Met ADSL telefoon opzeggen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daaf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Daaf

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2003
Hallo,

Wie weet of het mogelijk is, wanneer je eenmaal een ADSL abbonement hebt, het z.g. telefoon-vastrecht op te zeggen? (Dat scheelt nl. weer een aantal eurootjes) Ik gebruik de telefoonaansluiting momenteel alleen om te internetten met een inbelmodem, via de TV-kabel is geen optie want dat schijnt nog wel even te gaan duren. (We hebben pas sinds kort riolering)

de voorwaarde voor adsl is dat je een Bel Basis abbo. hebt

Geplaatst door Daaf
Hallo,

Wie weet of het mogelijk is, wanneer je eenmaal een ADSL abbonement hebt, het z.g. telefoon-vastrecht op te zeggen? (Dat scheelt nl. weer een aantal eurootjes) Ik gebruik de telefoonaansluiting momenteel alleen om te internetten met een inbelmodem, via de TV-kabel is geen optie want dat schijnt nog wel even te gaan duren. (We hebben pas sinds kort riolering)

Ja dit kan, maar het ADSL abbo moet dan wel eerst werken. Daarbij moet ik je waarschuwen dat als je ADSL van KPN hebt dat het mogelijk is dat ze moeilijk gaan doen of dat je verbinding wegvalt/slecht wordt. Bij andere aanbieders (BBned, Versatel en BaByXL) schijnt het minder kans op problemen te geven. maar het kan zeker, ik heb het zelf ook (Demon/BaByXL) en ken ook mensen die het hebben met een KPN/XS4ALL abbo.

succes.

p.s. je bent pas van de telefoon abbo kosten af als je de telefoonlijn al langer als 12 maanden hebt.

Vraag me aleen af of ADSL bij jou wel beschikbaar is als je sinds kort pas riolering hebt! :rolleyes:

Toch doen ze erg moeilijk bij de KPN. De jufrouw die ik aan de lijn had moest het wel 4 x navragen, maar het schijnt volgens hun niet te kunnen. Ik wil de ADSL via tiscali aansluiten. (omdat ik daar een fossiel-account heb) Maar als ik dan niet onder die 18 euro per maand uit kom kan ik denk beter even wachten tot de heren van Casema hier een beetje uitgegraven zijn.

Voor het geval ik het niet helemaal begrijp, als je eenmaal je ADSL aansluiting hebt, zeg je gewoon je telefoon op?

anywee thnx.

Geplaatst door Daaf
Toch doen ze erg moeilijk bij de KPN. De jufrouw die ik aan de lijn had moest het wel 4 x navragen, maar het schijnt volgens hun niet te kunnen. Ik wil de ADSL via tiscali aansluiten. (omdat ik daar een fossiel-account heb) Maar als ik dan niet onder die 18 euro per maand uit kom kan ik denk beter even wachten tot de heren van Casema hier een beetje uitgegraven zijn.

Voor het geval ik het niet helemaal begrijp, als je eenmaal je ADSL aansluiting hebt, zeg je gewoon je telefoon op?

anywee thnx.

Dat zou ik ook zeggen als ik KPN was! Lekker makelijk geld verdienen! Maar als je via Tiscali ADSL wilt dan is het toch geen probleem? Tiscali werkt (voor zover mogelijk) samen met BaByXl (sinds vorig jaar overgenomen) en als BaByXL geen dekking heeft dan krijg je ADSL van KPN! En bij BaByXL kan het zeker weten (heb het zelf ook) dus doe even de postcode check op deze site. Dan kun je zien of BaByXL in jouw centrale aanwezig is! Zo ja, geen probleem. Zo nee, dan blijft het een gok, maar moet het gewoon kunnen! Wil je het zeker weten en juridisch sterk in je schoenen staan?? Kijk dan ook even wat de opta (www.opta.nl) ervan zegt of stuur ze een mailtje!

succes:)

En ja, dat heb je goed begrepen! Pas als ADSL werkt dan zeg je je telefoon op!

Hier een bericht van 14 januari j.l.
Je moet minimaal 1 jaar een telefoonabbo bij KPN hebben, alhoewel KPN dan nog zeer moeilijk doet, Je moet dan meer voor het ADSL-abbo gaan betalen.

Rits Tele.com: 'OPTA moet adsl KPN aanpakken'
Dinsdag, 14 januari 2003 - Wie nu adsl neemt via KPN, moet ook een telefoonabonnement hebben bij KPN. Daar moet een eind aan komen, vindt Rits Tele.com.

Door Maarten Reijnders

Het Rotterdamse bedrijf is daarom naar de telecomwaakhond OPTA gestapt. "Het is een vorm van gedwongen winkelnering", meent Ytsen Kooistra, directeur van Rits Tele.com.

