Apple op pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

thijsje123

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2002
Berichten
148
ik heb een x op een beurs of zo een programma gezien waar mee je mac os/apple programma's kunt draaie op een pc. het zou stabieler werken dan een gewone apple...

Weet iemand misschien hoe dat heet of waar ik het ken downloade


Groetuh
thijs
 
het zal dan vast niet te downloaden zijn denk ik :D
 
Ik denk dat je je vergist. Er bestaat een progje waarmee je het uiterlijk van de Mac kunt nabootsen, maar OSX op de pc draaien (zoals je op de Mac wel windows kunt draaien) is volgens mij niet mogelijk.

Sundance
 
Hallo,

Het is inderdaad mogelijk om een emulator te laten draaien op een Windhoos-pc.
Als je die eenmaal aan het draaien hebt, dan kan je ook diversen Mac-progs draaien zoals Xpress etc.
Erg stabiel is het niet, dan kan je beter een echte Mac kopen. Maar het is zeker de moeite waar om effe te kijken.

Een goed programma waarmee ik al eens ge-experimenteerd heb is "Basilisk II".
Zoek eens met Google naar Basilisk en emulator. Je vindt vast wel iets.
Kijk ook eens
hier .

Succes met experimenteren.

Groeten Hobbit.
 
Hier Hobbit nog een keer,

Ik kwam net een prachtige uitleg tegen van Vaat (Alex).
Hier is die uitleg van Vaat.
Als je even verder had gezocht in Helpmij was je hem vanzelf tegengekomen.

Vaat, bedankt. Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik je verhaal hierheen gekopieerd heb. Ik vond het een bijzonder goede uitleg.

De Mac is in principe een computer die heel anders is opgebouwd dan een PC. Om deze reden zijn MAC programma's niet zo maar te draaien op een PC. Om toch deze programma's te kunnen draaien heb je een emulator nodig. Een emulator is een programma die het mogelijk maakt software die voor bepaalde hardware en een bepaald OS is ontworpen op een ander vreemd systeem met andere hardware te draaien. Dit kan bijvoorbeeld met Basilisk 2, met deze emulator is het namelijk ook mogelijk om jeinternetverbinding van Windows door te lussen naar MAC OS. Op deze manier kan het MAC OS draaien naast je windows ! Overigens zijn de browsers IE 4 en Netscape 4 geschikt voor MAC OS.

Basilisk 2 is een 68k MAC-emulator. Dus de emulator doet net alsof er een Motorola 68000-processor draait (types 68020, 68030 en 68040) De hoogste versie die je op deze manier kan draaien is MAC 8.1. Hogere is niet mogelijk, omdat deze alleen werken op een PPC (powerPC processor) en dus niet de 68k ! Zal je vertellen hoe je versie 7.5.3 installeert, deze is gratis beschikbaar gesteld en te downloaden van de site: ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Ap...5_Version_7.5.3

Om de emulator te kunnen draaien heb je een ROM-image nodig. Deze is beschermd en mag niet vrij worden weggegeven. Er is een programma GetRom waarmee je het van een oude MAC kan halen en in txt bestand word geplaatst, klaar voor transport naar je eigen PC. Er worden diverse MAC pc's voor enkele symbolische euro's aangeboden voor dit doeleind. Een MAC ROM van 1 mb raad ik aan, omdat je hier mee tot versie MAC OS 8.1 kunt gebruiken. Meer dan 1 mb werkt niet !! Ik heb in de wandelgangen ergens gehoord dat er mensen op het internet zijn die deze MAC ROM's gratis op internet in download vorm aanbieden, wat dus niet mag, maar het gebeurt toch !!

Stap 1)

Maak in C:\ een map aan met de naam 'macos'

Stap 2)

download de volgende bestanden en plaats ze in de nieuwe folder:

Basilisk 2 : gamma.nic.fi/~lpesonen/BasiliskII/B...32_20012001.zip

Mac system 7.5.3: ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Ap...5_Version_7.5.3

HFV explorer: mes.emuunlim.com/bin//macemu_extras/hdexp131.zip

Mac system 7.0 opstartdiskette: kearney.net/~mhoffman/basilikII/goi...stem70_boot.zip

Stuffit Expander: kearney.net/~mhoffman/basiliskII/go...Expander_45.bin

Pak dit uit en plaats en in nieuwe subdirectories. De MAC installatiebestanden plaats je in c:\macos\installatiebestanden\

Stap 3:

Je hebt Nu dus de MAC ROM nodig. De legale manier is om hem van een oude MAC te halen.

GetRom is te downlaoden van kearney.net/~mhoffman/basiliskII/ge...get_rom.hfv.zip

Dit programma moet op een diskette, dit doe je door een lege diskette in je diskettestation te stoppen. Start HFV explorer. Ga naar menu 'file/write volume to floppy' . Klik vervolgens op >> en blader naar het imagebestand get_rom.hfv. Klikop OK. Het GetRom programma word nu in het Macintosh HFS formaat op de diskette geplaatst. Nu krijg je de melding dat er twee volumes met dezelfde naam zijn. Sluit HFV explorer af.

Start de MAcintosh computer op en hou de Shift-toets ingedrukt. Nu worden de extensies niet geladen en krijg je een schone BIOS-image. Stop nu de diskette in de MAC. Nu komt de inhoud van de diskette te voorschijn. Dubbelklik op GetRom. Nu word er een kopie gemaakt van de info in de BIOS en word deze weggeschreven naar de diskette in het bestand 'ROM'. Haal de floppy uit de mac door het icoontje van de diskette naar de prullenbak te slepen. Stop nu de diskette weer in je PC en start HFV Explorer. Klik in het linkerscherm op de diskette. Sleep het 'ROM' bestand naar de harde schijf. Kies voor 'Raw Copy, Data Fork' ! Nu word het weer omgezet in voor de PC bruikbaar formaat.

Stap 4:

Verplaats het ROM-imagebestand van c:\ naar de folder c:\macos\basiliskII\setup

Stap 5:

Start de HFV explorer. We gaan nu een een 'soort' MAC harde schijf aanmaken. We doen dit dmv een imagebestand. Ga in HFV naar file > Format new volume > vul als volumenaam "MacOs" in. De grootte moet minimaal 100 MB zijn, maar maak hem groter. Bij "Volume file path" vul je in waar de MAcOSmap staat en het imagebestand, dus C:\macos\install.hfv

Klik op Ok. Links staat nu een volume met de naam HFV Explorer.

Stap 6:

De MAC installatiebestanden van versie 7.5.3 moeten nu verplaatst worden naar de MAC-volume, dit doe je door in HFV-explorer in de linkerzijde de C schijf te selecteren en naar de map met installatiebestanden te bladeren. Sleep de hele map naar de MACOS-volume en kies in het scherm Äutomatic, let the program decide"en klik op OK to all. Ga geen andere dingen doen en laat de harde schijf uit ratelen. Plaats ook het gedownloade Stuffit Expander (Stuffit_Expander_45.bin) op de MAc-volume. Dit heb je nodig om straks programma's te installeren.

Stap 7:

Ga in windows verkenner naar c:\macos\basilikII\setup !

Voor windows NT/2000/XP (verwijder basiliskII.exe en hernoem je het bestand basiliskIINT.exe naar basiliskII.exe)

Start nu basiliskIIGUI.exe

Stap 8:

bij tabblad Disk laat je Basilisk naar de harde schijf-image en opstartschijf verwijzen.

Klik op browse en selecteer het imagebestand met de naam macos.hfv. Klik op OK. (macos.hfv staat nu in de lijst met geinstalleerde stations)

Op dezelfde wijze het bestand System70_boot.dsk toevoegen.

Tabblad General: Bij ModelID optie 7 (MacIIfx). Bij CPU 68030 en vink "FPU emulation enabled" af.

Tabblad Memory: Klik op Browse en selecteer het ROM-bestand. Vul ook hoeveelheid geheugen in

Stap 9:

om de Windows harde schijven vanuit MACOS te kunnen benaderen geef je bij tabblad "My Computer" vinkje aan bij "Enable External File Suystem" !

Beeldscherm instellen: Screen tabblad : vul kleurdiepte en schermresolutie in

Voor cd-rom vink je bij tabblad CD de optie aan: cd-rom enabled (klinkt logisch) Selecteer de gewenste cd-rom stations en druk op <<

Vervolgens moet je de cd-rom driver installeren, voor WIn 95/98 kopieer je in windows verkenner CDENABLE.vxd naar Windows\System ! Voor NT/2000 bestand CDENABLE.sys naar WinNT\System32\drivers en bij XP Windows\System32\drivers !

Diskettestation: tabblad floppy: klik A: drive en dan <<

Stap 10:

Start nu BasiliskII.exe op of vanuit BasiliskIIGUI op 'Run'. Het programma start nu op van de MAC OS 7- opstartdiskette, want die hebben we opgegeven als eerste opstartmedium. Nu komt MAC OS 7.0 op het scherm

Foutmeldingen (Appletalk) als die er zijn negeren en start vanaf het MAC bureaublad de schijf macos. Open deze map en de submap installatiebestanden. Dubbelklik op het bestand met de extensie .msi (Self Mounting Image)

Het .msi bestand maakt van alle losse bestandsdelen 1 installatiebestand. Dit word in een map met de naam 'Sys7.5V7.5.3 CD Inst op het bureaublad geplaatst. Open deze map en klik op Installer. Start de installatie en klik op continue, wijzig dan de harde schijf door op Switch Disk te klikken en kies voor Easy INstall en klik op install. Na geslaagde installatie kies je voor Quit en in het MAC OS-menu 'Special' voor shut down.

Stap 11:

Start Basilisk GUI en ga naar tabblad DIsk. Verwijder de System7 bootdiskette uit de lijst door deze te selectern en op > te drukken

Macos.hfv is nu de opstartschijf

Tabblad General: ModelID > type 14 (MAC Quadra 900)

Run en je draait MAC OS naast Windows en kan je MAC programma's installeren en gebruiken !!




__________________
bye,

alex
 
Ik....

Weet een progamma om daarmee te doen inclusief Instalatie((Als je dat wilt!)Je hebt 3/1 geldige Cd-rom nodig voor de instalatie!):eek: Pearpc! http://pearpc.sourceforge.net/about.html
ik heb een x op een beurs of zo een programma gezien waar mee je mac os/apple programma's kunt draaie op een pc. het zou stabieler werken dan een gewone apple...

Weet iemand misschien hoe dat heet of waar ik het ken downloade


Groetuh
thijs
(Je kan het beste jaquar gebruiken. Tiger Is spotlicht(Die werkt heel snel dus je kan jaquar gebruiken:evil:)):evil:
 
Gewoon, installeren, maar ja, dat is niet legaal, hè.

Enne, het kan alleen op een P4, die zitten, tegenwoordig, ook in een Apple.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan