Avi, Divx, Xvid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Berichten
645
Beste computerhelpers,

Er zijn allerlei formats voor films AVI, DIVX, XVID, MPEG 1+2+3+4, VCD. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is het verschil en wanneer gebruik je welke. Hoe kan ik DVD films omzetten en in welk format moet dat dan ?

Groeten
 
Nouja begin maar hier en kijk daarna hier en hier en over DivX staat hier een hele goede uitleg.

p.s. Ik weet niet of hier wel antwoord op gegeven moet worden. Er is ZOVEEL info hierover te vinden :confused: Dat het haast een blijk van ongeduld is dat je niet zelf gegoogled hebt...
 
Heeft een Divx bestand ook de extensie *.DIVX of is dit ook AVI en zit de codec in het bestand verwerkt. Hoe kan ik dan zien met wat voor een bestand ik te maken heb ?

Groeten
 
Divx is de codec. De film zal .avi als extensie hebben. met het programma Gspot kun je zien welke codecs er gebruikt moeten worden voor een film.
 
DivX heeft meestal de extensie .avi .Soms staat er ook [DivX] in de filename. Als je precies wilt weten wat een .avi is kun je het programma gspot gebruiken of virtualdub. Als je een .avi van internet haalt via shareprogramma's kun je er bijna vanuit gaan dat het divx zijn.

De codec zit niet in het bestand verwerkt. Een bestand in op een bepaalde manier gecodeert. Om het te decoderen heb je een codec nodig. Deze kun je op eerdervermelde sites downloaden of anders hier

Pas alleen op met Nimo alles-in-1. Installeer alleen wat je nodig hebt.

[edit] RTGMO was me net voor :) [/edit]
 
Waarom is de een dan gecodeerd met DIVX en de ander weer XVID etc.

Groeten
 
Om dat je die xvid soms ook nog nodig heb om de film af te spelen. Maar hier heeft iemand een uitgebreide topic over getypt en die is volgens mij al vermeld :confused:
 
Xvid kun je een beetje zien als tegen hanger van Divx.

beide zijn geschikt om video in hoge compressie weg te zetten.
alleen omdat Divx dusdanig comercieel werd zijn er een aantal mensen opgestaan en hebben Xvid ontwikkeld ( draai Xvid maar eens om ;) )

je kunt dit een beetje vergelijken met de herrie tussen windows en linux.

beide codec zijn zeer geschikt voor video compressie zoals eerder gezegt.
alleen Xvid wordt nog dusdanig verder ontwikkeld dat het goed mogenlijk is dat de ene film goed speelt en je voor de ander een nieuwe xvid moet hebben.

om op de eigenlijk vraag terug te komen van mulmuisje.

AVI , DIVX en XVID zijn eigenlijk het zelfde.
een film wordt een Divx genoemd maar heeft als extensie Avi en zo is het ook met Xvid.

Mpeg 1 = VCD te vergelijken met een goeie vhs videoband.
Mpeg 2 = Svcd te vergelijken met een Super vhs videoband ( hogere bitrate van audio en video )
Mpeg 4 = DVD kwaliteit .
 
Geplaatst door Mulmuisje
Is er dan ook een kwaliteitsverschil tussen divx en xvid ?

Groeten

er wordt gezegt dat Xvid een hogere bitrate aan kan dan Divx en dan ook nog een sterke compresie houd.
hogere bitrate is beter beeld.

ik moet zeggen heb er eerlijk gezegt nooit iets van gemerkt.
het voordeel wat er gewoon is Xvid is gratis en wil je de zelfde functies van Divx hebben dan moet je de Pro versie hebben en betalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan