Amiflash

• Onderwerp starter Onderwerp starter egkok
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Ik wil mijn BIOS updaten ivm met een storing, moet 5 mins wachten voordat opstarten verdergaat. Nu heb ik dus een dosfloppie zet daar de amiflash op en de nw. bios maar na de "amiflash".exe krijg ik rode letters en een error mededeling file not exist.... hoe kan je nou eens een keer gewoon je biosflashen zonder al dat gelazer met errors, en wat doe ik dan eigenlijk fout... voorheen gewoon wel gelukt. Heb de flashtool van de originele site van ecs gehaald MOBO= K7S5A XP pro.
Wie kan mij helpen??

groeten elbert kok

Je kan je afvragen of de storing wat te maken heeft / had met het bios.

Een bios update is m.i. alleen zinvol als je een splinternieuwe pc hebt (en dus wellicht ook een splinternieuw mobo) waarbij de mobo fabrikant al snel na de release tot de ontdekking komt dat sommige hardwarecomponenten toch niet helemaal lekker willen draaien op z'n plankje. Dat is dan de reden voor een biosupdate.

Een tweede reden is m.i. juist een oude pc waarin een splinternieuw stukje hardware wordt geplaatst waarvoor het mobo (bios) in de tijd van uitbrengen nog geen ondersteuning kon verlenen omdat die hardware simpelweg niet bestond.

Het feit dat Windows en / of de pc er 5 minuten over doet om door te starten hoeft (wederom m.i.) lang niet als oorzaak een biosveroudering als oorzaak te hebben.

Het flashen gaat meestal goed, maar een aantal criteria is donders belangrijk:

1. een goed geformateerde diskette,
2. geen hikje in de stroomvoorziening tijdens het flashen (bij wijze van spreken kan het aanzetten van een wasmachine in huis al een dipje voorzaken en dat kan weer funest zijn voor het resultaat van het flashen) al is dit, gelet op de moderne pc(voeding) architectuur, hoogst onwaarschijnlijk, maar toch.......
3. vanzelfsprekend de 101% correcte versie van de biosupdate,
4. je mag hopen dat de versie niet naar een oudere versie "kijkt" die jij toevallig nooit geinstalleerd hebt, want als je pech hebt en je hebt een slechte leverancier, dan "kijkt" / "zoekt" de flashdisk naar een bestandje dat jij niet bezit en krijg je een error..........

Heb je de releasedetails van de udate gelezen ? Is de update wel een oplossing voor jouw probleem, m.a.w. zijn de ingebakken aanpassingen op jouw pc van toepassing ?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord, maar ik wil weten waarom die amiflash het niet doet... die 5 mins wachttijd moeten haast wel met de BIOS te maken hebben want het treedt op tijdens het starten na de herkenning van de masters/slaves en het bleef optreden nadat ik de partitie heb geformateerd NTFS en Win Xp er opnieuw heb opgezet. Die nw. bios heb ik dus sowieso nodig al is het alleen al om te zien of het inderdaad daaraan ligt.

Maar wat is er simpeler momenteel in computerland dan zoon flash proggie.... Ik heb dus een opstartfloppie, nog gemaakt met een oude doscomputer dus zo kaal mogelijk en dan de amiflash ernaar gekopieerd en de nw. bios van ECS-site gehaald. Dan startie op ik dir de a-floppie tiep keurig de flash.exe in en krijg dan die error...ik kan me herinneren van vroegere tijden dat ik die error ook kreeg maar weet niet meer wat ik eraan heb gedaan toen...
gr. elbert

Ik boot natuurlijk ook met de dos floppy maar daarna zal ik toch de flash utility moet starten....gr elbert

hoeft niet perse aan je bios te liggen kan ook gewoon zo zijn dat de stroomjes in je moederbord wat verstoord zijn
doe eens een atx reset
dat doe je zo
koppel alles los van je pc dus ook je stroom kabel
houd de aan / uitknop een 30 tal sec ingedrukt
sluit alles weer aan en start je pc op
dit wil opstart problemen nog wel eens oplossen

Laatst bewerkt:
wat het booten betreft,

mijn flashdisk liep automatisch "door" na het booten, m.a.w. pc aangezet met de bootdisk van MSI erin en na de bekende dosboodschappen startte het flashen automatisch (moest 1 of 2x bevestigen of ik idd door wilde gaan) Ik hoefde na het booten dus geen handmatige exe op te starten.

Flash probleem opgelost. Opeens herinnerde ik me weer dat je de flash exe en de nieuwe bios naast elkaar moest intypen met een spatie ertussen en toen gingie goed. Maar helaas toch 5 min wachten ondanks andere bios en weer opnieuw xp erop..... wat bedoel je met alleslos?? en geen stroom erop dan doet toch niets het meer ???? gr elbert

dat er geen enkel kabeltje en externe hardware aan je pc aangesloten is dus ook je stroom kabel
dan aan uit knop een 30 tal seconden ingedrukt houden
dan alles weer aansluiten
en pc opstarten

probleem opgelost. Ik trok bij toeval een hub met usb aansluitingen eruit en kassa daar gingie weer...ook een nw. bios in us besteld.... start nu helemaal als in een flits op..grt en bedankt elbert

Amibios upgraden

Ik heb een Amibios in US gekocht voor een upgrade van een K7S5A mobo en die start nu als een speer in vergelijking met de oude geupgrade bios van de site! Nu heb ik ook nog een te upgraden amibios voor een Pentium III mobo met een intel 810E chippie, kan ik daar voor de net gekochte amibios voor gebruiken er zit dus al een amibios op uiteraard met wel een andere interface dan die op de K7S5A mobo.

Groeten egkok

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan