• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

labels bij punten in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pol10

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
Hallo,
ik heb volgende vraag:
Ik heb een eenvoudige excel tabel met 3 kolomen
kolom 1 is de naam van een persoon
kolom 2 is de leeftijd van de persoon
kolom 3 is een bepaalde afstand van deze persoon.

Nu wil ik een grafiek maken met als
x as de leeftijd van de persoon
y as de afstand van de persoon
en bij de punten de naam van de persoon.

Hoe kan ik dit verwezenlijken?
in bijlage een klein voorbeeldje.

Bijlagen

Ik begrijp het niet. Als ik het bestand open, is dat toch al gebeurd? Of mis ik hier iets in de vraag?

Laatst bewerkt:
labels bij excel grafiek

Hallo Wigi,
Als je de grafiek bekijkt dan staat momenteel onderaan de grafiek enkel 1 2 3 4 6... en niet de jaartallen van de personen.
Als ik de jaartallen van de personen zet dan ben ik de afstanden kwijt en omgekeerd.

Dus op de X-as ( horizontale as) wil ik de jaartallen
Op de Y-as wil ik de afstanden
en bij de punten staan reeds de namen.

Nu zie ik het.

Vanavond typ ik een uitgebreide uitleg. Wat je wilt kan niet rechtstreeks in Excel, je moet een ander programmaatje downloaden en uitvoeren.

Wigi

Zie de grafiek in bijgevoegd bestand.
Ik heb een lijngrafiek gebruikt.
Als je de wizard grafieken opstart klik je in het tablad gegevensbereik de optie kolommen aan. Op het tabblad reeksen klik je op de knop toevoegen. Bij naam vul je in C1. Bij waarden C2 t/m c6. Bij labels categorieas vul je B2 tm B6 in. Vervolgens voeg je een tweede reeks toe met dezelfde gegevens (overigens zonder naam te geven). Ga vervolgens naar de werkbalk Grafiek en selecteer de 2e reeks die je ingevoerd hebt. Klik op opmaak in de menubalk en selecteer het tabblad As. Klik op secundaire as.
Klik op het grafiekgebied en selecteer brongegevens. Onderaan het menu is een optie verschenen Labels tweede categorie-as (X). Vul hier A2 t/m A6 in. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op een van de punten in de grafiek en kies dan de optie gegevensreeks opmaken. Selecteer het tabblad patronen en kies voor geen lijn. Selecteer het tabblad gegevenslabels en de optie label weergeven. Klik vervolgens met de rechtermuisknop in het tekengebied (het wit van de grafiek) en selecteer de optie Grafiekopties. Hier kun je namen aan de assen geven (tablad Titels) en op tabblad Assen vink je de opties bij secundaire as uit.

Succes!

Groeten,

M.

Bijlagen

Zie de grafiek in bijgevoegd bestand.
Ik heb een lijngrafiek gebruikt. Als je de wizard grafieken opstart klik je in het tablad gegevensbereik de optie kolommen aan. Op het tabblad reeksen klik je op de knop toevoegen. Bij naam vul je in C1. Bij waarden C2 t/m c6. Bij labels categorieas vul je B2 tm B6 in. Vervolgens voeg je een tweede reeks toe met dezelfde gegevens (overigens zonder naam te geven). Ga vervolgens naar de werkbalk Grafiek en selecteer de 2e reeks die je ingevoerd hebt. Klik op opmaak in de menubalk en selecteer het tabblad As. Klik op secundaire as. Klik op het grafiekgebied en selecteer brongegevens. Onderaan het menu is een optie verschenen Labels tweede categorie-as (X). Vul hier A2 t/m A6 in. Klik vervolgens met je rechtermuisknop op een van de punten in de grafiek en kies dan de optie gegevensreeks opmaken. Selecteer het tabblad patronen en kies voor geen lijn. Selecteer het tabblad gegevenslabels en de optie label weergeven. Klik vervolgens met de rechtermuisknop in het tekengebied (het wit van de grafiek) en selecteer de optie Grafiekopties. Hier kun je namen aan de assen geven (tablad Titels) en op tabblad Assen vink je de opties bij secundaire as uit.

Succes!

Groeten,

M.

Mooie methode, vast en zeker!

Vanavond typ ik een uitgebreide uitleg.

Het zal voor morgen zijn, want heb het werk dat ik al voor jou had gedaan, niet op min USB stick gezet. Morgen zonder fout!

Wigi

Hier ben ik met de uitgebreide uitleg:

- klik nogmaals rechts op de grafiek, kies Brongegevens…, en dan bij X waarden duid je de leeftijden aan
- selecteer een label en druk Delete
- kies evt. een betere naam voor de reeks, en klik OK
- nu komen de moeilijkste stappen (*): ga naar http://www.appspro.com/Utilities/ChartLabeler.htm, en download de recentste versie
- voer het bestand uit dat je net gedownload hebt, gewoon telkens OK klikken in de enkele schermpjes die je krijgt
- ga dan in Excel naar Extra > Invoegtoepassingen, kies Bladeren… en ga naar het mapje waar de bestanden staan: “C:\Program Files\AppsPro\ChartLabeler” (als je niets veranderde bij de installatie)
- klik op het .XLA bestand, kies OK
- In het volgende schermpje vink je XY Chart Labeler 6.23 aan. Er komt een extra optie bij het menu Extra, dit gaan we gebruiken in de volgende en laatste stap
- Ga dan terug naar de grafiek, kies Extra > XY Chart Labels > Add Chart Labels
- In de eerste keuzelijst kies je de reeks, in het tweede selecteer je de labels op het blad met de gegevens (kolom A), en in het derde keuzelijstje kies je wat je wilt
- Je bent er!

Als de labels niet goed zijn, duid je er 1 aan en druk je op Delete. Voeg ze dan opnieuw toe.

(*) Labels toevoegen kan niet rechtstreeks in Excel, daarom laat ik je dit programmaatje downloaden. Het voordeel is dat je die Chart Labeler voor alle grafieken nu kan gebruiken.

Lukt het?

Hehe, dat was nogal wat typwerk :-(

Wigi

vraag opgelost

Bedankt Wigi,

Met de XY labeler lukt het wonderwel. Zeer gemakkelijke tool. Nogmaals bedankt voor het uittypen van de uitleg.
Weeral eens goed opgelost.
Pol10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan