Digitale camera: Wat is hier de beste keus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawkie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Ben van plan om een digitale camera te gaan kopen en heb mijn oog laten vallen op één van de volgende apparaten:

Nikon Coolpix 3100
Canon Powershot A 70
Olympus C-350 Zoom

Qua prijs liggen de eerste 2 rond de 335 euro en de Olympus ± 266 euro

Qua specificaties komen alle 3 de toestellen vrijwel overeen ( 3,2 megapixel) waarbij de Nikon en de Canon gebruik maken van een CompactFlash geheugenkaart en de Olympus van eenxD Picture Card.
Bij alle camera´s zit standaard een 16 mb geheugenkaart en ze worden geleverd met een oplader met 4 oplaadbare batterijen.

Mijn vragen:
1.welke camera kan ik het beste kiezen voor het gewone huis-tuin-keuken gebruik, vakantiefoto´s e.d.

2. waar zit het prijsverschil in tussen enerzijds de Canon en Nikon en anderzijds de Olympus ?

3. Heeft iemand ervaring met één of meerdere genoemde types.

4. Wat geeft betere resultaten: resolutie 2048 x 1538 of 2120 x 2860

Laatst bewerkt:
het moge duidelijk zijn Hoe hoger de resolutie hoe beter (in theorie) de foto kan zijn. Veel belangrijker is echter hoe de foto gemaakt wordt. Er zijn veel digitale camera's (ook van bekende merken) welke een lange responsetijd hebben, dwz je drukt de foto af, en de foto wordt niet direct gemaakt, maar tussen het indrukken en daadwerkelijk dichtgaan van de sluit zitten fracties van seconden. gevolg de foto is onscherp.; Dit is het grootste drama bij digitale fotografie. Onsherpe foto's kun je nooit meer scherp krijgen. Kleurnuances in foto's zijn bij de werken met software. Om deze reden heb ik vorig jaar gekozen voor de Ricoh Caplio rr330 3.3 megap.
Voordeel de snelste response in zijn klasse en zeer goede macroopname. Nadeel. De kleur blauw wil nog wel eens overheersen.
Op dit moment zie ik deze camera onder het merk medion voor net iets meer dan 200 euro in de schappen liggen ( ik heb het dubbele betaald).
Ook het baterijgebruik met 2 gewone penlites is uitstekend.

Bij vergelijkende testen van testaankoop (belgie) zie ik dat zij de voorkeur geven aan de nikon coolpix 3100 (beste koop) en dan aan de canon A70 (stond 3 plaatsen lager) Nikon kreeg de melding dat het toestel niet al te veelzijdig is.

Olympus geen melding, doch de 300 stond onderaan de lijst

Deze toestellen geven mijn inziens voldoening bij het fotograferen van gewone foto's, e, zeker voor foto's die je wil gebruiken voor internet of om op PC te tonen.

Ik kan je misschien de test (in pdf-formaat) door mailen

Geplaatst door verstroger
Bij vergelijkende testen van testaankoop (belgie) zie ik dat zij de voorkeur geven aan de nikon coolpix 3100 (beste koop) en dan aan de canon A70 (stond 3 plaatsen lager) Nikon kreeg de melding dat het toestel niet al te veelzijdig is.

Olympus geen melding, doch de 300 stond onderaan de lijst

Deze toestellen geven mijn inziens voldoening bij het fotograferen van gewone foto's, e, zeker voor foto's die je wil gebruiken voor internet of om op PC te tonen.

Ik kan je misschien de test (in pdf-formaat) door mailen

Als je dat zou willen doen, graag
margaNo@helpmij.nl

Marga,

voor je besluit een camera te kopen kij eerst hier een daar voor het prijs verschil in de camera's, je kan er geld mee besparen;)

Beer

@ Beer en anderen:

specificaties Fuji finepic 2800

Resolutie max. 1600 x 1200
Beeldpunten 2,11 megapixel
Lens 38 - 228 mm.
Optische zoom 6 x
Digitale zoom 2 x
Gevoeligheid 100
Scherpstelling automatisch, handmatig
Zoeker optisch, LCD
LCD-scherm 1,8 inch
Geluid opnemen
Geheugen (standaard) 16 MB
Opslagmedium SmartMedia
Interface USB
Gewicht 270 gram
Afmetingen (H x B x D) 95 x 77 x 71 mm

2.0 megapixels en bijna 150 euro duurder dan de Canon en Nikon ? Wat maakt deze camera zo bijzonder t.o.v. die andere 2 ?
Nikon:

Prijsvergelijk Nikon Coolpix 3100

Resolutie max. 2048 x 1536
Beeldpunten 3,2 megapixel
Lens 38 - 115 mm.
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 4 x
Gevoeligheid 50, 100, 200, 400, 800
Scherpstelling automatisch
Zoeker LCD, optisch
LCD-scherm 1,5 inch
Opslagmedium CompactFlash
Interface USB
Gewicht 150 gram
Afmetingen (H x B x D) 65 x 88 x 38 mm

Canon:

Prijsvergelijk Canon Powershot A70

Lens 35 - 105 mm.
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 3 x
Gevoeligheid 50, 100, 200, 400
Scherpstelling automatisch, handmatig
Zoeker LCD, optisch
LCD-scherm 1,5 inch
Geluid opnemen
Video opnemen
Beelden per seconde (FPS) 15
Opslagmedium CompactFlash
Interface USB, video-out
Gewicht 215 gram
Afmetingen (H x B x D) 101 x 64 x 32 mm

Olympus:

Lens 35 - 105 mm.
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 3,3 x
Gevoeligheid 60, 100, 200, 400
Scherpstelling automatisch
Zoeker LCD, optisch
LCD-scherm 1,8 inch
Opslagmedium xD Picture Card
Interface USB
Overige bijzonderheden in USA leverbaar als type: D-560 Zoom
Gewicht 166 gram
Afmetingen (H x B x D) 67 x 112 x 40 mm

let ook op welk geheugen ze gebruiken over algemeen steken ze er maar 16mg bij dat je vlug een kaart met meer geheugen bij moet kopen
in geheugen is vrij veel prijsverschil

Geplaatst door ibiza
let ook op welk geheugen ze gebruiken over algemeen steken ze er maar 16mg bij dat je vlug een kaart met meer geheugen bij moet kopen
in geheugen is vrij veel prijsverschil
Heb gezien dat CompactFlash geheugen het goedkoopste is. Alle genoemde camera´s hebben standaard 16 mb.
128 mb compactFlash kost ± 42 euro
128 mb xD ± 78 euro

de Smartmediakaart waar fuji gebruik van maakt kost 99 euro :confused:

Laatst bewerkt:
Geplaatst door margaNo
@ Beer en anderen:

specificaties Fuji finepic 2800
Optische zoom 6 x
Digitale zoom 2 x
2.0 megapixels en bijna 150 euro duurder dan de Canon en Nikon ? Wat maakt deze camera zo bijzonder t.o.v. die andere 2 ?

Nikon:
Prijsvergelijk Nikon Coolpix 3100
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 4 x

Canon:
Canon Powershot A70
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 3 x

Olympus:
Optische zoom 3 x
Digitale zoom 3,3 x

Dit prijsverschil zal voor een heel groot deel liggen in de 2× zo grote optische zoom van de Fuji.
Als je goede inzoom resultaten wil is de optische zoom het belangrijkste.

Nog even een vraag: heeft iemand ervaring v.w.b. de responsetijd bij genoemde camera´s zoals Hans-Peter dat in zijn bericht vermeldde ?

Hoi, hier vindt je ook veel info en foto's.:
http://www.belgiumdigital.com/

Als je op mijn site kijkt daar zijn alle foto's met de olympus genomen. De foto's zijn wel scherper dan op de site, want ik het ze moeten verkleinen om ze op de site te zetten, normaal zijn ze ongeveer 1,9MB.

En een goede optische zoom is heel handig.

Groetjes

Nah, de kogel is door de kerk: heb de Olympus C720 Ulktrazoom gekocht met 8x optische zoom, 128 mb geheugen (extra aangeschaft) en 3.2. megapixels. Was een leuke aanbieding(incl. 32 mb)!
En nu maar experimenteren
:D

Volgens mij zal je er geen spijt van krijgen, die zoom is geweldig. Je moet wel een beetje een vaste hand hebben of een steuntje?, maar dat valt allemaal wel mee. De prijs zal ondertussen we gezakt zijn, de mijne kostte nog rond € 480 als ik me niet vergis. Als je op mijn site kijkt dan zie je macroopnamen van insecten, deze zijn wel genomen met de speciale macrolens die apart te verkrijgen is.
Het leuke is dat je nu veel kunt experimenteren, het kost toch niets meer.

Groetjes en veel fotoplerzier.

Geplaatst door khk464
Je moet wel een beetje een vaste hand hebben of een steuntje?

:(

maar veel plezier er mee, stuur maar wat pics, ben benieuwd

@ pasbeer, hiermee bedoel ik natuurlijkl wanneer je de volledige zoom gebruikt. Bij een lage sluitertijd, dus weinig licht, is het met een dergelijke zoom niet altijd zo makkelijk. Je moet het vergelijken met een telelens van 320 mm en dat is een mooie vergroting. Als wij vroeger in de club met een dergelijke lens opnamen maakten was het altijd vanaf statief. Het was toen wel analoog. Als je trouwens pics wilt zien van die camera ga je gewoon naar mijn site, er zijn pics in- en uitgezoomt, macro, enz....

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan