Spyware programma ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Okee, de scan met Xoftspy is voltooid. Het bleef bij drie resultaten, alle drie waarden van registersleutels - en alledrie waarden waar totaal niets mee mis is en die niet malware-gerelateerd zijn. Het betrof een waarde in de policies van Explorer die gewoon met mijn eigen bureaublad-instellingen te maken heeft, een waarde betreffende WindowsUpdate (gewoon een normale instelling in Windows XP) en een waarde betreffende de notificaties van het Windows Security Center (wederom een normale instelling in Windows XP).

Graag zou ik Xoftspy eens op een flink vervuilde test-pc willen draaien om te kijken hoe het presteert bij het verwijderen van problemen, maar dat kan dus niet. Zaken verwijderen met het programma kan immers pas als je het koopt. De trial scant alleen maar en verwijdert niets. 'No pay, no cure' dus. Je krijgt dus niet de kans het programma echt uit te proberen! Laat ze een fatsoenlijke trial op de markt brengen, zoals het een fatsoenlijk software-bedrijf betaamt.

Het programma is ook erg duur: $ 39,95. En dat voor een antispyware-applicatie die alleen scant en verwijdert, dus geen real-time bescherming biedt.
Ter vergelijking: SpySweeper kost $ 29,95 en dan heb je wél uitgebreide real-time bescherming (SS heeft ook veel meer opties en een scan die stukken uitgebreider is).

40 USD neertellen voor een programma dat alleen maar scant en verwijdert lijkt mij zonde van het geld. AdAware SE Personal doet dat immers ook en is helemaal gratis.

Wat ik tenslotte nog wel grappig vond was de mededeling "Your Home or Search Page may have been hijacked" die meteen na installatie verscheen. Het enige dat dat bleek te betekenen was dat ik een andere startpagina heb ingesteld dan http://www.msn.com... Helemaal geen hijack dus, gewoon mijn zelfgekozen startpagina. Wie niet uitkijkt en gewoon doorklikt (en dat doen veel mensen), zit ineens met msn.com als startpagina opgescheept in plaats van de eigen startpagina...

Dus: een programma dat niet vrij is van false positives, niet vóór aanschaf getest kan worden, erg veel geld kost en voor dat geld erg weinig mogelijkheden biedt. Ik raad het niet aan.

Dit is de uitslag bij mij met een volledige versie

Bijlagen

• xs.jpg
    xs.jpg
    64,9 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan