Pc kan niets meer na het opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janny Rutjes

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2002
Berichten
143
Hallo,

Mijn oude pc Windows 98 'tweede editie' heeft nog maar 16 kleuren en een zeer lage resolutie die ik niet meer kan veranderen.
Verder doet het internet het niet meer en kunnen de cd-roms niet meer gevonden worden.
Elke keer dat de pc opstart krijg ik een melding dat er nieuwe software gevonden is. Er wordt dan verwezen naar mn cd-rom, die mn pc dan weer niet kan vinden.
(Cd-rom kunnen nog wel gevonden worden wanneer hij bezig is met opstarten.)

In veilige modus opstarten werkt ook niet meer. Ik kan dan alleen nog kiezen voor 'van harde schijf opstarten' of 'van cd-rom opstarten'. Ik heb geprobeerd om van mn Windows 98 cd-rom op te starten door d:\run en d:\setup te typen, maar dan geeft ie aan dat de opdracht niet juist is.

Deze computer had al vaker last dat de kleuren en resolutie zomaar lager sprongen, maar in de hoop dat te verhelpen heb ik nu echt mn pc naar de ***** geholpen, geloof ik... :(

Helaas gaat mn zus volgende week op vakantie en staan dr vlieg-gegevens op deze pc.

Wie weet hoe ik nu toch nog de pc aan de praat krijg?
BVD Janny
 
voor je rare beeld lijkt het me noodzakelijk de drivers van de videokaart te installeren.

Voor de overige problemen zou ik naar het configuratiescherm gaan en daar onder apparaatbeheer kijken of er gele uitroeptekens staan.

Wat heb je gedaan vlak voor je deze problemen kreeg?

Soft- of hardware geinstalleerd?

de melding nieuwe software gevonden ken ik niet, bedoel je soms hardware.
 
Laatst bewerkt:
Hai

Bedankt voor je antwoord...
Ik heb voordat dit begon bij systeembeheer gekeken of er inderdaad gele uitroeptekens stonden.
Bij ???-device en mn scanner die al 2 jaar kapot was stonden er gele uitroeptekens dus ik dacht dat ik die wel kon verwijderen. Toen ik die scanner wilde verwijderen liep de pc vast.
Daarna heb ik alle opstartprogramma's uitgezet en die ???-device verwijderd.
Toen ging mn pc uit en starte zo op zonder kleur en alles. De opstartprogramma's ook weer allemaal aan gezet maar dat hielp niets.

Groetjes Janny
 
Ik denk dat die device er voor moet zorgen dat er diverse zaken worden geladen. Ik heb er echter niet voldoende verstand van om je verder te helpen. Misschien ff wachten tot er iemand anders langskomt.

Je probleem lijkt me nu wel duidelijker.
 
Je kan proberen om het register te herstellen.
start op in DOS, typ achter de dos promt:scanreg /fix

succes.
groet speedtouch
 
Uhm.. Misschien een domme vraag maar hoe moet ik in dos opstarten? :eek:

Door op 'f8' te drukken terwijl hij opstart kan ik uit de 2 keuzes kiezen:
-opstarten van de harde schijf
-opstarten vanaf de cd-rom

Groetjes Janny


(en het moest inderdaad 'hardware' zijn);)
 
Laatst bewerkt:
Je kan naar Dos tijdens het opstarten of afsluiten van de pc.
Als je nu de pc afsluit krijg je een venster, hier kan je de optie nemen opnieuw opstarten in Dos modes.:)

Ik heb nog een tip gevonden die je ook nog kan proberen Klik

groetjes speedtouch
 
Heb je misschien de win98 cd-rom er nog in als je opstart? Als de computer vanaf de win98 cd start krijg je nl de twee keuzes die je beschrijft. Zonder win98 cd in de lade opstarten geeft je dan wel de benodigde keuzes na F8.

En ik denk dat je

scanreg /restore

moet hebben, daarmee kun je het register van een aantal dagen geleden terugzetten.

F8
Alleen MS-DOS-Prompt in veilige modus
cd\windows\command
scanreg /restore


Daar kun je een datum kiezen van waarneer je het register terugzet.

Daarmee is het mij een maand geleden gelukt de boel te redden, ik kreeg ook steeds de vraag om de cd-rom terwijl er geen cd-rom speler werd gevonden.


Vr.Gr. Egel.
 
Laatst bewerkt:
@egel

Nee ik bedoel scanreg /fix
W98 heeft een aantal herstelfuncties in huis, waaronder fix, deze hersteld het register met de belangrijkste bestanden die W98 nodig heeft.
Jou optie kan natuurlijk ook de oplossing zijn.

groetjes speedtouch
 
Ja, die Windows 98 cd-rom zat er al in toen ik op f8 drukte. Ik zal morgen eens proberen wat jullie hier hebben beschreven.

Bedankt voor de snelle antwoorden. :thumb:

Groetjes Janny
 
Geplaatst door speedtouch
@egel

Nee ik bedoel scanreg /fix
W98 heeft een aantal herstelfuncties in huis, waaronder fix, deze hersteld het register met de belangrijkste bestanden die W98 nodig heeft.
Jou optie kan natuurlijk ook de oplossing zijn.

groetjes speedtouch

Dat wist ik niet, ik dacht dat /fix alleen overbodige informatie verwijderde.

Dan lijkt me /fix de beste 1e optie om te proberen, als het niet werkt vervangt /restore het register toch door een oudere versie. Na /restore kan er dan evt nog eens /fix gebruikt worden, dit omdat er ook al eerder problemen waren.


Groet, Egel.
 
Hallo

Vandaag heb ik de tips geprobeerd die hier gegeven zijn. Maar na de register hersteld te hebben kon de cd-rom nog niet gevonden worden en heb ik nog geen internet en goed beeld.
Ik heb ook geprobeerd om de register terug te zetten naar toen die pc het nog wel goed deed, maar die kon hij niet laden.

Bij 'apparaatbeheer' staan de cd-roms en dergelijke er in de veilige modus nog wel bij, maar als ik zo opstart dan mist de helft.

Groetjes Janny
 
Janny ik vrees dat je probleem niet is te verhelpen met de oplossingen die we je kunnen bieden.
Ik kan maar een advies geven, dat is formatteren en W98 opnieuw te installeren, je bent dan wel alle gegevens kwijt.

Als er belangrijke gegevens opstaan die je beslist nodig hebt, dan moet de HDD uit de pc gehaald worden en in een andere pc als slave worden gezet, zodat je de belangrijkste data kan overzetten naar die pc.

groetjes speedtouch
 
Opnieuw installeren kan toch ook zonder te formatteren ?!

Opstarten van de cd-rom en dan setup typen. Ik heb het een keer gedaan en alle gegevens, zelfs geinstalleerde software, bleven behouden.


Met een linux live cd, zoals mandrake move, kun je ook opstarten om gegevens naar een usb stick te kopiëren. Als je usb & stick hebt natuurlijk (een usb camera kan ook).


Gr. Egel.
 
Egel schreef:Opstarten van de cd-rom en dan setup typen. Ik heb het een keer gedaan en alle gegevens, zelfs geinstalleerde software, bleven behouden.

Daarom moet je juist formatteren, want ook fouten die erin sluipen met verschillende progamma's blijven dan staan.
Heb je eenmaal problemen met het besturingssysteem, dan is er maar een advies.
Formatteren

groetjes speedtouch
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan