De test is klaar, ik heb dan ook de scan van SpySweeper en SpywareDoctor na het scannen van het geheugen en register en cookies gestopt, verder zou er toch niks speciaals gevonden worden, en dat zou alleen langer duren.
Een paar puntjes:
- downloaden van de setup ging snel, ligt ook aan verbinding, maar het is in ieder geval geen monster-setup.
- installeren ging erg snel en makkelijk.
- starten voor het eerst ook, HMP start snel op, geen problemen.
Je krijgt dan sowieso de vraag of je de Anonieme scanresultaten wil versturen naar HMP.
Als je voor Nee kiest, krijg je die vraag niet meer, geen opdringerig gezeur.
- Deze Release Candidate heeft nog een knop
Feedback, die ik een beetje vreemd vind. Deze knop start namelijk je standaard e-mailclient ( bij mij Thunderbird ) en niet een pagina op internet of een ingebouwd systeem.
- Daarna is er de knop
Instellen, deze is overzichtelijk ingedeeld in verschillende opties. Onder andere SurfRight, scanopties ( oa heuristische analyse ), opties over het downoaden van nieuwe programma's en updates hiervoor. Wat ik goed vind, is dat je zelf kan kiezen welke programma's er gebruikt moeten worden. Bij AntiSpyware staat standaard alles aan behalve CounterSpy en bij AntiVirus staat standaard NOD32 aan.
Je kan kiezen of je met NOD32 wilt scannen ( en die dus downloaden als je die niet geinstalleerd heb staan ). Ik was bezig met een testje van
Active Virus Shield ( gratis a-v programma, aangeboden door AOL, engine van Kaspersky! ) en heb ervoor gekozen om NOD32 niet te downloaden en gebruiken, maar anders wordt er met NOD32 de hele schijf gescand.
- Je kan switchen tussen de knoppen
Status en
Expert.
Bij Status kan je dus in principe alles doen, bij Expert kan je de scan- en verwijderingshistorie zien en na de scan bestanden zelf verwijderen.
- Je kan ervoor kiezen om op te starten in de Veilige modus en dan te scannnen.
- Je kan er voor kiezen om de '' Gevaren automatisch te laten verwijderen '', hierbij wordt er geen venster getoond of zoiets maar wordt alles automatisch gedaan. Als je dat niet kiest,
kan je aan het eind van de scan bij Expert de bestanden en gevaren verwijderen.
- Je kan ook kiezen voor '' Controleren op updates '', hiermee wordt van alle programma's updates gezocht en geinstalleerd.
- En het laatste, de scan zelf, de Start-knop: nu worden een voor een, de programma's ( die je dus zelf kan uitkiezen bij onderdeel Instellen ) gestart en er wordt bij alles een volledige scan uitgevoerd. Alles automatisch, je hoeft nergens meer op te klikken. Is wel vreemd om te zien, je hebt het zelf niet meer in de hand. Je kan nog wel gewoon de scan stoppen en dan gaat HMP verder met het lanceren van het volgende programma.
Het probleem is dat je erg vaak je firewall toestemming moet geven dat HMP een programma met lanceren of met dat programma verbinding mag maken met het internet.
De programma's gaan dus wel automatisch, je hebt nog wel andere dingen om aan te klikken. Als al het scannen voorbij is wordt je ( als je niet hebt gekozen voor Automatische verwijdering van gevaren ) geloodst naar het Expert-scherm waar je dus kan kiezen welke gevaren er moeten worden behandeld, de naam van de knop
Behandelen vind ik zelf een beetje vreemd maar goed.
- Met de optie SurfRight ( in te stellen voor elke geinstalleerde browser apart ) kan je veiliger surfen en worden gevaren geblokkeerd, dit heb ik alleen getest met IE. Werkt vrij goed.
- Je kan ook nog kiezen dat HMP SpywareBlaster gebruikt en bij Spybot S&D de Immunisteer-functie gebruikt, de preventieve laag dus.
- HMP herkent het automatisch als een van de programma's waarmee wordt gescand al geinstalleerd zijn, maar Ad-Aware SE herkende HMP niet, deze werd dus gedownload en in het Engels gezet.
-Groot minpunt: in 5 seconden werden allerlei instellingen binnen Ad-Aware SE veranderd, werd de taal Nederlands ( ik heb liever Engels ).
En deze instellingen kan je
niet weer terugzetten, en het terugdraaien kan alleen van verwijderde bestanden die in de quarantine staan. Verder dus niks.
Conclusie:
Al met al vind ik HMP erg vooruitgegaan, nu een redelijk programma, wat z'n werk goed doet. Ook de opties om je pc te beschermen zijn goed. Er wordt gescand met vrij veel programma's, allemaal prima programma's. SurfRight hoef je niet te gebruiken, dus daar kan je zelf voor kiezen. Het is een aardig programma geworden, wat voor de meeste mensen waarschijnlijk een stuk makkelijker is, behalve dan de firewall-vragen over toestemming of niet.
Leuk programma geworden, zelf ga ik het alleen niet gebruiken.
Ik zie dat die paar puntjes een heel verhaal is geworden, naja...

:thumb:
Vergeten: Hitman Pro vindt een eigen bestand verdacht. Het bestand
srhelper.exe, de SurfRight helper dus. Deze wordt door HMP geinstalleer in de installatie-map van HMP:
Met de optie
Overbrengen ( weer een vreemde naam ), wordt het bestand gescand met de nieuwe
OMS van HMP ( de nieuwe Online Malware Scan ), deze bestanden waren daarna Onbekend (?). Allemaal opgezocht, en alle 3 geen probleem. Deel van Deamon Tools en de srhelper natuurlijk van HMP.