• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoekfunctie in excel maken / gebruiken...

Status
Niet open voor verdere reacties.

element999

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2003
Berichten
87
hallo,

ik heb een vraagje en misschien komt die al voor maar ik kon hem niet terugvinden.

ik heb 2 kolommen de 1 is met getallen en de ander is met namen.

nu wil ik een soort van zoek functie inbouwen zodat als ik de naam invoer ik het juiste getal erbij te zien krijg.

kan iemand mij opweg helpen ??

bij voorbaat dank

Element999
 
dat kan met vert.zoeken. de eerste kolom moet dan wel de naam bevatten.

steven
 
Helpfile van Excel 2000:

VERT.ZOEKEN

Zoekt naar een waarde in de meest linkse kolom van een tabel en geeft als resultaat een waarde uit dezelfde rij in een kolom die u in de tabel hebt opgegeven. Gebruik VERT.ZOEKEN in plaats van HORIZ.ZOEKEN als de vergelijkingswaarden zich in een kolom links van de gegevens bevinden die u zoekt.

Syntaxis

VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)

zoekwaarde is de waarde die u wilt zoeken in de eerste kolom van de matrix. zoekwaarde kan een waarde zijn, een verwijzing of een tekenreeks.

tabelmatrix is de gegevenstabel waarin u naar gegevens wilt zoeken. U kunt een verwijzing naar een bereik of een bereiknaam opgeven, zoals Database of Lijst.

Als benaderen WAAR is, moeten de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix in oplopende volgorde zijn gesorteerd (...; -2; -1; 0; 1; 2; ... ; A-Z; ONWAAR; WAAR), anders kan VERT.ZOEKEN een onjuist resultaat geven. Als benaderen ONWAAR is, hoeft tabelmatrix niet gesorteerd te zijn

Gebruik de opdracht Sorteren in het menu Data om waarden in oplopende volgorde te sorteren.

De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix kunnen tekstwaarden, getallen of logische waarden zijn.

Er wordt bij tekstwaarden geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters.
kolomindex_getal is het nummer van de kolom in tabelmatrix waaruit u de gezochte waarde moet ophalen. Als kolomindex_getal 1 is, wordt de waarde uit de eerste kolom in tabelmatrix opgehaald, als kolomindex_getal 2 is uit de tweede kolom, enz. Als kolomindex_getal kleiner is dan 1, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #WAARDE! als resultaat. Als kolomindex_getal groter is dan het aantal kolommen in tabelmatrix, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #VERW! als resultaat.

benaderen is een logische waarde die aangeeft of VERT.ZOEKEN wel of niet exact overeenkomende waarden moet zoeken. Als benaderen WAAR is of is weggelaten, resulteert de functie in een benadering van de opgegeven waarde als een exacte overeenkomst niet kan worden gevonden. Dat wil zeggen dat het resultaat de volgende grootste waarde is die kleiner is dan de zoekwaarde. Als benaderen ONWAAR is, wordt er alleen naar een exacte overeenkomst gezocht. Wordt deze niet gevonden, dan resulteert de functie in de foutwaarde #N/B.

Aanvullende informatie
Als VERT.ZOEKEN zoekwaarde niet kan vinden en benaderen WAAR is, de functie de grootste waarde die kleiner dan of gelijk aan zoekwaarde is.

Als zoekwaarde kleiner is dan de kleinste waarde in de eerste kolom van tabelmatrix, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #N/B als resultaat.

Als VERT.ZOEKEN zoekwaarde niet kan vinden en als benaderen ONWAAR is, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #N/B als resultaat.
 
hy dankje voor jullie reactie.

ik heb in kolom A de namen staan en in kolom B de getallen

nu heb ik met vert.zoeken de volgende formule in elkaar geknutseld

=VERT.ZOEKEN($B$5;info!$A$2:$B$7000;2;1)

maar ik krijg nu een waarde die niet overeenkomt met wat het moet zijn.
ik kan alles invullen wat ik wil ik blijf 1 getal als uitkomst houden
de namenkolom is op alf. volgorde gesorteerd.

iemand enig idee wat ik fout doe ?

alvast bedankt

Element999
 
Laatst bewerkt:
Als je op naam wilt zoeken, dan moet de namen in de eerste kolom staan. In alle volgende kolommen kun je dan waarden (zoals jouw getallen) opzoeken.

Stel je begint in cel A1 met de eerste naam en in B1 met het eerste getal. In A10 staat de laatste naam, en in D10 staat de naam die je wilt opzoeken.
In het Engels zou de code er als volgt uitzien:

Code:
=VLOOKUP(D1;A1:B10;2;FALSE)

De 2 staat voor tweede kolom, zijnde jouw getallen (want die wil je opzoeken) en FALSE staat ervoor dat je een exacte match wilt hebben.
 
dus de $b$5 uit jouw formule kan niet kloppen.
je wilt obv van de naam een getal vinden.
jij zoekt obv van een getal een getal

de waarde die je wilt zoeken moet niet in de kolommen a of b staan ij dit geval
zie het voorbeeld van etri
 
Ik zou de laatste waarde : "...,1)" eens vervangen door "...,FALSE)"
 
ik heb hier het bestandje erbij gedaan, want ik blijf ergens iets verkeerd doen en heb niet in de gaten waar.

mochten jullie ernaar kijken vertel me aub waar ik de mist in ga.

alvast vriendelijk bedankt

Element999
 

Bijlagen

  • ITEM_2.rar
    34 KB · Weergaven: 71
da's simpel.
probleem 1. de waarde die je zoekt (Wooden Maul) komt niet in de lijst voor
probleem 2. de namen in blad info hebben allemaal een spatie als eerste teken.
als je dus een te zoeken naam invult zonder die eerste spatie zal er niets gevonden worden
 
da's simpel.
probleem 1. de waarde die je zoekt (Wooden Maul) komt niet in de lijst voor

klopt ik heb er een stuk afgehakt omdat anders de file te groot was om te plaatsen .

probleem 2. de namen in blad info hebben allemaal een spatie als eerste teken.
als je dus een te zoeken naam invult zonder die eerste spatie zal er niets gevonden worden

enig idee hoe ik makelijk de spatie kan verwijderen, het gaat namelijk om ruim 6800 records in totaal. de andere spaties die in de naam zitten moeten wel blijven bestaan.

En is het ook mogelijk om op een dee; van de naam te zoeken ?
eventueel dat je dus meerdere opties te zien krijgt. of stel ik nu een hele ingewikkelde vraag ?

in ieder geval heel erg dank je wel voor het meekijken!!
 
als het altijd om 1 spatie gaat kun je in een andere kolom deze formule gebruiken:
Code:
=RIGHT(A1;LEN(A1)-1)
 
als het altijd om 1 spatie gaat kun je in een andere kolom deze formule gebruiken:
Code:
=RIGHT(A1;LEN(A1)-1)

het gaat om 1 spatie overal ja, maar deze formule levert mij de melding #NAAM? op.

groeten

Element999
 
Oplossing

ik heb hier het bestandje erbij gedaan, want ik blijf ergens iets verkeerd doen en heb niet in de gaten waar.

mochten jullie ernaar kijken vertel me aub waar ik de mist in ga.

alvast vriendelijk bedankt

Element999

Hallo: Als je de volgende formule in cel B7 zet werkt het wel:
=INDEX(info!A1:B499;VERGELIJKEN(B5;info!A1:A499;1);2)
Je zult wel alle spaties in je teksten moeten weghalen of deze ook typen in het zoekveld.

Groeten Jo
 
Als je in cel C7 een data validatie zet hoef je niet precies de naam in te tikken maar kun je kiezen uit een lijst.
Hier door heb je dus geen last van extra spaties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan