linksys wrt54 na andere router

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulE

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2002
Al jaren heb ik na mijn e-tech router een Asus W500G als accesspoint zitten. Ik kan dus gewoon de wireless Asus uitzetten terwijl de rest van mijn bedrade netwerk gewoon blijft werken. Nu is de Asus overleden en probeer ik hetzelfde te bereiken met een Linksys WRT54. Deze heeft echter geen accesspoint modus alleen 'router' en 'gateway'.

Ik krijg nu wel verbinding met mijn draadloze netwerk en ook een netwerkadres maar geen internet en kan ook mijn andere PC's niet zien zoals eerder met de Asus.

Uit de berichten op dit forum kan ik opmaken dat dit kan liggen aan de DCHP mode van mijn router. Als ik echter Static-IP probeer te kiezen klaagt hij 'WAN domain is the same with LAN domain'. Geen idee wat ik daarmee aan moet, zoveel verstand heb ik nu ook weer niet van netwerken. Kan iemand helpen?

Zet de Linksys eens op Gateway en zorg ervoor dat je DHCP op de Linksys hebt uitgeschakeld wanneer je DHCP al in de E-Tech router hebt ingesteld.

Ik ben al bezig geweest om van DHCP naar Static IP te gaan op de Linksys maar dan krijg ik de, voor mij, duistere melding over WAN en LAN domain die in het eerste berichtje staat. Probleem is dat ik niet weet waar ik WAN en LAN domain in de linksys moet instellen.

Je zult zowel DHCP als Static IP op uitschakelen moet zetten, de Linksys moet namelijk een IP adres krijgen van de router. (Bij DHCP op de E-tech)

Ik heb het knopje -disable DHCP server- gevonden, helpt helaas nog niet. Ik kan bij Internet connections type kiezen voor: Automatic DHCP, Static IP of een aantal mogelijkheden van andere providers (Telstra Cable etc.). Ik moet helaas een van deze mogelijkheden kiezen. Hij staat nu dus op automatic DHCP, echter wel met DHCP server gedisabled.

Ik begin te vermoeden dat de Linksys niet echt geschikt is voor de toepassing zoals ik hem in gedachten heb. Zou heel jammer zijn.

Je lijkt het verkeerde product te hebben gekocht. De WAP reeks (bijv. de WAP54G) zijn wireless accesspoints, andere productreeksen (o.a. de WRT54G) zijn routers.

Tijs.

ip adressen

:shocked: Welke ip adressen heb je en krijg je??
Als beide zelfde ip adressen uitgeven moet je ze zelf veranderen.
v.b. 192.168.1.1 tot 192.168.1.54 en de andere doet dat ook?!
Maak van 1 van de 2 als uitgeef adressen 192.168.123.1 tot 192.168.123.54
Helpt dit??:)

Wellicht kun je hem als Bridge instellen...

Een WRT54x is inderdaad een router en geen accesspoint. (Wireless Router)

Je kunt je wireless router ook misbruiken als accesspoint naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (verder Router1 genoemd). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de WRT van Router1.
2. Sluit bedraad een pc aan op een van de LAN poorten van de WRT.
3. Vraag op die pc een nieuw ip-adres aan de WRT, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de WRT
5. Zet DHCP serving uit op de WRT
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de WRT uit, zoals UpnP, RIP routing etc.
7. Ken aan de LAN poort van de WRT een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van Router1, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus vast ip-adres op de WRT instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van Router1. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in Router1 bijv. adressen uitgeeft boven de 50.
Zet dit ip-adres in het stuk Basic Setup, bij de sectie Network Setup -> Router IP.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de WRT, maar kan er weer komen door het nieuwe aan de WRT toegekende ip-adres in een browser in te kloppen (na weer een nieuw ip-adres te hebben aangevraagd ná stap 8)
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de WRT met een LAN poort van Router1.

Alle pc's die via de WRT zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van Router1. Je hebt dan de WRT als verkapte accespoint in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs, ik ga ermee aan de gang. Ik laat nog wel weten of het gewerkt heeft.

Paul

Je kunt je wireless router ook misbruiken als accesspoint naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (verder Router1 genoemd). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de WRT van Router1.
2. Sluit bedraad een pc aan op een van de LAN poorten van de WRT.
3. Vraag op die pc een nieuw ip-adres aan de WRT, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de WRT
5. Zet DHCP serving uit op de WRT
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de WRT uit, zoals UpnP, RIP routing etc.
7. Ken aan de LAN poort van de WRT een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van Router1, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus vast ip-adres op de WRT instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van Router1. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in Router1 bijv. adressen uitgeeft boven de 50.
Zet dit ip-adres in het stuk Basic Setup, bij de sectie Network Setup -> Router IP.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de WRT, maar kan er weer komen door het nieuwe aan de WRT toegekende ip-adres in een browser in te kloppen (na weer een nieuw ip-adres te hebben aangevraagd ná stap 8)
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de WRT met een LAN poort van Router1.

Alle pc's die via de WRT zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van Router1. Je hebt dan de WRT als verkapte accespoint in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Dank je wel :thumb::thumb::thumb: dank je wel!!!!!!

ik had ook dit probleem en door jou geniale beschrijving is het nu opgelost en werkt het zelfs beter dan ervoor!!

@Daxter T: Nooit gedacht nog een reactie te ontvangen.
Fijn dat het je goed geholpen heeft! :thumb::D

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan