Paginanummering / voetnoot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruliezz

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2007
Berichten
13
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een Plan van Aanpak in Writer van OpenOffice.
Nu wil ik een voetnoot hebben met een paginanummering, deze pagina nummering moet tellen vanaf de eerste bladzijde maar zowel als de voetnoot als de paginanummering mag niet zichtbaar zijn op de voorpagina (1e bladzijde). Hoe doe ik dat? In MS Word kun je namelijk aangeven.

Ik heb:
- Al rond gekeken in Writer
- Al de help van OO gebruikt
- Internet rond gezocht

Kom er niet uit. Wie o wie heeft hier ervaring in?
Tip naar OO maak het simpeler!!

Alvast bedankt voor je hulp!

Ruliezz
 
Wat je nodig hebt is een apart Pagina-opmaakprofiel voor je EERSTE PAGINA.
In dat opmaakprofiel moet de nummering (pagina-/ voetnoot) uitgeschakeld zijn.

Daarna vervolg je met je normale opmaakprofiel, waarin de pagina- voetnootnummering wel aan staat.
 
Wat je nodig hebt is een apart Pagina-opmaakprofiel voor je EERSTE PAGINA.
In dat opmaakprofiel moet de nummering (pagina-/ voetnoot) uitgeschakeld zijn.

Daarna vervolg je met je normale opmaakprofiel, waarin de pagina- voetnootnummering wel aan staat.

Thanks voor je antwoord.
Waarom eigenlijk zo omslachtig? Bij Word hoeft het toch ook niet zo?
En hoe maak je z`n opmaakprofiel?
 
Waarom eigenlijk zo omslachtig?
Het is niet omslachtig, er is over nagedacht. OOo maakt gebruik van opmaakprofielen voor allerlei soorten tekst (inhoudsopgave, kop, lijsten etc etc). Je moet dus in opmaakprofielen denken en niet in opmaak (VET, minder VET, wel nummering, geen nummering). Het zit allemaal in je opmaakprofielen.

Bij Word hoeft het toch ook niet zo?
Dat klopt, daar is er niet zo veel over nagedacht. Maar WORD kent hetzelfde principe, er is alleen geen hond die er gebruk van maakt en men doet maar wat, omdat het zo makkelijk is om op Ctrl+B te drukken om iets VET te maken

En hoe maak je z`n opmaakprofiel?
In dit geval is het het eenvoudigste om op F11 te drukken. Dat opent het venster Stijlen en opmaak. Onder de woorden Stijlen en opmaak staan vijf pictogrammen. Het vierde van links is dat van Pagina-opmaakprofielen.
Klik daar even op.
Je ziet nu de pagina-opmaakprofielen. Waarschijnlijk is Standaard geselecteerd.
Selecteer nu alles op de eerste pagina van je werkstuk en dubbelklik vervolgens op het pagina-opmaakprofiel Eerste pagina in het venster Stijlen en opmaak. Dat geeft jouw eerste pagina het pagina-opmaakprofiel Eerste pagina (dat kun je zien op de status-balk) Dat schakelt ook de voet- en koptekst op de eerste pagina uit en ook de paginanummering als het goed is.
 
Waarom eigenlijk zo omslachtig?
Het is niet omslachtig, er is over nopmaakprofielen denken en niet in opmaak (VET, minder VET, wel nummering, geen nummering). Het zit allemaal in je opmaakprofielen.
agedacht. OOo maakt gebruik van opmaakprofielen voor allerlei soorten tekst (inhoudsopgave, kop, lijsten etc etc). Je moet dus in

Mee eens

Bij Word hoeft het toch ook niet zo?
Dat klopt, daar is er niet zo veel over nagedacht. Maar WORD kent hetzelfde principe, er is alleen geen hond die er gebruk van maakt en men doet maar wat, omdat het zo makkelijk is om op Ctrl+B te drukken om iets VET te maken

Omdat men niet beter weet, gebruiksvriendelijkheid (opmaak profiel is niet gebruikersvriendelijk....

En hoe maak je z`n opmaakprofiel?
In dit geval is het het eenvoudigste om op F11 te drukken. Dat opent het venster Stijlen en opmaak. Onder de woorden Stijlen en opmaak staan vijf pictogrammen. Het vierde van links is dat van Pagina-opmaakprofielen.
Klik daar even op.
Je ziet nu de pagina-opmaakprofielen. Waarschijnlijk is Standaard geselecteerd.
Selecteer nu alles op de eerste pagina van je werkstuk en dubbelklik vervolgens op het pagina-opmaakprofiel Eerste pagina in het venster Stijlen en opmaak. Dat geeft jouw eerste pagina het pagina-opmaakprofiel Eerste pagina (dat kun je zien op de status-balk) Dat schakelt ook de voet- en koptekst op de eerste pagina uit en ook de paginanummering als het goed is.


Goed heb nu een mijn eerste pagina als opmaak profiel EERSTE PAGINA. maar nu stel ik de voetnoot in met pagina nummering (btw hoe pas je die voetnoot aan?) maar hij telt niet vanaf de eerste pagina, dat moet hij wel! Maar hij mag niet het cijfertje 1 of voetnoot laten zien op de eerste pagina want dat is mijn voorkant!
 
Even voor de goede orde:

bedoel je echt een voetnoot of een voettekst ?
Dat zijn namelijk twee heel verschillende dingen.

Een voetnoot is een verklarende tekst onder aan de bladzijde. In de tekst zie dan bijvoorbeeld het cijfertje 1 achter een woord staan en dan onder aan de bladzijde
de voetnoot die betrekking heeft op dat cijfertje.

Een voettekst is een gedeelte tekst onder aan de bladzijde waarin je onder andere je paginanummering kunt zetten, maar ook de titel van je werkstuk.

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje.odt
    10,1 KB · Weergaven: 82
Bedankt voor je uitleg! Het is dus voettekst! :)

Bedankt! Fijn dat je me ff hebt geholpen. :thumb:
 
OK, heb je het nu voor elkaar dan?

Anders Via Invoegen > Voettekst (rechtsklikken en opmaakprofiel Standaard selecteren) een voettekst invoegen en daar via Invoegen > Velden de velden Paginanummer en Aantal pagina;s (evt) invoegen.

Dan zal het paginaopmaakprofiel Eerste pagina geen voettekst hebben en zul je daar dus het paginanummer niet zien. Omdat Standaard op pagina 2 begint ie je daar dus wel het nummer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan