ADSL en thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

PW

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2001
Berichten
424
Hallo,

ik heb momenteel kabel-internet en een thuisnetwerkje tussen twee pc's verbonden door een crosscable. Op de ene computer draait win98 (server) en op de ander win95. Ik heb het kabelinternet gedeeld door middel van een proxyserver (AnalogX).

Nu ben ik naar de mogelijkheden aan het kijken om over te stappen naar ADSL en vroeg ik me af wat nu de mogelijkheden zijn om het netwerkje en internetdelen te blijven behouden. Ik heb al gezocht in helpmij en op de sites van diverse aanbieders, maar er wordt vaak niet veel (of voldoende) over uitgewijd.

Moet ik dan persé een muti-modem pc aanschaffen en dus mijn crosscable overboord gooien of kan het ook met een USB of ethernetmodem???
 
Nee hoor, je kan gewoon een usb- of ethernetmodem aanschaffen. Ik kan overigens zelf het ethernetmodem aanraden omdat je die verolgense om kan bouwen tot router, dmv een software update. Dan hoeft ook niet steeds 1 van de 2 pc's aan te staan om te kunnen internetten.
 
Kan die software-update met elk ethernetmodem en bij elke provider??
Begrijp ik het goed dat dan de proxyserver (en crosscable moet dat gewonen UTP kabel worden?) ook niet meer nodig is?
 
Geplaatst door Lekkere Kwal
Nee hoor, je kan gewoon een usb- of ethernetmodem aanschaffen. Ik kan overigens zelf het ethernetmodem aanraden omdat je die verolgense om kan bouwen tot router, dmv een software update. Dan hoeft ook niet steeds 1 van de 2 pc's aan te staan om te kunnen internetten.
Even een correctie: dat gold voor de Alcatel speedtouch home ethernetmodems! Sinds kort wordt door KPN de alcatel speedtouch 510 (of 510i voor isdn) geleverd, en deze zijn reeds modem, router en firewall ineen!

Dus de software update hoeft niet meer. Als jij een pakket besteld bij een provider voor adsl van KPN krijg je dus het door mij gemeldde modem.
 
En als je bij www.saturnus.nl adsl besteld krijg je standaard een E-tech adsl Ethernet router met ingeouwde modem bij je pakket !! met 4 ethernet uitgangen en 1 usb uitgang dus 5 pc's voor de prijs van 1 ..
 
Geplaatst door headout

Even een correctie: dat gold voor de Alcatel speedtouch home ethernetmodems! Sinds kort wordt door KPN de alcatel speedtouch 510 (of 510i voor isdn) geleverd, en deze zijn reeds modem, router en firewall ineen!

Dus de software update hoeft niet meer. Als jij een pakket besteld bij een provider voor adsl van KPN krijg je dus het door mij gemeldde modem.


Allemaal bedankt voor de snelle reacties! Toch nog een klein vraagje. Als ik bijvoorbeeld naar het Zonnet ADSL pakket Zon Breedband Family kijk dan staat daar:

Indien u meerdere PC's wilt koppelen is een ethernet hub noodzakelijk. Deze is verkrijgbaar in een computerspeciaalzaak.

Dit zou dus betekenen dat ik aan de ethernet modem zoals eerder vermeld niet genoeg zou hebben...

Hoe zit dat?
 
Je zou een modem met router moeten hebben daar heb je genoeg aan !!! :D
 
Geplaatst door PW
Dit zou dus betekenen dat ik aan de ethernet modem zoals eerder vermeld niet genoeg zou hebben...
Bartb112 gaf je een link naar een modem met ingebouwde 4 poorts switch. Heb je een ethernetmodem met slechts 1 poort, dien je daar dus nog een switch (of een hub) achter te zetten.

Bij mij loopt het zo:
Isra punt--->splitter---->ethernet modem--->switch---->2 pc's eraangehangen
 
Ok, dat is me nu duidelijk. Bedankt!
Laatste vraag (hopelijk worden jullie niet moe van al mijn vragen).

Stel ik krijg(/koop) nu bij zo'n ADSL abonnement een ADSL modem met router (en switch) dan betekent dat als ik het goed begrepen heb, dat ik dan geen proxy server meer hoef te draaien om de internetaansluiting te delen (want dat doet de router dan).

Betekent het dan ook dat ik de crosscable tussen de twee computers helemaal kan weghalen, omdat de router (met UTP kabels) zorgt voor het "thuisnetwerk"?
 
Klopt helemaal! :thumb:

(btw, dit is een vraag en antwoord systeem: vragen mag dus! :D )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan