• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Drankassortimenten weergeven (vba)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVLDR

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2017
Berichten
25
Goedemiddag,

Langzaam begint dit mijn favoriete forum te worden. Ik heb weer een uitdaging:

Zie bijgevoegd bestand. Stel er zijn een aantal kroegen (genummerd 1,2,3) en elke kroeg serveert een bepaald assortiment aan dranken. De kroegen zijn ingedeeld in een categorie (groot, middel, klein) afhankelijk van het aantal verschillende dranken in hun assortiment. In de gele cellen kan ik een kroeg selecteren en vervolgens kan ik zien a) welke dranken ze er al dan niet serveren en b) in welke categorie de kroeg valt.

Dit werkt perfect. De oplettende lezer zal ook zien dat dit mogelijk was geweest met een draaitabel en wat filters, maar een draaitabel is om meerdere redenen op dit moment even geen optie voor mij.

Stel je nu hetzelfde voor met 500 kroegen, drankassortimenten die uit tot wel 50 dranken kunnen bestaan en 10 verschillende categoriën. Stel je daarbij voor dat ik i.p.v 2 kroegen, 25 kroegen met elkaar wil vergelijken. Excel doet er bij mij dan wel even over om alles te berekenen. Dit wil ik 'inkorten' door i.p.v. formules in elke cel, VBA te gebruiken.

De indeling van een kroeg adhv het assortiment zou ik wel uit kunnen komen in vba. Ik heb daarentegen begrepen dat de 'somproduct'-methode die ik gebruik (en verliefd op geworden ben) niet 1 op 1 is te vertalen naar vba.

Hoe kan ik deze uitdaging aanvliegen? Ik zit me er suf op te googlen en kom de ".evaluate"-methode regelmatig tegen, maar kan hier nog niet geheel wijs uit worden. Eventueel zit ik te denken om te werken met iets wat lijkt op 'aantal.als', aangezien per kroeg elke dranknaam maar 1 keer voorkomt, maar ook die theorie weet ik nog niet in praktijk om te zetten.Bekijk bijlage kroegassortiment.xlsx

alvast bedankt!

Bekijk bijlage kroegassortiment.xlsx
 
Het zal al enorm helpen door niet hele kolommen te controleren maar deze af te bakenen tot 500*50 (is kennelijk het maximum) = 25.000 regels. Toch al "iets" beter dan 1 miljoen ...
 
Ha Peter,

Bedankt voor je antwoord. Dit maakt het inderdaad een heel stuk vlotter en daar ben ik natuurlijk al een stuk mee geholpen. Blijft wel het punt dat ik hetgeen ik in het bestand doe graag in VBA zou kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan