• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken in meerdere tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RKnight

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2006
Berichten
7
Met behulp van de formule ALS(ISNB(vert.zoekenA;vert.zoekenB; vert.zoekenA) kun je een waarde laten opzoeken in 2 tabbladen of werkbladen.
Maar wat nu als je in meer dan 2 tabbladen wilt zoeken.? Het uitbreiden van de formule tot ALS(ISNB(ALS(ISNB(vert.zoekenA;vert.zoekenB; vert.zoekenA);vert.zoekenC) levert alleen resultaat op als gezochte waarde in tabblad C zit. Als de gezochte waarde in tabblad A of B zit, dan is het resultaat ONWAAR. Wie weet de oplossing..?
Bij voorbaat ben ik je diep dankbaar!
 
En wat zijn vert.zoekenA en vert.zoekenB dan wel?
 
Dit is de formule:

ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B17;HWN!$A:$B;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN(B17;HWS!$A:$B;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(B17;HWN!$A:$B;2;ONWAAR))

Cel B17 is het zoekargument.
De tabbleden heten HWN en HWS

Is dit duidelijk genoeg? (het uploaden van het Excelwerkblad lukte niet)
 
Je kunt de formule nesten, dwz dat je een als statement binnen een als statement maakt.
Zo kun je nog een paar tabbladen toevoegen in je zoekfunctie.
Bijvoorbeeld:

ALS(ISNB(ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B17;HWN!$A:$B;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN(B17;HWS!$A:$B;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(B17;HW N!$A:$B;2;ONWAAR));VERT.ZOEKEN(B17;tabblad+bereik;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(B17;tabblad+bereik;2;ONWAAR))


Groeten,
Ronald
 
Wim, het duurde even; ik beschik niet over win.zip maar wel over win.rar
Zou dat lukken? ik heb het even geprobeerd: met rechter muisknop het bestand uitpakken.

Ronald: wat je voorstelde met het nesten, dat had ik al geprobeerd, maar dat resulteerde in ONWAAR.

groeten,

Dick
 

Bijlagen

  • ALSfunctie.rar
    1,9 KB · Weergaven: 268
Beste RKnight,

'k Heb niet naar je bestandje gekeken, maar je kunt werken met:
=ALS(ISNB(vert.zoekenA);0;vert.zoekenA)+ALS(ISNB(vert.zoekenB);0;vert.zoekenB)+ALS(ISNB(vert.zoekenC);0;vert.zoekenC).

Groeten,
Richard
 
Dick,
Op deze manier zou het moeten werken:
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B8;HWN!$A:$B;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(B8;HWN!$A:$B;2;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B8;HWS!$A:$B;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(B8;HWS!$A:$B;2;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B8;KE!$A:$B;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(B8;KE!$A:$B;2;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B8;LT!$A:$B;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(B8;LT!$A:$B;2;ONWAAR))

Ik ben uitgegaan van het voorbeeld dat je geplaatst hebt te beginnen met C8
Maar misschien is er een betere oplossing te bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Beide voorbeelden heb ik toegepast, maar hadden niet het gewenste resultaat:

Bij toepassing van het + teken tussen de formule delen krijg ik als resultaat #WAARDE .

Bij toepasing van het & teken tussen de formule delen krijg ik alleen resultaat bij het tabblad dat in het eerste formuledeel staat. Bij de overige zoekcriteria blijft de cel blanco, dus de ingevoerde spatie.

Dus helaas...
 
Beste RKnight,

Ik had niet door dat het om tekst ging ipv getallen. Daarom had ik een + gebruikt ipv een &.
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;LT!$A$1:$B$4;2;0));"";VERT.ZOEKEN(B7;LT!$A$1:$B$4;2;0))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;KE!$A$1:$B$4;2;0));"";VERT.ZOEKEN(B7;KE!$A$1:$B$4;2;0))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;HWS!$A$1:$B$4;2;0));"";VERT.ZOEKEN(B7;HWS!$A$1:$B$4;2;0))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;HWN!$A$1:$B$4;2;0));"";VERT.ZOEKEN(B7;HWN!$A$1:$B$4;2;0))

Die doet het wel, maar je kunt maximaal 1024 karakters in een cel kwijt, dus ik hoop dat je niet al te veel werkbladen hebt.

Richard

p.s. Dit lijkt erg veel op wat Corverm heeft gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Richard, inderdaad, jouw oplossing is dezelfde als Corverm.
Geen resultaat, ook niet als je bijv. voor de spatie indien ISNB=waar een getal gebruikt. Niet bij + teken en niet bij & verbindingsteken tussen de formule delen

Overigens, Excel zet zelf 4 haakjes-sluit aan het formule einde. Doe je er toch 1 (zoals bij eerdere formule onderdelen) dan accepteert Excel dat niet. Je zou zeggen dat het 3 of 4 losse formules zijn, verbonden met een &-teken. Blijkbaar denkt Excel daar heel anders over en krijg je niet het resultaat dat je logischerwijze verwacht.

groeten,

Dick
 
Misschien een beetje off the record, maar als het mogelijk zou zijn, zou ik de data in één matrix zetten, met de s.xxxxx verticaal en de "tabbladnamen" horizontaal. Is veel praktischer.

Groet,
Ronald
 
Iets snap ik dan niet, kijk eens in het bestandje.
Overigens kun met met Winrar ook een zip bestandje maken, die mogelijkheid kun je kiezen voordat je het bestand inpakt.
 

Bijlagen

  • zoeken in meerdere bladen.zip
    2,2 KB · Weergaven: 410
Tja, mijn idee is ook dat je maar een bestandje neer moet zetten waarin het fout gaat, want bij Cor en mij lukt het wel.
Richard
 
Probleem is opgelost

Niet vaak genoeg in Helpmij gekeken in de afgelopen week! Nu pas.
Inmiddels had ik ontdekt dat het toevoegen van een haakje-openen vóór het eerste "ALS" de formule aan de praat kreeg.

Ik heb de formule nog eens vanuit een blanco cel helemaal opnieuw gedefinieerd zoals Cor en Ronald dat hadden gedaan en toen kwam-ie er wel goed doorheen.
Goed, ik ben blij dat-ie het nu doet. Bedankt voor jullie hulp.:thumb:

Overigens, het resultaat is een label. Als de gezochte cel een getal is waarmee je verder moet rekenen, plaats de gehele formule dan in de formule =WAARDE(...).
 
Wil je wel kunnen rekenen met het zoekresultaat zet dan ergens in een lege cel een 1. Klik er met rechts op en kies voor kopiëren > selecteer de cel(len) met de gegevens en kies voor plakken speciaal, en kies voor vermenigvuldigen. Nu kun je er wel mee rekenen.
 
ik heb eenzelfde probleem wat hiermee opgelost zou kunnen worden. Echter heb ik dus erg veel sheets waardoor de formule zoals deze hierboven is beschreven te lang wordt. Wat in mijn geval gebeurd is dat een waarde gezocht kan worden in 3 tabs (van de 13) afhankelijk van de "basistab". Even wat uitleg.

De basistab is B echter kan deze worden gewijzigt in A en C (ofwel de waarde kan zich ook in een van deze tabs bevinden). Nu zou ik graag een formule willen hebben welke kijkt in welke tab de basis zicht bevind (B, is aangegeven) en vervolgens ook zoekt in B+1 en B-1 tab (A en C dus). Weet iemand hiervoor een formule?

ps vexcel toevoegen is niet te doen, bedrijfsgevoelige info, mocht het echt neit duidelijk zijn, dan maak ik een voorbeeldje...
 
Baamster,

Welkom op het forum !

Dit is een vraag van 2007 die op opgelost staat.
Je gaat weinig reactie krijgen op je vraag.
Start je eigen vraag op het forum.

Joske
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan