EDO 128 MB, installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlaar

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2001
Berichten
567
Voor een oude computer heb ik 2x64MB EDO RAM gekocht. Het moederbord (Intel TC 430 HX) blijkt hiervoor niet geschikt: de machine ziet slechts de helft van de verwachte 128MB. Op zichzelf is dat niet zo erg: 64 MB is eigenlijk genoeg.
Leidt het plaatsen van dit geheugen voor zover jullie weten tot trammelant? Doe ik er verstandig aan om ander geheugen te installeren?

Groet,

Han
 
Theoretisch zou het geen probleem moeten zijn, test anders ff met memtest86 dan weet je het zeker. Theoretisch zou jouw 430HX wel modules van 64 Mbit per chip, dus modules van 8 chips (=64 MB) en van 16 chips (=128 MB) aankunnen, maar misschien heb jij een module met 16 chips (dus chips van 32 Mbit, 32/8*16=64 MB), en de 430HX ondersteunt geen modules met chips van 32 Mbit.
 
Op de modules staat: 64 MB EDO 16x4, 60 ns, 72 pins, 5v, n-parity, Hitachi.

Gaat dit werken?

Groet,

Han
 
Je hebt idd 32 Mbit modules (16 x 4 betekent dus 16 chips van 4 Mbyte, 4 Mbyte = 32 Mbit). Als je ze kan omruilen voor 64 Mbit modules, (8x8), dan werken ze wel op 100%. Anders kan je het ook op deze manier doen (mits voor de zekerheid getest met memtest).
 
Nee hoor! Ik heb 2x 64 mb simmetjes die door mijn verouderde moederbord worden gezien als 2x 32 mb. Mijn vraag is: kan zulks storingen geven?
Ik kreeg bijvoorbeeld vandaag bij een poging tot het uitvoeren van "speeddisk" een foutmelding. Die luidde ongeveer als volgt:
"File 1 is crosslinked met file 2. This error could be repaired bij NDD. Do you want to start NDD?" Ok ik NDD starten. Dit progje vond geen fout en vervolgens deed speesisk het perfect. Kan dit iets te maken hebben met een geheugenfout ten gevolge van het plaatsen van die twee simms?

Groet,

Han
 
Geplaatst door vlaar
Nee hoor! Ik heb 2x 64 mb simmetjes die door mijn verouderde moederbord worden gezien als 2x 32 mb. Mijn vraag is: kan zulks storingen geven?
Ik kreeg bijvoorbeeld vandaag bij een poging tot het uitvoeren van "speeddisk" een foutmelding. Die luidde ongeveer als volgt:
"File 1 is crosslinked met file 2. This error could be repaired bij NDD. Do you want to start NDD?" Ok ik NDD starten. Dit progje vond geen fout en vervolgens deed speesisk het perfect. Kan dit iets te maken hebben met een geheugenfout ten gevolge van het plaatsen van die twee simms?

Groet,

Han
Hoebedoel je 'Nee hoor!', waar slaat dat op? En op de vraag 'kan zulks storingen geven?' heb ik al antwoord gegeven, namelijk: test met memtest.
 
Beste Kwal

Ik heb een "b" gebruikt, waar een "B" hoort: die modules zijn opgebouwd rond 4 chips van elk 16 mB. Samen dus 64 mB. Ik heb er twee, dus in totaal 128 mB. Dat bedoel ik!
Mijn vraag is nu: van die 128 mB worden er maar 64 "gezien", leidt dat tot trammelant? Gezien jouw geïrriteerde reactie denk ik dat dit zeker het geval is, maar ik weet nog steeds niet zeker of mijn oude computer net zo geërgerd zal reageren.
"Memtest" heb ik wel eens gebruikt, dat ga ik dus maar weer eens doen. Ik hoopte echter op ervaringskennis. Laten we maar niet kwaad worden, zo kort na de kerst.

Groet,

Han
 
Ik wil ten eerste een ding voorop stellen: ik wordt niet boos op een normale vraag (zie mijn eerste reply). Ik wordt wél boos als mensen simpelweg niet lezen en vervolgens het opnieuw gaan vragen, terwijl ze zelf niet duidelijk zijn wat ze bedoelen.

Over de modules: ik heb me inderdaad vergist, je hebt dus modules met 128 Mbit chips, en die worden ook niet ondersteund, dus als je ze kan omruilen voor modules met 8 chips, dan heb je wel 128 Mbyte in totaal.
 
OK, bedankt. Dat ga ik dan maar eens proberen!

Groet,

Han
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan