dvd brander doet raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

hobie1

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2002
Berichten
325
Hallo allemaal

Hier ff een vraagie: Ik heb een Samsung writemaster dvd-speler gekocht,maar als ik een cd'tje of dvd wil burnen kan ik wel een uurtje wachten.
Als ik een cd brand op 48x speed duurt dat ongeveer 15minuten:shocked:
Ik krijg dan deze melding: FOUT MET BUFFER-UNDERRUN WERD 343 KEER VERMEDEN:shocked: :shocked: daarna krijg ik wel een melding dat het brandproces voltooid is,en verder werkt deze cd dan ook.
Een dvd daar hoef ik niet aan te beginnen want dat duurt ongeveer een uur:shocked:

Wat kan dit probleem zijn,brander nu al dood???

Groet van hobie1:thumb:
 
Nee, het lijkt er niet op dat de brander stuk is, hij is eerder "te goed" [of te snel]....

Uitlegje [als je even tijd hebt...]
Een CD schrijver heeft een bepaalde hoeveelheid 'buffer-geheugen'. Als je iets schrijft, dan gaat de data eerst (via de harde schijf) naar de buffer (buffer-geheugen).
De harde schijf stuurt dus elke seconde data naar de buffer. Hij vult de buffer als het ware aan.
De buffer is ervoor dat als je harde schijf (om wat voor reden dan ook) de constante datastroom niet kan garanderen, de brander niet meteen stopt met branden. Als een brander namelijk geen data meer geleverd krijgt, kun je de cd weggooien, aangezien de datatoevoer constant moet zijn.
Een buffer underrun is dat je buffer leeg is en dus geen aanvoer meer krijgt en dus stopt te schrijven. De oorzaak dat je buffer leeg is komt doordat je harde schijf geen gegevens meer aanvoerde, omdat-ie waarschijnlijk met iets anders bezig was dus dat er teveel programma's op de achtergrond draaiden.
Dat 'met iets anders bezig zijn' moet je zien te voorkomen door je hardeschijf alleen maar bezig te laten met het versturen van je data naar het buffer geheugen. Als je geen programma draaide moet je eens kijken of je per ongeluk geen screensaver ofzo hebt aanstaan. Sommige branderprogramma's proberen die buffer underun "op te vangen" de truc daarvoor is de schrijfsnelheid terug te brengen... [waardoor het weer langer duurt voordat hij klaar is]......

J ekunt dit dus oplossen door: Of met een lagere snelheid te branden, of alle andere dingen even af te zetten........
 
Laatst bewerkt:
weer wat geleerd

Goede uitleg

Maarrrr ik heb alle programma's ff afgesloten en een nieuw cd'tje geburnd.
Nu op 24x,en nu werdt de bufferunderrun 116x vermeden.
Dus ik ga de goede richting op.
Maar een dvd+rw op 4x duurt ongeveer 3kwartier!!!kan toch niet goed zijn.
Ik heb nog een oude brander en die brand gewoon zonder buffer-underrun problemen.
Kan ik niet iets vergeten zijn met aansluiten van de brander dat ie snelheid verliest ofzo????
 
Vreemd.....
Iets vergeten zijn? Nee, lijkt er zo niet op... dan doet zo'n ding het meestal helemaal niet...
Even resumeren... dus als je de oude burner in de plaats hangt van de nieuwe, zonder verder iets te veranderen, werkt die prima, zonder buffer underrun problemen.....? [dit is wat het vreemd maakt...]

Hangt die drive alleen aan een ide kabel of hangt er nog meer aan die kabel?
 
die drive die het goed doet staat onder die writemaster.
Die writemaster heeft het goed gedaan,maar toen ik het 1of ander had afgesloten en weer had aangesloten kreeg die writemaster kuren.
Ik had ook een klein stekkertje over,die heb ik in die brander gedouwd die het nu goed doet. Heeft dit kabeltje misschien iets met snelheid te maken??

Die aansluitingen zeggen mij verder niets eigenlijk
 
Ik had toen mijn voeding veranderd want die was kapot..daar kan het trouwens wel iets mee te maken hebben
 
Een stekkertje met 4 pinnetjes [en 3 draadjes eraan] is van het geluid... een los stekkertje [een klein zwart bruggetje] kan een jumper zijn.... Achterop de drive zit, naast de brede platte kabel, een stekkertje dat er zo uit ziet [:::] en daar hoort een jumper [zwart stekkertje] in te staan.... bij de ene drive in het meest rechtse gat [master] in de andere drive in het midden [slave].....
 
kben een beetje aan het klooien geweest met die jumper maar zonder resultaat.
En nu ben ik gestressd en kga ff bufferen op een terrasje:D :D
Bedankt voor de informatie ik ga er morgen weer mee verder

prettig weekend:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan