• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Volledig "blad" sorteren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter brun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

brun

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2009
Is het mogelijk om in Excel een hele tabel te sorteren (over rij- en kolomgrenzen heen) volgens bepaalde regels? Bijvoorbeeld, ik heb 36 waarden (6x6) en ik wil die in een tabel op zo'n manier dat er in één rij geen twee (gedeeltelijk) gelijke waarden voorkomen.

Selecteer de te sorteren cellen.
Klik op "Data"> Sorteren.
Eerst op kolom.....
Daarna op kolom.....
Kun je allemaal invullen.

ja dat kan ,je kan aangepaste filters gebruiken

Bedankt, maar hoe moet dat dan concreet? Wat ik wil doen, heb ik hierboven in het Access-forum gevraagd (bericht van vannamiddag), maar misschien kan het ook in Excel?

Selecteer de te sorteren cellen.
Klik op "Data"> Sorteren.
Eerst op kolom.....
Daarna op kolom.....
Kun je allemaal invullen.
Da's niet helemaal wat ik bedoel. De rijen moeten niet (mogen niet) gelijk blijven. Elke cel moet op een andere plaats kunnen belanden.

Voor alle duidelijkheid. Hieronder staat de vraag die ik bij Access postte.

Ik heb in Access een tabel gemaakt waarin voor elke klas in onze school de belangrijkste leerkrachten worden vermeld:

klas1: lkr1, lkr2, lkr3, lkr4
klas2: klr2, lkr3, lkr5, lkr6
klas3: lkr1, lkr5, lkr7, lkr8
enz...

Nu zoek ik een manier om de computer een zo ideaal mogelijk deliberatierooster te laten berekenen.
Concreet: ik wil een rooster opstellen voor 24 klassen, waarbij 6 sessies worden georganiseerd, met telkens 4 parallelle deliberaties (deliberaties op hetzelfde moment). Ik wil echter zo weinig mogelijk overlappingen. Met andere woorden, als lkr1 uit het voorbeeld hierboven bij de eerste sessie bij klas1 staat, dan mag klas3 niet parallel staan in die eerste sessie, want lkr1 kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Kort gezegd: klassen met dezelfde leerkrachten mogen niet (of zo weinig mogelijk) op dezelfde rij staan in het finale rooster.

Hoe pak ik het aan dat Access voor mij zo'n rooster kan berekenen? En als een ideaal rooster theoretisch gezien niet mogelijk is, kan ik de computer dan ook vragen om een zo ideaal mogelijk rooster (met zo weinig mogelijk overlappingen) te berekenen?

Alvast bedankt!

de vraag word ik 1 klapper stukken moeilijker

Op database niveau kan je aangeven dat elke ingevoerde waarde unieq dient te zijn. Met andere worden. de waarden mag maar 1 keer voorkomen per kolom.

Heb je nu al data in excel / acces staan. Als je restrictie aan gaat passen binnen database kan je database in de soep loppen.

Ja, ik heb al de basistabel, maar het duurde even; moest de namen van mijn collega's onherkenbaar maken. Zie bijlage dus.

Er zijn 32 klassen, de lettercodes zijn leerkrachten.

Stel: ik wil 24 deliberaties (van de 32 - die andere 8 klassen komen dan wel op een andere dag) in een rooster van 6 op 4, en horizontaal (dus op dezelfde tijdstippen) mogen er geen (of zo weinig mogelijk) dubbels komen. Dat is dus mijn uitdaging.
(De leerkrachten met een sterretje zijn zij die maar een deelgroep hebben; als er dan toch dubbels zijn, dan het liefst sterretjes, want dan kunnen ze halverwege verhuizen...)

Bijlagen

Het is handig als je een Excel-vraag hebt een Excel bestand (.xls) als voorbeeld te plaatsen.

Weet ik, maar mighty84 vroeg me of ik al een database had, in Access of Excel. Had 'm wel in Access, nog niet in Excel. Aan dit bericht heb ik de snel gemaakte Excel-versie gehangen.

Bijlagen

Weet ik, maar mighty84 vroeg me of ik al een database had, in Access of Excel. Had 'm wel in Access, nog niet in Excel. Aan dit bericht heb ik de snel gemaakte Excel-versie gehangen.

Het is helaas nog in Access. :confused:

Moet ik het verticaal of horizontaal zien.

Verticaal de dubbels verwijderen.
Selecteer een kolom.
Ga naar tabblad → "gegevens" en klik op "Duplicaten verwijderen".
Doorgaan met de huidige selectie.
Dubbele waarden verwijderen, en klik OK.

Horizontaal idem, maar dan op rij.

Ik weet niet of je het zo bedoeld.

Het is handig als je een Excel-vraag hebt een Excel bestand (.xls) als voorbeeld te plaatsen.

Toe aan een nieuwe bril ??

Nee, wat ik wil, is een rooster maken met 24 klassen (4x6 cellen). De computer moet echter berekenen hoe die in het rooster staan, door rekening te houden met de leerkrachten die bij de klassen horen. Bij de klassen die in dezelfde rij staan mag niet twee keer dezelfde leerkracht horen. Concreet: klassen 1 en 6 mogen niet op dezelfde rij staan, want daar hoort leerkracht A bij.

wil je het in excel of echt op database niveau (acces).
Wil je bij het invoeren een foutmelding krijgen of pas achter af.

hoe weet hoeveel uren een leer kracht heeft, heel vaak en hoelang.

Je kan in beide gevallen in VBA een stukje code generen.

Code:
Dim teller As Integer
Dim tellerRij As Integer
Dim tellerCol As Integer
Dim aantalRij As Integer
Dim aantalRow As Integer

aantalRij = Rows.Count
aantalRow = Columns.Count

For tellerCol = 1 To aantalRow

beginwaarde = Cells(tellerRij, tellerRow).Text

For tellerRij = 2 To aantalregels
    checkwaarde = Cells(tellerRij, tellerCol).Text