In de praktijk is het nu alleen mogelijk om een adsl-abonnement bij KPN af te sluiten als je ook al een telefoonabonnement hebt bij KPN. KPN vraagt providers meer geld voor ontbundelde toegang (adsl zonder telefoonaansluiting) dan voor gebundelde toegang (adsl plus telefoon).

Kooistra: "Het is toch vreemd dat een internetprovider meer dan het dubbele moet betalen wanneer zijn klanten minder afnemen van KPN?" Volgens Kooistra is dat in strijd met de telecomwetgeving, die voorschrijft dat tarieven 'kostengeoriënteerd' moeten zijn.

Rits Tele.com heeft er alle belang bij dat de OPTA een einde maakt aan de verplichte bundeling van een adsl-abonnement met een telefoonabonnement. Onder de naam Pilmo biedt het bedrijf namelijk een kastje aan waarmee je via internet kunt bellen. Omdat de gesprekken via internet worden afgewikkeld, zijn ze goedkoper dan als je via KPN belt.

Pilmo-kastje
Kabelgebruikers die een Pilmo-kastje hebben, kunnen hun telefoonabonnement opzeggen. Adsl-gebruikers (bij KPN) hebben die mogelijkheid niet: KPN zorgt er immers voor dat zij duurder uit zijn zonder telefoonabonnement. Op die manier hindert KPN het succes van het Pilmo-kastje, meent Rits Tele.com.

Overigens zijn niet alleen eigenaars van een Pilmo-kastje het 'slachtoffer' van de koppelverkoop van KPN. Ook mensen die bijvoorbeeld al een telefoonabonnement bij kabelaanbieder UPC hebben, zijn verplicht om een KPN-telefoonabonnement af te sluiten als zij adsl bij marktleider KPN willen.

Kooistra heeft goede hoop dat de OPTA een voor Rits Tele.com gunstige beslissing neemt. "We hebben al informeel contact gehad. De OPTA heeft de regeling van KPN destijds goedgekeurd met het idee dat niemand er door benadeeld zou worden. Dat is nu duidelijk niet langer het geval."

Mocht de OPTA Rits Tele.com in het gelijk stellen, dan kan dat gevolgen hebben voor de prijs van adsl, zo geeft Kooistra toe. Adsl zal mogelijk duurder worden. "Op dit moment wordt de internettoegang gesubsidieerd met de inkomsten uit de telefoniedienst", aldus Kooistra.

Blue Thunder : Dit gaat alleen op voor mensen die ADSL willen, maar nog GEEN KPN abbo hebben en dat is in dit geval niet zo! :)

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat je bij KPN niet terecht kunt voor ADSL zonder telefoon-abbo.
Heb je al wel een telefoon-abbo bij KPN en ADSL, dan kun je pas je telefoon-abbo opzeggen als dat abbonnement minimaal 1 jaar bij KPN loopt.

Gelukkig hebben de meeste mensen zo'n tel-abbo al langer, het addertje onder het gras is dat als je je tel-abbo opzegt je voor de ADSL-aansluiting via KPN meer gaat betalen dan de huidige € 27,95.

Geplaatst door Blue Thunder
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat je bij KPN niet terecht kunt voor ADSL zonder telefoon-abbo.
Heb je al wel een telefoon-abbo bij KPN en ADSL, dan kun je pas je telefoon-abbo opzeggen als dat abbonnement minimaal 1 jaar bij KPN loopt.

Gelukkig hebben de meeste mensen zo'n tel-abbo al langer, het addertje onder het gras is dat als je je tel-abbo opzegt je voor de ADSL-aansluiting via KPN meer gaat betalen dan de huidige € 27,95.

Das aardig van je, maar dat (minimaal 12 maanden KPN abbo) had ik al een keer vermeld in een eerdere post hierboven.

Het is NIET zo dat je meer gaat betalen voor ADSL als je je telefoon abbo opzegt. Dit is alleen het geval als je een nieuwe telefoonlijn wilt voor ADSL zonder telefonie! Je hebt namelijk een contract waarin een afgesproken prijs staat en deze mag niet zomaar verhoogd worden.
Daarbij staat er letterlijk in het stuk dat je hebt gepost dat KPN meer geld vraagt voor ontbundelde toegang aan PROVIDERS en niet aan de CONSUMENT! Daarom eisen providers dat je al een telefoon abbo hebt, omdat het anders teveel kost!

Oke, you're right.. ik was iets te voorbarig :o

Zoals je al aangeeft NLspecial is tiscali met BaByXL de beste optie indien in je regio aangeboden.( het voordeel van een eigen telefoonnetwerk)

Mwa, thxs voor de reacties

Het roept toch nog wel wat vragen bij me op.
Tiscali stelt dat je een basis abbo moet hebben. (levering trouwens via KPN, de enige mogenlijkheid) Ze zouden mij eruit kunnen knikkeren omdat ik mijn kant van de overeenkomst niet helemaal na kom.
Als je KPN de stekker eruit trekt heb je toch geen 50V+/- carrier meer? Kan er dan nog wel overdracht plaatvinden? Of zit dat (infra)structureel heel anders in elkaar?
Heb inmiddels een meel naar de OPTA gestuurd en ben benieuwd naar de reactie. (Ik hou jullie op de hoogte)

vr. groet

er is hier laatst ook al een gelijksoortig topic over geweest. Daarin kwam de vraag naar voren of je ook zonder kpn lijn een dsl aansluiting kom hebben.

Het zit als volgt

Het is niet mogelijk om zonder telefoonlijn een dsl aansluiting te hebben. DSL (digital subscriber line ) is een transmissietechniek die nou eenmaal via de telefoonlijn gaat. Dus zonder telefoonlijn geen dsl abo. dat is ook de reden voor de reactie van kpn.

als je dus ergens anders een telefoonlijn kunt regelen (waarschijnlijk zal die dan van kpn worden overgenomen), dan ben je van kpn af.

Kijk je zit nou eenmaal met de bestaande infrastructuur die (bijna) overal al ligt die in handen is/was van kpn. Nieuwe aanbieders nemen igv een dsl abo die lijn wel eens over (vooral in b2b markt). Maar je zit altijd ergens verbonden met KPN, omdat zij nou eenmaal alle infrastructuur hebben

Dus als antwoord op je vraag "kun je het vastrecht opzeggen". Is in principe het natwoord ja mits je deze lijn ergens anders kunt onderbrengen. zonder telefoonlijn geen dsl verbinding.

bij kpn hebben ze daar goed gebruik van gemaakt door telefoonaansluiting gelijk te stellen met een telefoon abonnement.

Op dit moment kun je dus niet je belabonnement bij kpn opzeggen zonder dat je ook de lijn opzegt (etters)

Yeah Charley, dit lijkt een duidelijk bericht.
Toch is het gemeen van die grote boze KPN om al die mensen zo'n worst voor hun neus te hangen. "Wachten we toch gewoon een paar weekjes tot het TV-kabeltje binnen is".
Ik heb niet zoveel verstand van marketing, maar volgens mij zit hier toch een stukje markt voor de grote telefoonmeneer.
Ik kies om deze reden dus voor een kabelabbonement en zeg m'n telefoonaansluiting op.
'T is wel jammer hoor, de aansluiting zit al in de meterkast. En waarschijnlijk kan de KPN met een paar toetsaanslagen de omzet met €599,40 per jaar verhogen.
Maar de strijd tussen de TV- en telefoonkabel zal eerst wel in de grote steden los moeten barsten voor dat we er hier (woodbuy city) wat van kunen merken.
Volgens mij kan een keurig afgeschermde coaxkabel veel meer verwerken dan een 2 x 0,4mm². Alleen is (voorlopig) de infrastructuur van het telefoonkabeltje wat beter. (denk ik)

We houden het ff open en
we keep in tuts.

vr. groet

Om jullie even uit de dromen te helpen;

je kunt alleen aangesloten zitten op het MxStream entwerk als je ook een tel. abbo hebt van KPN. Anders werkt het echt niet.

ik heb nu ook kabel omdat we hier geen lijn hebben :(

Ik zeg, we houden het ff open....
Ambtelijke molens draaien langzaam. commerciele tegenwoordig ook............

Webpheser: Waar bazeer je dit op dan. NLspecial beweert namelijk dat het wel kan, uit eigen ervaringen.

Blue thunder: Waar heb je dat gelezen?

Ik vind het allemaal nogal erg tegenstrijdig wat er gezegt word.

Dus ik ben benieuwd of het ergens op het net staat bevestigd door een instantie als de opta.

Ik volg het vanaf vandaag op de voet dus discussieer er maar vrolijk oplos.
Ik wil ook wel van mijn kpn telefoon af want ik betaal me scheel en bel nauwelijks.

groet
Harmen

Laatst bewerkt:
harmen__666: Ik ben een beetje uitgediscusieerd eigenlijk over dit onderwerp hier en in andere topics. Met loze opmerkingen zonder onderbouwing van bijvoorbeeld Webpheser kan ik niks namelijk.

Ik heb verteld wat ik weet en heb en iedereen doet er maar mee wat hij/zij wilt. Ik heb in ieder geval lekker ADSL van BaByXL/Demon zonder KPN telefoon kosten:D

Ik kan het me voorstellen ja........

Hoe heb jij het aangepakt dan? als ik vragen mag.
Ik heb zelf wanadoo als provider en ik heb nog geen jaar adsl dus kan niet van provider wisselen.

Hoe zou ik het volgens jou moeten aanpakken?

groet
Harmen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan