Besturing Mac Mini via VNC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goliath

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2002
Ik zit op een netwerk waar er momenteel enkel Windows computers aangesloten zijn (een netwerk zonder server, enkel router). De bedoeling is dat er eerstdaags een Mac Mini (dat mag een ouder model zijn) wordt geïnstalleerd waaraan een monitor (of TV-scherm) gekoppeld wordt. De passanten moeten op dat scherm geprojecteerde boodschappen kunnen lezen (remote aangestuurd).
Kan ik via VNC vanaf mijn Windows-netwerk die Mac Mini aansturen om die boodschappen (bijv. via OpenOffice) te maken en te projecteren? En welke versie van VNC gebruik ik best?

In het besturingssysteem OSX zit de VNC-server standaard in. Kwestie van in het voorkeurenpaneel de functie aan zetten, en er ook eventueel een wachtwoord op zetten.
Welke vnc-viewer die je gebruikt op de Windows pc maakt eigenlijk niet uit.

OK, ik heb die Mac Mini vandaag geïnstalleerd (OS X 10.5). Verder ben ik absolute leek wat Mac betreft. Hoe maak ik nu concreet een verbinding vanaf mijn Windows toestel naar die Mac?

Open Systeemvoorkeuren
vnc1.jpg

Kies het paneel "Delen"
vnc2.jpg

Selecteer de optie "Schermdeling" en kies eventuele users die via VNC mogen verbinden.
vnc3.jpg

Of open de computerinstellingen om in iedergeval een wachtwoord in te stellen.
vnc4.jpg

Overnemen gaat door het IP adres in te voeren bij de VNC-viewer.

Bedankt. Die connectie is gelukt. Maar nu heb ik alweer een ander probleem: ik heb een presentatie gemaakt in OpenOffice. Wanneer ik die presentatie start (lokaal of via VNC) dan blijft die X11 werkbalk en de onderste werkbalk zichtbaar op het scherm, terwijl het scherm eigenlijk een volledige schermgrootte moet hebben (zonder werkbalken). Ik vind nergens instellingen om dat te wijzigen.

De menubalk en "het dock"?
Komt misschien omdat je met je muis bovenlangs je VNC-venster hebt verlaten?
Probeer je VNC-viewer dan eens met Alt+F4 te sluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan