Opnieuw installeren gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Ik wilde XP opnieuw installeren maar ik krijg dan de medeling dat de huidige versie nieuwer is en dat het niet kan.
Als ik dan kijk bij details staat er dat je dan moet opstarten vanaf de cd maar dat heb ik reeds geactiveerd via boormenu maar dat gaat niet. Hoe kan ik nu toch mijn xp cd gebruiken om opnieuw te installeren of hoe kan ik nu Windows opnieuw installeren?

Mij is ooit verteld dat stripboeken prettiger lezen dan normale boeken, m.a.w. plaatjes erbij, Klik.

Ik krijg de foutmelding dat ik de partitie niet kan verwijderen omdat er installatiegegevens voor XP op staan en nu dus ook blijkbaar 2x XP want het is een schijf van 120 GB en er is nog 60 Gb vrij.
Ik denk dat hier mijn problemen zitten die al heel lang duren, ook op dit forum vermeld, met heel langzaam opstarten.

Maar goed hoe krijg ik nu mijn pc leeg zodat ik xp erop kan zetten

3 vragen :

- mag alles eraf / heb je backups van je eigen bestanden: brieven / foto's / muziek etc. etc?
- weet je heel zeker dat je pc in het bios staat ingesteld om vanaf CD / DVD te starten en
- zo niet, weet je hoe je dat moet veranderen?

Als je deze 3 vragen beantwoordt, vertel ik hoe je 't regelt (pc leeg maken) en gegarandeerd dat je 1 uur daarna een mooie kale XP installatie hebt.

Toch nog een 4e vraagje alvorens verder te gaan:
- bij je pc is ooit een moederborddriver CD geleverd met daarop belangrijke drivers voor het moederbord, ook wel chipsetdrivers genoemd. Heb je die nog?

En nog maar een vijfde vraagje:
- de Windowsversie die je wilt gaan installeren, welk Service Pack staat mede op die schijf?

Beantwoord svp alle 5 de vragen anders kan je een heleboel gezeur krijgen als je begint zonder vooraf goed ingedekt te zijn.

- mag alles eraf / heb je backups van je eigen bestanden: brieven / foto's / muziek etc. etc?
- weet je heel zeker dat je pc in het bios staat ingesteld om vanaf CD / DVD te starten en
- zo niet, weet je hoe je dat moet veranderen?

Alles mag eraf, ik heb alles op DVD's en op mijn laptop opgeslagen.
Opstarten vanaf de cd ging ook niet.
Ja zie hier: CD Asus

De Windows cd is incl. service pack 2 maar dat staat er niet op maar ik dacht het wel.
Service pack 3 heb ik inmiddels gedownload en op een cd gezet.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Ik heb al een hele tijd problemen nadat ik hem door iemand opnieuw heb laten installeren.
Een tijd terug heb ik geprobeerd om extra DDR geheugen erbij te plaatsen maar dat hielp ook al niets.
Ik denk dat het ook al met ditzelfde probleem te maken had. Er zitten nu 2 balkjes van 512 mb in en er is nog een leeg slotje over dus hoopte ik er 512 bij te kunnen zetten.
DDR-SDRAM PC-3200 (200 MHz) - [DDR-400] 512 MB (2 rows, 4 banks)
DDR-SDRAM PC-3200 (200 MHz) - [DDR-400] 512 MB (2 rows, 4 banks)

Laatst bewerkt:
Dan heb je een beste kans op 2 verschillende problemen. Het bijgeplaatste geheugen zou ook heel goed een vertragende factor kunnen zijn, maar daar kom je vanzelf wel achter als je Windows opnieuw hebt geïnstalleerd.

Twijfel je of SP2 op de Windows installatie CD staat, trek dan als je begint te installeren de internetstekker uit de PC. Het is echt cruciaal dat je géén internetverbinding hebt als je XP installeert van een lagere versie dan SP1, SP2 of SP3. Pas nádat SP 1,2 of 3 erop staat mag je de internetkabel weer in de machine doen. Zorg er dus voor (zoals je al aangeeft) dat je een SP op CD / DVD hebt voordat je begint.
Reden waarom dit zo belangrijk is -> internetkabel eruit? Als je anno 2010 met de XP-0 uit 2000 / 2001 gaat installeren mét internetverbinding dan loop je al tijdens de installatie malware op doordat je intetnetverbinding actief is. Reden hier weer voor is het groot aantal lekken dat de originele XP had en malloten die software op het w w w hebben 'rondkruipen' dat niet anders doet dan zoeken naar een simpele ziel die zijn machine opnieuw van Windows voorziet, maar dan met slechts met XP-0 én een actieve internetverbinding! Vindt die software een machine die met het internet is verbonden tijdens de installatie, dan poef, kruipt de ellende naar binnen.

Ik post dit berichtje nu vast en zal de installatie procedure even in een nieuw berichtje schrijven.

Laatst bewerkt:
Ja o.k. dat is al vast duidelijk.
Updaten doe ik dan pas als ik mijn NOD 32 geïnstalleerd heb.
Het geheugen wat er nu inzit is het originele 2x512 maar had er graag nog een balkje bijgezet maar dat doe ik maar niet meer , teveel problemen gehad.

Ik wacht je verdere bericht af.

Klik op deze site op de bovenste regel (DOS/Windows9X/Me/NT/2K/XP Excellent Bootdisks)
Klik vervolgens op de 10e van boven (98SE OEM)

Voer het bestand uit / plaats de inhoud op een lege floppy.

Zorg ervoor dat in het bios de opstartvolgorde er zo uit komt te zien:

1. CD / DVD
2. Floppy
3. HDD
4. niet relevant

Haal een eventuele schijf uit de CD lade en stop de flop in de drive. Zet de machine aan met de flop in de drive.
Na korte tijd staat op je beeldscherm te knipperen

A:>

type achter de >

fdisk.exe

Het tooltje fdisk wordt gestart.

Bekijk deze link.

Vergeet alle tekst uit die link en kijk uitsluitend naar de zwarte vensters met witte tekst (oftewel screendumps van fdisk).

Waar je naartoe moet werken is het 3e zwarte scherm en om heel precies te zijn optie 4 : een niet DOS-partitie verwijderen.

Middels deze optie verwijder je beide Windows(partitie)installaties.

Als dit gereed is, trek je de diskette uit de machine, stop de Windows DVD in de lade en start de machine opnieuw op. (Let op een bericht van XP om op een willekeurige toets te drukken, vergeet dit NIET ! De melding staat maar verrekte kort in beeld dus druk snel op een willekeurige toets!)

Nu kun je Windows op een compleet lege machine gaan plaatsen. Schrik niet als je ergens tijdens de eerste schermen van Windows een melding krijgt dat er geen partities zijn waarop Windows geïnstalleerd kan worden / slechts FAT partities gevonden zijn. De installatiemenus van Windows bieden je aan om nog niet ingedeelde ruimte te gaan partioneren. Het wijst zich vanzelf.

Het klinkt allemaal wellicht vreselijk ingewikkeld, maar dat is het niet, print schermpjes uit en voer de acties stap voor stap uit. Eén troost heb je vooraf: je kunt niets kapot maken, het gaat uiteindelijk altijd lukken, linksom of rechtsom.

En stáát XP er eenmaal op, dan pak je éérst de Asusdisk voordat je ook maar iets anders doet en je installeert alles wat op die CD staat op je hdd.
Succes!

Laatst bewerkt:
Ja o.k. dat is al vast duidelijk.
Updaten doe ik dan pas als ik mijn NOD 32 geïnstalleerd heb.
Het geheugen wat er nu inzit is het originele 2x512 maar had er graag nog een balkje bijgezet maar dat doe ik maar niet meer , teveel problemen gehad.

Ik wacht je verdere bericht af.
Niet nodig, kan ook zonder NOD32 mits XP met SP 2 of 3 er maar op zit en je niet verder gaat dan Microsoft bezoeken zonder een geïnstalleerde virusscanner.

Morgen ga ik alles proberen uit te voeren, bij deze vast bedankt.

Niet nodig, kan ook zonder NOD32 mits XP met SP 2 of 3 er maar op zit en je niet verder gaat dan Microsoft bezoeken zonder een geïnstalleerde virusscanner.

O.k. service pack 2 en nu ook 3 heb ik op een cd dus dan kan ik eerst sp 3 erop zetten en daarna pas verder updaten enz.

Voer het bestand uit / plaats de inhoud op een lege floppy. Kan dit ook op een cd?

Updaten : Ja, bootdisk op CD : nee.
Als ik even achter je pc zou mogen zitten dan was die hele floppyflauwekul niet nodig, dan regelden we het gewoon in één keer met de XP CD, maar ja, ik zit niet achter je pc.

Laatst bewerkt:
Updaten : Ja, bootdisk op CD : nee.
Als ik even achter je pc zou mogen zitten dan was die hele floppyflauwekul niet nodig, dan regelden we het gewoon in één keer met de XP CD, maar ja, ik zit niet achter je pc.

Je bent welkom................mijn floppydrive doet het niet

Dan maar terug naar het Windows DVD verhaal.
Als je opstart met de DVD in de lade en je drukt op een toets dan wordt vanaf DVD gestart.
Oké, dan moet in één van de volgende schermen je de mogelijkheid worden geboden om 1. partities te verwijderen en / of 2. de schijf te verwijderen.
Dat moét.

Ja dat begrijp ik wel maar hoe verwijder ik dan de oude versies want als ik de originele Windows XP cd erin doe en ik ga XP opnieuw installeren blijft de oude versie staan. Ik kom dan op een gegeven moment in het blauwe scherm waar je de partitie moet aangeven waar XP op moet maar dat kan alleen op C en daar staat 60 gb op en dat kan niet verwijderd worden. Ook kan ik die partitie niet verwijderen met de toets D. Er komt dan een foutmelding dat de partitie niet verwijderd kan worden.

Omdat je de verkeerde keuze maakt tijdens de installatie (zie mijn linkje van 12.01 uur)
Dáár kun je of de partitie verwijderen, óf eerst formatteren en geloof mij, dat wérkt.
Print desnoods al die blauwe schermpjes uit en bedenk welke keuze je wanneer maakt.

Omdat je de verkeerde keuze maakt tijdens de installatie (zie mijn linkje van 12.01 uur)
Dáár kun je of de partitie verwijderen, óf eerst formatteren en geloof mij, dat wérkt.
Print desnoods al die blauwe schermpjes uit en bedenk welke keuze je wanneer maakt.

Je bedoelt de link van 10.01 uur? Volgens mij heb ik dat echt gevolgd ik ga het nog een keer nakijken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan