• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

CSV omzetten naar Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RickD93

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
7
Geachte leden,

Ondernomen stappen
Momenteel ben ik bezig met de analyse van genetische variaties met behulp van een webtool, genaamd GWAVA (http://www.sanger.ac.uk/sanger/StatGen_Gwava). Deze tool geeft de resultaten weer in een CSV-bestand.

Vervolgens, heb ik dit CSV-bestand met behulp van de volgende stappen geopend in Excel;
Gegevens --> Nieuwe query --> uit bestand --> uit CSV-bestand --> Scheidingsteken: komma, oorspronkelijke bestand: 1252;West-Europees (Windows), gegevenstypedetectie: Gebaseerd op de eerste 200 rijen --> Laden

Het probleem
De waardes in de tabel zijn echter velen malen hoger. Dit zal hoogstwaarschijnlijk komen door het verschil in het gebruik van komma's en punten, maar ik heb dit helaas niet kunnen oplossen.

Tabel met waarden die ik uitkrijg:
2i08ayh.png


Beoogde tabel met correcte waarden;
35m2jjr.png


Heeft iemand enig idee hoe ik deze waarden correct kan laten weergeven in de tabel?

Bij voorbaat dank!

**** Hierbij de link voor het CSV-bestand;****
https://ufile.io/mzhi3
 
Laatst bewerkt:
Voordat je via Excel iets met het CSV bestand doet, open deze met bijvoorbeeld kladblok en vervang dan alle komma's door een puntkomma. Open daarna het bestand met Excel en negeer eventuele foutmeldingen. Dus niet importeren maar gewoon openen.
Ik verwacht dat dan de getallen goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Geachte meneer Edmoor,

Allereerst, bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg!

De voorgestelde stappen hebben gewerkt voor de meesten kolommen! Echter, zijn de kolommen van de (chromosome) position en het %GC niet volledig gelukt;

- "%GC" wordt in de tabel nu weergegeven als: 0.36 (ipv 36%)
- De "position" mist nu de komma's (dus voorheen 72,767,827 en nu 72767827)

Dit zijn uiteraard maar kleinigheden, maar toch wil ik vragen of er een mogelijkheid is om deze waarden ook in één keer correct weer te geven, aangezien ik analyse moet doen van meer dan 100000 variaties, dus dit zou mij zeer veel tijd besparen!

Hulp wordt zeer gewaardeerd!
 
Plaats hier een klein, doch representatief, deel van het csv bestand, dan kunnen we ermee rommelen.
 
Hoi Rick, welkom op het forum.
Hierbij een link (het is te groot om hier te posten) met een klein progje.
Ik heb het ooit eens in elkaar gestoken voor mijn eigen, een paar maanden geleden hadden we een,zeg maar soortgelijke vraag.
Ik heb het dan eventjes aangepast, ergens een verschil tussen NL en BE waarbij wij blijkbaar een spatie gebruiken en in NL een punt (denk ik).
Ik heb het progje uitgetest op uw voorbeeld bestandje, en volgens mij lijkt dat heel wat meer op uw gewenste resultaat, ik denk dat de rest een kwestie is van cel eigenschappen in Excel.
Ik zou zeggen test het eens, ik heb er hier op het forum al iemand blij mee gemaakt, misschien werkt het ook voor jou?
Druk eerst op de Amerikaanse vlag, importeer CSV, als je klaar bent druk dan op de Nederlandse vlag.
https://we.tl/Dch6BxFkg4
Het is portable, je hoeft niets te installeren en als het niet werkt, ******* je het gewoon de prullenbak in.
 
Eventueel kan het simpel met een stukje VBA worden opgelost.
 
@ Edmoor, geen idee, ik heb er verder nog niet naar gekeken, maar omdat TS het over punten en komma's had heb ik het progje eventjes losgelaten op TS zijn voorbeeldje en de resultaten zagen er vrij goed uit. Kwee ook nie:eek:
 
Om misverstanden te vermijden, dit is het resultaat van de import als ik bij mij het progje los laat op het VB bestandje van TS (gedrukt op de Amerikaanse vlag).
Zonder iets te veranderen aan mijn excel instellingen, cel eigenschappen....etc
Volgens mij is dit al een stuk in de gewenste richting ?? Verder, Kwee nie
 

Bijlagen

  • inport rick.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 48
Heel erg bedankt, gast0660!

Sorry voor de late reactie! Ik heb de CSV-bestanden geopend met behulp van het handige progammatje (dat was voorzien door meneer gast0660), en de kolommen worden nu allemaal correct weergegeven!

Iedereen bedankt voor de hulp!
 
Blij dat je geholpen bent.:thumb:
meneer gast0660?? meneer die blijft altijd thuis:D
gast0660 of Philiep is goe genoeg;)
Suc6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan