Waar op letten bij aankoop nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menace

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2001
Dag

Ik ben van plan om de komende maand een nieuwe pc te kopen. Ik zit momenteel met enorm oude brol(P3:450 - 384MB RAM - HD:10GB - ATI Rage Fury).

Nu, ik wil nie alles opnieuw kopen, kheb namelijk nog enkele die het nog goed doen:
- CASE
- MONITOR
- DVD-ROM
- CD-SCHRIJVER
- TOETSENBORD
- MUIS
- ...

Waar het dus op neerkomt, ik wil een nieuw moederbord, CPU, Harde schijf, videokaart en geheugen.

Nu heb ik enkele vragen...
°Ik veronderstel dat hoe hoger je FSB is hoe beter he? Maar stel nu dat die 400MHZ is. Moet mijn geheugen dan ook 400 MHZ zijn?

°Ik heb al een beetje rondgekeken op verschillende site en als ze daar over geheugen praten, zeggen ze soms iets met CL2 of CL2.5. Voorwat staat die CL?

°Om nog even over geheugen/moederbord door te gaan: wat is Dual Channel DDR of wat zijn de voordelen hiervan?

°Wordt RAID aangeraden(voor gewoon thuisgebruik) en welk type dan?

°Wat is het voordeel van Serial ATA tov. ATA?

°En als allerlaatste vraag:
Is dit "systeem" een goede keuze? En zal alles hier werken gelijk het hoort?
- ASUS A7N8X Deluxe
- AMD Athlon XP3000+ 2,167Ghz Barton (BOXED)
- 3x DDR 256MB PC400 TWINMOS
- 2x 120GB Maxtor DiamondMax Plus9 (8MB)
- ATI Radeon 9500 128MB DDram + TV-out

Ik hoop dat iemand hier op kan antwoorden...
Alvast bedankt

Misschien ook een nieuwe kast? Die AMD's maken de boel nogal warmpjes namelijk.

Hardware ziet er naar mijn idee goed uit, maar waarom 2x 120 GB ipv 1x bijv. 250 GB?

mmmm...
die nieuwe kast zou inderdaad wel es nodig kunnen zijn...
want men P3 450 bolt nu al rond de 50°C :confused:.
Enig voorstel ivm case misschien? laat maar weten

en jah... die 2x 120 heb ik daar gezet omda ik nog nie zeker weet of ik zoveel wel ga nodig hebben... kspeel maar op veilig...

Geplaatst door Menace
mmmm...
die nieuwe kast zou inderdaad wel es nodig kunnen zijn...
want men P3 450 bolt nu al rond de 50°C :confused:.
Enig voorstel ivm case misschien? laat maar weten

en jah... die 2x 120 heb ik daar gezet omda ik nog nie zeker weet of ik zoveel wel ga nodig hebben... kspeel maar op veilig...

Tja, je hebt veel GB's nodig als je veel download en bewaard. Als dat zo is dan zou ik het gelijk goed doen!

Case heb ik geen suggesties, kijk eens rond op www.tweakers.net of www.tomshardware.com voor tests en gebruikers ervaringen.

Wat het allerbelangrijkste is: Vraag jezelf af wat je met de pc wilt en stem daar je aanschaf op af. Je hebt dus geen vette 3d kaart nodig als je nooit "zware" spellen speelt!

succes;)

Het aanschaffen van een nieuwe computer

Door Fuego

Een computer is vaak een grote aanschaf. Je geeft veel geld uit en doet er een paar jaar mee. Dus je zult toch even rond moeten kijken voordat je er één koopt en niet het eerste de beste kant-en-klare systeem aanschaft. Je zult rekening moeten houden met verschillende factoren: waar heb ik het systeem voor nodig, hoe lang moet het meegaan en wat is mijn budget. Je zult deze factoren moeten onderzoeken en daar je keuze op afstemmen. Het beste kun je eerst vaststellen waar je het systeem voor nodig hebt. Ben je bijvoorbeeld een echte gamer, dan zul je zeker een 3D kaart en een Pentium of AMD processor nodig hebben. Ben je van plan films en muziek op je computer op te slaan, dan zul je een grote harde schijf nodig hebben. Gebruik je de computer echter alleen voor tekstverwerken of internetten, dan hoeft het systeem alleen maar stabiel te zijn, en daar is niet zo gek veel voor nodig.

Het blijft moeilijk de keuze van het systeem op je budget af te stemmen. Je moet dit voor jezelf vaststellen en voor het geld dat je hebt een systeem samenstellen dat zo veel mogelijk lijkt op het systeem dat je in eerste instantie in gedachten had. Ben je een echte computerfreak en kun je hem zelf in elkaar zetten, haal de onderdelen dan daar waar ze het goedkoopste zijn. Mocht je er wat minder verstand van hebben, dan raad ik je toch aan alle onderdelen bij één zaak aan te schaffen en de computer daar in elkaar te laten zetten, dan weet je ook zeker dat alle hardware compatible met elkaar is. Het is dan aan hen om binnen jouw budget een werkend systeem af te leveren. Een compleet systeem is in principe geen aanrader. Complete systemen zijn altijd duurder dan losse onderdelen. Dat komt omdat er een hoge winstmarge op zit en omdat er vaak voor jou onnodige onderdelen bij zitten. Bijvoorbeeld een modem, een Windows versie die je nog hebt liggen of een multimediatoetsenbord waar je er nog 5 van hebt. Complete systemen schijnen ook vaker problemen te geven en sommige producenten geven geen garantie op deze systemen meer wanneer je de kast open hebt gehad of nieuwe onderdelen hebt ingebouwd. Let dus zoveel mogelijk op bedrijven die losse componenten aanbieden en laat je door hen adviseren. Let goed op het belangrijkste component van de computer: het moederbord. Je kunt nu een goedkoop moederbord kopen, maar heb je daar over 2 of 3 jaar nog wat aan? Kun je er dan nog de nieuwste processor opbouwen? Zit er wel usb 2.0 op of nog de oude, langzame 1.0? De processor is ook een belangrijk onderdeel. Gamers raad ik aan een AMD processor te nemen. Deze zijn zeer krachtig en snel. Wil je de computer gebruiken voor bijvoorbeeld beeldbewerking, dan is Pentium een aanrader. Wil je een goedkope maar toch redelijk snelle processor, voor een computer waar je voornamelijk op wilt internetten en tekstverwerken, dan kun je overwegen een Celeron te kopen, dat is het goedkope alternatief voor een Pentium.

Probeer te achterhalen welk geheugen het beste bij jouw configuratie past. Hiervoor kun je je het beste laten informeren bij de winkel. Je moet dan alleen nog even kijken hoeveel geheugen je wilt. Met 256 MB kom je al een heel eind. Is er nog ruimte in je budget dan kun je er 512 of zelfs 1024 MB in stoppen. Maar in principe heb je zoveel geheugen nauwelijks nodig. 256 is vaak meer dan genoeg. En je kunt het altijd later nog uitbreiden. Laat je over de harde schijf informeren, welke is het snelste en welke gaat het langste mee. Welke maakt het minste geluid en heeft de aantrekkelijkste prijs? Welke grootte ben je van plan te kopen? Als je alleen van plan bent te gaan tekstverwerken en internetten, heb je aan 20 GB meer dan genoeg. Maar ga je films en muziek downloaden, grote programma’s en spellen installeren, dan kom je al gauw in de buurt van de 80 GB. Let ook hierbij weer op je budget: hoe goedkoper de harde schijf is die je koopt, hoe meer geheugen je kunt kopen bijvoorbeeld.

Het laatste onderdeel waar je zeker aandacht aan moet besteden, is de videokaart. Voor spellen en films is het aan te raden een goede videokaart te kiezen. Hiervoor kun je het beste de reviews lezen op http://www.tomshardware.com/graphic/, laat je ook hierbij goed adviseren.

De belangrijkste onderdelen hebben we nu gehad: het moederbord, de processor en de harde schijf. Dan houd je verder nog wat losse onderdelen over: geluidskaart, DVD speler, cd brander, netwerkkaarten en eventueel een floppydrive. Deze onderdelen blijven qua aanschaf persoonlijk, daar kan ik je weinig mee helpen. De geluidskaart is nog wel discussie waard, maar let daarbij vooral op je budget. En wat je erop wilt aansluiten. Als je de geluidskaart alleen voor alledaagse dingen wilt gebruiken, zoals een filmpje kijken, een muziekje afdraaien of een spelletje spelen, heb je tegenwoordig eigenlijk al genoeg als er een on-board geluidskaart op je moederbord zit. Wil je bijvoorbeeld gaan mixen, dan is het een aanrader een goede Soundblaster te kopen. Maar deze keuze is heel gevarieerd en blijft altijd persoonlijk. De DVD spelers, cd branders en netwerkkaarten valt weinig te vertellen. De snelheid van de types die nu op de markt zijn, verschillen niet veel en ze zijn allemaal snel genoeg.

Het laatste aandachtspunt is hoe lang je wilt dat de computer meegaat. Als je nu bijvoorbeeld een computer met een 2.00 Ghz processor zou kopen, kun je daar prima op tekstverwerken, internetten, en zelfs een groot aantal spelletjes op spelen. En volgend jaar zul je dat nog steeds ermee kunnen. Maar na verloop van tijd gaat zo’n ding toch steeds meer verouderen. Je koopt in principe al een verouderd systeem. Als je wilt dat je systeem lang mee gaat, koop er dan een met een snelle processor, of een met een moederbord met veel uitbreiding- en upgrademogelijkheden. Stel vast hoeveel je wilt besteden aan een nieuw systeem, en probeer daar niet overheen te gaan. Ga naar verschillende computerwinkels en vraag wat zij je kunnen bieden voor dat bedrag. Laat je niet in de eerste de beste winkel verleiden, maar kijk even rond. Geduld is een schone zaak.

Links:
Hardware reviews: www.tomshardware.com
http://vereniging.helpmij.nl/leden/nieuwsbrieven/april2003/april2003.htm#Artikel8 :). Nieuwsbrief April.

OK...
misschien toch ook interessant voor de mensen die mij willen helpen

Ik ga die pc gebruiken voor:
-games
-grapische progs
-films/muziek
-en programma's voor school

Maar kan er iemand duidelijk de volgende vragen beantwoorden?
°Ik veronderstel dat hoe hoger je FSB is hoe beter he? Maar stel nu dat die 400MHZ is. Moet mijn geheugen dan ook 400 MHZ zijn?

°Ik heb al een beetje rondgekeken op verschillende site en als ze daar over geheugen praten, zeggen ze soms iets met CL2 of CL2.5. Voorwat staat die CL?

°Om nog even over geheugen/moederbord door te gaan: wat is Dual Channel DDR of wat zijn de voordelen hiervan?

°Wordt RAID aangeraden(voor gewoon thuisgebruik) en welk type dan?

°Wat is het voordeel van Serial ATA tov. ATA?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan