Toewijzen nieuwe partitie Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

e-mail-user

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
127
Leuke PC gekocht bij Aldi, maar dan begint de ellende natuurlijk.
Het ding komt met een OEM-partitie van 1 GB, zonder drive-letter;
Een volgende (Systeem, Actief, Primaire partitie) groot 100MB ook zonder drive-letter;
Boot C:/ die ik heb verkleind naar 380 GB met de bedoeling een volgende partitie te maken om de data op te zetten;
Recover D:/ ook al een primaire partitie, nu 40 GB groot.
Wat moet ik nu doen om de thans niet-toegewezen ~976 GB weer beschikbaar te krijgen?
Het lijkt er op dat alle beschikbare partities zijn "opgebruikt"; ik kan natuurlijk doe partities zonder drive-letter eraf knikkeren, maar dan weet ik niet wat ik weggooi.
Kent iemand deze situatie?
 
OEM-partitie is dus de systeem recovery je kan die weg doen maar dan is,
je recovery dus ook weg.
je zal op zijn minste alle drivers moeten back-uppen op dvd of,
downloaden in geval van nood. en hoopelijk heb je bij jou,
toestel ook een win 7 cd bij geleverd.
 
Ok, OEM weg is recovery weg; dat kan ik begrijpen maar wat doet dan partitie met de schone naam: Recovery (D:)?
Die CD-ROM zit er bij.
Ik zou het ook niet een groot bezwaar vinden om de zaak opnieuw te partioneren en te installeren maar ik vind die recovery wel heel handig; hoe zou ik die dan kunnen behouden?
 
Ik heb de gegevens overgetikt in een tabelletje:
Volume Boot (C:) Recover (D:)
Indeling Eenvoudig Eenvoudig Eenvoudig Eenvoudig
Type Standaard Standaard Standaard Standaard
Bestandssysteem NTFS NTFS NTFS
Status In orde (OEM-partitie Inorde (Systeem, Actief, Primaire partitie) In orde (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie) In orde (Primaire partitie)
Capaciteit 1,00 GB 100 MB 379,60 GB 40,00 GB
Vrije ruimte 1,00 GB 72 MB 360,11 GB 30,90 GB
% vrij 100 % 72 % 95 % 75 %
Fouttolerantie Nee Nee Nee Nee
Overhead 0 % 0 % 0 % 0 %
Schijf 0, Standaard, 1397,26 GB, online
100 MB NTFS inorde
Boot (C:), 379,60 GB, NTFS, In orde ((Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)
976,56 GB, Niet-toegewezen
Recover (D:), In orde (Primaire partitie
1,00 GB, In orde (OEM-partitie
Schijf 1, Verwisselbaar (F:), Geen medium
Schijf 2, Verwisselbaar (G:), Geen medium
Schijf 3, Verwisselbaar (H:), Geen medium
Cd-rom-station 0, Dvd(E:), Geen medium
 
Lees ff de volgende links door:
klik
klik
Het komt er op neer dat alle nieuwe pc's van Aldi dezelfde schijfindeling hebben en niemand kan garanderen dat als je de indeling verandert de recovery nog werkt.In de links staat ook beschreven waar die partities allemaal voor dienen.(die1GB b.v. is voor Win7 standaard) De andere is een diagnostische partitie en die van 40GB staat de image op.
Maar kijk zelf maar even en trek je conclusies.Let op,doe je wat verkeerd dan heb je een niet werkende pc.
Voortzetting volgt (eten)
 
Heb ik nog wat info #5 2e link voor je.
In principe zit je vast aan de configuratie van Aldi/Medion tenzij je doet wat in die link staat,leen een DVD met Win7 (premium?) Gebruik gewoon je eigen LicentieSleutel. Ik zou wel d.m.v. b.v. DriverMax alle niet Windows drivers backuppen.(usb) Dan zou ik gewoon tijdens installatie de partities aanmaken die je zelf wil,in principe onbeperkt (d.w.z. 4 primaire partities waar een werkend besturingssysteem op kan) wil je meer partities dan zal je een uitgebreide partitie moeten maken (b.v. 3 primaire en 1 uitgebreide of 2 primaire en 2 uitgebreide) binnen die uitgebreide kun je wel meerdere logische stations maken,in principe zoveel als je wil.Ik zou in ieder geval 1 uitgebreide partitie maken waar je later nog mee verder kunt.
Hier is een prima FreewarePartitionManager evt.met bootable cd,wat wil zeggen dat je partities kunt maken/beheren zonder de aanwezigheid v.e. besturingssysteem
Why Partition Wizard Bootable CD
* Manage partition without installing anything on your computer
* Manage partition without Operating System
* Restore partition if partition table is damaged causing computer to not boot
* Restore partition if partition is deleted by accident causing computer to not boot
* Rebuild MBR if MBR is damaged
* Analyze partition mapping without having to boot comp
Succes!
 
Dank voor de moeite, Mik.
Na lezing van een aantal van dit soort verhalen kom ik tot het volgende:
1. Maak een backup van Recover (D:)
2. Verwijder de primaire partitie die Recover (D:) thans in beslag neemt;
3. Maak een partitie ter grootte van de dan beschikbare ruimte;
4. Maak naar believen meerdere logische stations op de nieuwe partitie;
5. Zet de Recover (vroeger D:) terug op de nieuwe partitie - drive-letter = D:
6. Gebruik de andere logische stations voor het opslaan van data.
Wat denk van dit plan?
 
Dat is te proberen,dat stond ook in een van die links beschreven,hij kon wel in de recovery komen maar heeft het verder niet uitgeprobeerd.
Maar een image kun je later altijd nog maken en wegschrijven naar een andere partitie.
Ik zou het wel proberen op die manier,mocht 't misgaan dan kun je nog altijd een Win7 lenen,zoals in m'n vorige post beschreven.
Succes in ieder geval.:thumb:
Edit: laat ff weten of 't gelukt is.
 
Mik,
Een nachtje slapen wil ook wel eens helpen.

Die partitie zonder volumenaam en zonder drive-letter aanduiding, dat ding van 1 GB groot, ook al ZONDER bestandssysteem, met een vrije ruimte van 100%; wat kan daar nu nog in steken? Niets toch?
Met de normale middelen kan ik daar ook niet kijken, weet je misschien een handig hulpmiddel om daar wel in te kunnen kijken? Want - is de gedachte - als daar dan toch niets in steekt; dan kan ik hem goed gebruiken - en waarschijnlijk velen met mij.
 
Na enig beraad en goeie raad, heb ik een iets andere weg bewandeld.
Ik heb een nieuwe HDD gekocht en geplaatst en daarop Win7 geinstalleerd.
En wat blijkt:
Win7 maakt standaard zelf die partitie van 100 MB en zet daar zijn systeem en MBR op.
Overige partities kun je maken zoals je wilt; ik heb een aparte partitie voor programma's en een aparte voor data.

De hiervoor leeg lijkende partitie va 1 GB die meneer Medion aanmaakt lijkt dan te zijn bedoeld voor de image van Win7.

Wat opvalt is dat Win7 bij het installeren op een nieuwe geheel lege schijf (dus ook niet logisch geformatteerd) niet zeurt over een product-key. Zou meneer Medion die al in de flash BIOS hebben ingebakken??

Wat ook opvalt is dat de BIOS instellingen onbereikbaar zijn doordat het venster zo snel voorbij flitst dat het onleesbaar is; ik zie iets van "F8" staan maar drukken daarop helpt niet.

Voorts schaar ik me in het leger van mensen die uiterst ontevreden zijn over de "service" van Medion; dozen schuiven, dat is wat ze blijkbaar kunnen. Adequaat en ter zake deskundig antwoorden op vragen moeten ze blijkbaar nog leren.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is idd de beste oplossing,zelf heb ik ook 'n nieuwe schijf erbij gezet voor Win7.
Succes verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan