NTFS of FAT??

Status
Niet open voor verdere reacties.

spaopie

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2001
Berichten
147
hoi...

Onlangs is op mijn school een fonkelnieuw netwerk aangelegd. Alles gaat draaien op een Win2000-server.
Tegelijkertijd hebben we 20 nieuwe werkstations (Dell) aangeschaft. Deze werden afgeleverd met een FAT-systeem en Win XP-home. Is het de tijd en moeite waard om alles van die werkstations te verwijderen, om de Fat-partitie om te gaan zetten in NTFS, of maakt dat voor een werkstation niet uit??...Het scheelt nl. erg veel tijd als we ze direct in kunnen gaan zetten!

bvd
 
Op een gesloten netwerk is het niet zo belangrijk lijkt me.
 
Als je de werkstation stand alone gebruikt kan je het best gewoon een fat partitie houden. Als die werkstation in het netwerk hangen zou ik aanraden om ze te converteren naar ntfs. Dit vanwege de beveiliging. Ntfs ondersteunt rechten op file niveau en fat niet.


groeten knackje
 
Het converteren van FAT naar NTFS is niet zo'n lang proces. Je geeft het commando, een reboot en na hooguit een kwartiertje totaal ben je klaar.

NTFS heeft wel meer security dan FAT, niet alleen qua beveiliging van buiten af, maar ook gericht op de gebruikers. Je kunt gebruikers rechten geven aan bepaalde bestanden of mappen om te kunnen lezen/schrijven.

Dit kan op een school met nieuwsgierige leerlingen wel handig zijn denk ik.
 
Hoe gaat het netwerk eruit zien? Gaan jullie echt goed met rechten werken en met groepen?

Zou in ieder geval de werkstations wel overzetten op NTFS.
 
Zowiezo overstappen op NTFS: veel minder foutgevoelig, stabieler en nog een stukje sneller ook.
 
fat of ntfs

We hadden al een server based netwerk met win2000, maar dat hebben we indertijd nog zélf aangelegd...Dat moest toen zo goedkoop mogelijk, dus alles Coax, met alle storingen vandien. Nu hebben we echter een officieël bedrijf een gecertificeerd netwerk aan laten leggen, met een grote patchkast, rackserver, een heleboel switches, routers, enz....
We werken al met global en local groups, en elke groep heeft zijn bepaalde rechten. Daarom vroeg ik me ook het nut van NTFS af, want iedereen zegt dat je de zaak dan beter kunt beveiligen, maar die beveiliging regel je toch op de server, en niet op een werkstation? M.a.W: wat is het voordeel van ntfs t.o.v. fat op een werkstation?

en PS: hierboven werd gerept over een commando om fat over te zetten naar NTFS...Hoe luidt dat commando precies?

heel veel dank alvast!
 
Het voordeel van NTFS boven FAT qua beveiliging is dat je op een NTFS partitie alles nog een keer lokaal kunt beveiligen. Je kunt gebruikers read/write rechten geven. Met Fat gaat dat niet.
Op de server regel je inderdaad ook beveiliging maar daar doe je het niet lokaal (per pc).
 
Fat32

Ik ben niet veel ervaren!

Ik wil van NTFS naar FAT32.
Hoe moet ik doen?


Kun iemand mij helpen?


Godert
 
Het antwoord is al gegeven. Mocht je er niet uit kunnen komen mag je een nieuwe vraag stellen en hoef je niet te reageren in een vraag die 3 jaar oud is
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan