• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken, of toch iets anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.

freestyler2

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
63
Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik wil op basis van Weeknummers, zoeken naar het door iemand besteld aantal producten in deze opgegeven weken.

Een voorbeeld bestand zegt meer dan duizend woorden, dus zie ook het bijgevoegde bestand.
Het gaat dus om de uitkomst die ik niet (geautomatiseerd) werkend krijg in het tabblad "Uitwerking" vanaf rij 10. Ik heb nu enkel de verwachte uitkomst ingevuld...

Als het niet duidelijk is, dan zal ik e.e.a. nog verder proberen te verduidelijken, ik kan me voorstellen dat het op basis van alleen deze tekst wat cryptisch overkomt :)
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand.xlsx
    91,6 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Thanks voor je hulp, maar een draaitabel is niet wat ik wil gebruiken. Ik wil daadwerkelijk de uitwerking in een (custom) opmaak kunnen uitprinten. Dus het zou echt obv formules moeten gebeuren...
 
Zit hier iets in?
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand (cobbe).xlsx
    92,1 KB · Weergaven: 44
opzich wel... maaar ik moet dus op basis van 4 verschillende weken selecteren (en niet op slechts 1, zoals in jou voorbeeld).
Daarnaast moet artikel 1000 ook alleen zichtbaar komen als deze daadwerkelijk besteld is (en dus niet indien overeenkomt dan dit..)
 
Laatst bewerkt:
Waarom geen draaitabel? De gegevens kan je toch gebruiken voor hetgeen je wilt printen....
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand.xlsb
    94,6 KB · Weergaven: 56
Opzich is een draaitabel inderdaad een oplossing, dank daarvoor.

Ik loop nu alleen tegen het probleem aan dat de input in de "Slicer" (Heet dat zo? correct me if im wrong) niet automatisch wordt bijgewerkt als er een nieuwe regel wordt toegevoegd.

Mijn voorkeur zou dus echt gaan naar een soort formule, die hetzelfde doet als de draaitabel.

Dus iets van:

Als "Klant1" en "Week 1, 2, 5 en 10" dan soms laten zien van de bestelde artikelen.

Nu kwam ik een heel eind met de formule "SOMPRODUCT" maar hierbij kreeg ik uiteindelijk allemaal fouten dat ik deze formule uiteindelijk heb weggegooid.. ik kan wel proberen om deze opnieuw hier te plaatsen, wellicht dat iemand dan hierbij kan helpen?
 
op welk tabblad wordt die regel dan toegevoegd?

Als dat in tabblad Input is, test dan deze bijlage eens...
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand VenA_HS.xlsb
    100,5 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
In het tabblad input worden inderdaad nieuwe regels ingevoegd.

Met jou opzet is het nu inderdaad dat de Slicer automatisch wordt bijgewerkt.

Ik heb alleen toch nog even zitten stoeien met een formule die hetzelfde zou moeten doen, maar ik blijf foutmeldingen houden;

Code:
=ALS(SOMPRODUCT(--(Tabel1[Naam]=Uitwerking!$B$1;--(Tabel1[Week]=Uitwerking!$B$4);RIJ(Tabel1[Naam])-1)=0;"";INDEX(Tabel1[Artikelnr];SOMPRODUCT(--(Tabel1[Naam]=$B$1);--(Tabel1[Week]=$B4$;RIJ(Tabel1[Naam])-1);1))

Dit heb ik ingevoegd (of proberen in te voegen...) Tabblad Uitwerking Cel B12Bekijk bijlage voorbeeldbestand V2.xlsx

Bekijk bijlage voorbeeldbestand V2.xlsx
Update: bijlage bijgevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een poging gedaan met formules.
Dat kost wel wat meer moeite om de bereiken passend te houden.
En de vraag blijft of het doorrekenen snel blijft gaan bij grotere data bestanden.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand(pcb).xlsx
    29,1 KB · Weergaven: 45
Ik heb een poging gedaan met formules.
Dat kost wel wat meer moeite om de bereiken passend te houden.
En de vraag blijft of het doorrekenen snel blijft gaan bij grotere data bestanden.

Tumbs up voor jou.

Het is inderdaad zoiets wat ik zoek, nu moet ik het enkel nog fijn tunen.

Ik wil namelijk nog de aantallen van product 1 samenvoegen (dus op basis van het voorbeeld, er staan nu 4 regels. dit moeten 2 regels worden, waarbij Product 1 dus bestaat uit 16 producten en niet uit 3 regels).

Ik ga even proberen of dat lukt.. of wellicht heeft iemand daar ook een oplossing voor :)
Als het mijzelf is gelukt meldt ik mij uiteraard!
 
Daarvoor is toch echt de draaitabel uitgevonden.
Het zou misschien wel met formules kunnen, maar ik weet nog niet welke.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand(pcb)2.xlsx
    32,6 KB · Weergaven: 47
Een draaitabel is voor mijn opzet niet de ideale opstelling. Ik ben nog steeds aan het puzzelen voor een andere oplossing maar tot op heden zonder succes.
Ik blijf gewoon nog even proberen, anders zal ik met een extra tabblad en de draaitabel moeten gaan werken maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Wordt vervolgd... als iemand anders een oplossing heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
 
De aanhouder wint........
Ik heb nog even verder gepuzzeld en kwam tot deze oplossing.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand(pcb)3.xlsx
    32,4 KB · Weergaven: 63
Een draaitabel is voor mijn opzet niet de ideale opstelling

Mag ik vragen waarom niet?
 
De aanhouder wint........
Ik heb nog even verder gepuzzeld en kwam tot deze oplossing.

Mooie oplossing! Super bedankt hiervoor! Case is bij deze dan ook als "opgelost" gezet dankzij Piet.

Mag ik vragen waarom niet?
Omdat ik de weeknummers ook moet gebruiken voor een andere formule (en niet alleen zoals in dit voorbeeld)
Onder het mom van liever lui dan moe... ik zou met een draaitabel 2x een handeling moeten uitvoeren (eerst 1x de weken in Excel aanpassen, en vervolgens ook nog eens in de slicer aangeven welke weken)
 
Toch nog 1 aanvullende vraag:

Ik heb het ooit geweten... en het was heel eenvoudig maar hoe sla je de formule ook alweer op met
Code:
 {=   }
ervoor (en erna)?

Edit:
Matrixformule dus: Oplossing ctrl+shift+enter
 
Laatst bewerkt:
De aanhouder wint........
Ik heb nog even verder gepuzzeld en kwam tot deze oplossing.

Ik heb inmiddels jou super formule verwerkt in mijn sjabloon. Nu loop ik echter tegen het "probleem" aan dat als de variabele weken niet voorkomen in de lijst, dat #N/B tevoorschijn komt.
Nu heb ik zitten puzzelen met de formule ALS.FOUT maar dan krijg ik steeds dat ik teveel argumenten heb ingevoerd... kan iemand mij helpen als aanvullen op het bestand van Piet Bom?

Als er dus geen week overeenkomt dan moet de kolom gewoon leeg blijven (en nee, niet enkel verbergen met voorwaardelijke opmaak, want dan gaat het in de eindtelling alsnog mis :) )

Code:
=ALS(ALS.FOUT(B11=9E+99;"";VERT.ZOEKEN(B11;Producten!$A$1:$C$9999;2;ONWAAR));(B11=9E+99;"";VERT.ZOEKEN(B11;Producten!$A$1:$C$9999;2;ONWAAR));"")
Geeft aan "teveel argumenten"

Bekijk bijlage voorbeeldbestand(pcb)3.xlsx
 
Laatst bewerkt:
dit lijkt mij voldoende.
Code:
=ALS.FOUT(ALS(B11=9E+99;"";VERT.ZOEKEN(B11;Producten!$A$1:$C$9999;2;ONWAAR));"")
en voor de stukprijs
Code:
=ALS.FOUT(ALS($B11=9E+99;"";VERT.ZOEKEN($B11;Producten!$A$1:$C$9999;3;ONWAAR));0)
of deze 2
Code:
=ALS.NB(ALS(B11=9E+99;"";VERT.ZOEKEN(B11;Producten!$A$1:$C$9999;2;ONWAAR));"")
Code:
=ALS.NB(ALS(B11=9E+99;"";VERT.ZOEKEN(B11;Producten!$A$1:$C$9999;3;ONWAAR));0)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan