Linux en Windows compatibility

sigma

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2003
Berichten
3.090
Klopt het bericht dat Linux programmeurs nu zover zijn dat ze rechtstreeks met Windows kunnen communiceren en dus ook gebruik kunnen maken van alle interfaces in de Windowsprogrammatuur.

Sigma
 
Linux en Windows zijn al redelijk compatible, maar 100% zeker niet.

Free:

Met Samba kan je je Linux pc opnemen in een Windows netwerk

Met Wine kan je sommige (zeker niet alle) Windows programma's draaien.

Ook zijn er producten die (gedeeltelijk) compatible zijn met hun windows tegenhangers. Openoffice bijvoorbeeld kan aardig office bestandjes openen.

Commercieel:

Met WineX kan je sommige spellen onder Linux draaien (zoals SimCity 4, BattleField 1942, Dungeon Siege en Medal of Honor: Allied Assault)

Met Crossover Office en Plugin kan je Microsoft Office en plugins zoals Quicktime gebruiken in Linux.

Een apart verhaal is VMware, dit stelt je in staat "een besturingssysteem in een besturingssysteem" te draaien. Bijvoorbeeld toch even Windows opstarten als je met Linux aan het werken bent.
 
Eigenlijk was het een een april grap, compleet verzonnen dus, maar dat durf ik nu haast niet meer te zeggen na je zeer uitgebreide antwoord.

Groeten Sigma
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door sigma
Eigenlijk was het een een april grap, compleet verzonnen dus, maar dat ik nu haast niet meer te zeggen na je zeer uitgebreide antwoord.

Groeten Sigma

:D graag gedaan :p ik denk dat ik m maar sticky maak, mensen vinden dit misschien wel handig.
 
Geplaatst door nteusink


:D graag gedaan :p ik denk dat ik m maar sticky maak, mensen vinden dit misschien wel handig.

Ja zeker erg handig,

is winex gratis, als ik hem wil downloaden, komt hij steets met de met, je moet betalen er voor.
 
Geplaatst door DENNIS90


Ja zeker erg handig,

is winex gratis, als ik hem wil downloaden, komt hij steets met de met, je moet betalen er voor.

Volgens mij issie niet gratis idd
 
WineX 3.0

Als het nog actueel is, kijk eens op:

http://www.transgaming.com/

Hier kan (nadat je je hebt geregistreerd) een en ander gedownload worden. Op het moment dat ik mij had aangemeld, kreeg ik een gratis link naar WineX 3.0
Dus die heb ik. Zelf gebruik ik SAMBA, omdat ik weinig tot geen spellen speel. Maar WineX moest ik natuurlijk wel even uittesten!!

Leuk, makkelijk en snel.

Ik hoor het wel.

Latex Burqa a.k.a. Praying Mantis :)
 
Wie wat waar wine/winex

Wine is gratis

WineX niet (nou jah niet helemaal)

Transgaming bied twee versies:
de Bin versie: verkrijgbaar in o.a. .deb of .rpm
voor deze verwachten ze 15 dollar eens in 3 maanden.
met dat geld kkunnen zij hun werk voortzetten.

Hiernaast is er de CVS versie:
Dit is de source van winex.
Deze zal je zelf moeten compileren (ze hebben er een script voor al is die niet helemaal goed en dus is het "handmatig"conpileren beter)
hierin mist wel wat aan functies. zo is bijvoorbeeld de windows installer niet geport in deze versie. maar die is dan weer te verkrijgen door onder winex DCOM98.exe te installeren.

in zowel wine als in winex word ondersteuning geboden voor OpenGL (er word gezegt dat wine daarin zelfs beter is) waarmee je zeer goed Games kan spelen die OpenGL gebruiken voor de 3D.

In beide zit ook DirectX alleen is die van WineX Veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter (wine bevat maar een paar functies)
Dus voor games die (alleen) DirectX gebruiken voor de 3D versnelling moet je WineX hebben.

Ondersteuning vor Windows Apps word steeds beter. (men heeft zelfs geprobeerd Windows ME te installeren onder Wine) maar is zoals nteusink al zei niet optimaal.

Wat draait er wel en niet onder wine/winex?
http://appdb.winehq.com/
http://www.transgaming.com/searchgame.php
 
Ik ga deze op slot zetten.
dit is al eenpost van 2003.
Eventueel open je een nieuwe vraag.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan