5.1 werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kelloqqs

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
Hallo,

Ik heb laatst de Trust 5.1 surround set gekocht. Er zaten 3 kabeltjes bij die je vanaf de set naar de computer moest doen: een groene een oranje en een zwarte, die heb ik allemaal bij de goede kleuren in mijn computer gedaan in de poort van de goede kleur. Alleen het probleem is dat alleen de speakers die op de "groene poort" het doen, als je bijvoorbeeld het oranje draadje in die groene poort doet doen die boxjes het wel. Licht het probleem aan mijn poorten of misschien aan de drivers waarmee de geluidskaart is geinstaleerd?

paar specs van mijn computer:

Acer Aspire T160

geluidskaart:
Realtek AC'97

Processor:
Type: AMD Athlon 64 3500+

Everest zegt dat hij het moederbord niet kan vinden :S

Ik heb al een aantal drivers gedownload ook die van de Acer site zelf, maar die werkte ook niet.
Heeft iemand een idee wat misschien het probleem is?

Laatst bewerkt:
Heb je bij de instellingen het wel op 5.1 gezet of staat hij nog standaard op 2.0?

Hij stond nog op 2.0 helemaal niet aan gedacht, computer opnieuw opgestart maar hij doet het nog steeds niet :(

WELKOM OP HELPMIJ

met wat probeer jijndan geluid door al je boxjes te halen?
bijv met een muziek cd of een mp3 stuk?

als je een game speelt doen ze het dan wel?

de game die je speelt heeft wel 5.1 ondersteuning?

een mp3 bestand is stereo en zal dan ook nooit zonder een kunstmatige ingreep over al je boxen te horen zijn.

Ik ben eruit gekomen, ik moest via sound effect (realtek) ook nog het 5.1 instellen inplaats van stereo :). In ieder geval bedankt voor jullie hulp ;)

Ik heb het zelfde probleem , met dezelfde boxjes. Kan je toevallig beter uitleggen hoe ik dit kan verhelpen. Dat zou geweldig zijn!

Ik heb het zelfde probleem , met dezelfde boxjes. Kan je toevallig beter uitleggen hoe ik dit kan verhelpen. Dat zou geweldig zijn!

Je moet zeker zijn dat je bij configuratie systeem je instellingen op 5.1 zetten, daarnaast had ik een soort audio systeem van mijn geluidskaart, en daar moest hij ook nog op 5.1 worden gezet. ik hoop dat je het zo lukt.

Echt Fantastisch, hij doet het weer!

Bedankt ben je dankbaar! Dat heb me weer 2 avonden gekost, we denken weer veelste diep dan dat het probleem is! Je moet het maar net weten he!

:thumb:

Echt Fantastisch, hij doet het weer!

Bedankt ben je dankbaar! Dat heb me weer 2 avonden gekost, we denken weer veelste diep dan dat het probleem is! Je moet het maar net weten he!

:thumb:

hahah mooi! :P jah idd, ik dacht zelf dat misschien mijn audio poorten kapot waren ofzo xD

heb dezelfde problemen maar kom er nietuit

Je moet zeker zijn dat je bij configuratie systeem je instellingen op 5.1 zetten, daarnaast had ik een soort audio systeem van mijn geluidskaart, en daar moest hij ook nog op 5.1 worden gezet. ik hoop dat je het zo lukt.

Ik heb ook die boxjes en als ik in het configuratiescherm onder geluiden 5.1 instel dan doen alleen de boxen het die in de groene opening zitten aangesloten.
Nu heb ik een externe usb kaart van trust besteld omdat ik denk dat de geluidskaart 5.1 moet kunnen ondersteunen.
De kleuren van de stekkertjes komen niet overeen. ik heb achter in de pc wel 3 openingen maar 1 daarvan is groen en niet oranje en zwart er bij.
Heb ik dan een verkeerde geluidskaart? Ik heb er nl niet zoveel verstand van.
Ik hoop dat je het mij ook een beetje kunt uitleggen want ik weet niet wat je bedoelt met "audiosysteem van geluidskaart".
Alvast bedankt!

3 is vrij normaal, groen voor 2 boxjes, blauw voor de line-in en roze voor de microfoon.

Daar komt voor 5.1 nog een oranje en zwart bij voor de center en subwoofer en de achterboxen.

Zie ook nog een grijze is het een 7.1 audio kaart voor ook nog 2 zij boxen

Laatst bewerkt:
Ik heb ook die boxjes en als ik in het configuratiescherm onder geluiden 5.1 instel dan doen alleen de boxen het die in de groene opening zitten aangesloten.
Nu heb ik een externe usb kaart van trust besteld omdat ik denk dat de geluidskaart 5.1 moet kunnen ondersteunen.
De kleuren van de stekkertjes komen niet overeen. ik heb achter in de pc wel 3 openingen maar 1 daarvan is groen en niet oranje en zwart er bij.
Heb ik dan een verkeerde geluidskaart? Ik heb er nl niet zoveel verstand van.
Ik hoop dat je het mij ook een beetje kunt uitleggen want ik weet niet wat je bedoelt met "audiosysteem van geluidskaart".
Alvast bedankt!

Het probleem bij mij was dat mijn geluidskaart een eigen soort programma heeft om het geluid te regelen, toen hoefde ik alleen bij dat programma nog de instellingen naar 5.1 te zetten. Probeer ff te kijken of jij ook zoiets hebt, ik hoop dat het lukt!

Heb je alleen een groen stereo uitgang kun je een surround set kopen dat dit (stereo) signaal kan omzetten naar een (soort) 5.1 signaal. Deze optie (matrix) zit bv op de Logitech X-540 set.

Heb je wel een surround audio kaart met 5.1. wil dat nog niet zeggen dat je dat dan ook altijd hoort. In principe worden alleen alle boxen gebruikt als ook het signaal een 5.1 signaal is. Als het een stereo signaal is, bv bij mp3'tjes, maar ook bij de veel games krijg je alleen geluid uit de front boxen, het groene signaal zeg maar, omdat dit nu eenmaal een stereo signaal is en geen 5.1.
Wil je toch wat uit alle boxen te horen krijgen, moet je of de matrix knop zoals als de X-540 heeft gebruiken of software matig (zie de eerder linkjes, of zoals bij Kelloggs kan het ook al een optie zijn in je eigen audio instellingen programma), in alle gevallen blijft het (natuurlijk) wel een kunstmatig 5.1. gemaakt signaal.

Laatst bewerkt:
Nee, ik heb al die ingangen niet zoals op de foto. Wel groen voor muziek uit 2 boxen en dan nog roze voor de microfoon en dan nog 1.
Nu heb ik een externe geluidskaart besteld die wel 5.1 ondersteunt. Daar zitten al die aansluitingen dus wel op. Dus als ik die op de usb aansluit dan zou dat dus wel moeten werken?
Ik vraag me als leek dan weer af wat er met de interne geluidskaart gebeurt zodra je die externe aansluit.
Verder is het zo dat ik ook lp's gebruik om naar cd om te zetten. Blijft dat allemaal wel werken met zo'n externe usb geluidskaart? Die ik heb besteld is van Trust. Neem aan dat dat goed is.
Maar ben dus bang dat met zo'n externe usb geluidskaart geen muziek meer kan worden overgezet. Misschien een beetje dom van me, maar ik ben er niet zo heel erg in thuis, vandaar.
Ik hoop dat je me dat een beetje kunt uitleggen.

Je 'gewoon' aansluitingen zouden m.i. ook gewoon moeten blijven werken.
Zeker als op de USB 5.1 geen mic en line-in zitten.

Belangrijker lijkt me of die Trust ook met XP en/of Vista werkt, zeker het laatste is niet vanzelfsprekend.
Bij hardware moet je altijd goed opletten of de drivers wel up to date zijn.
Vista maar ook als je bv Linux gebruikt wil nog wel eens problemen geven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan