Extra fan's lucht er in of eruit ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

admin

Helpmij Guru
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
485
Voor mijn amd systeem / broodrooster heb ik twee extra fan's in mijn systeem gehangen die temperatuur geschakeld zijn.

Nu ff een vraagje..

Wat is beter.. De fans de lucht uit laten blazen, of ze omdraaien dat ze lucht van buiten aanzuigen.
 
dankzij de zoek functie op helpmij :)

Een extra ventilator in de kast die warme lucht naar buiten blaast kan voldoende zijn. Als je koele lucht naar binnen wil blazen moet je een filter voor de ventilator plaatsen om te voorkomen dat er stof naar binnen gaat.

met dank aan tibor
 
Lucht vooraan onder erin, en achteraan boven eruit, dat is 1 ding. Verder kan je er het best voor zorgen dat je qua luchtdebiet meer lucht hebt die eruit gezogenwordt dan die je erin pompt. REDEN: Je maakt door zo te werken een onderdruk in je pc kast, die ervoor zorgt dat er geen stilstaande warme lucht in je pc kast is. Als laatste, misschien stoffilters voor je (ingaande) fans zetten, anders ga je veel stofvorming krijgen in de kast...
 
En vergeet dan ook niet te vermelden dat je, voorin je kast (laag) deze ventilator koele lucht in moet blazen en achterin je kast (hoog) warme lucht eruit moet laten zuigen..

Voor een goede airflow
airflow.gif


met dank aan Crash
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nadeel is alleen dat ik geen ruimte heb voor een ventilator aan de bovenkant, daar zit namelijk mijn voeding. en onder de voeding zit het mainboard met processor..
(beetje krap allemaal)

Het wordt denk toch tijd om wat gaten in de kast te maken.
 
Het plaatje misleid een klein beetje hoor.
Je kan ook direkt onder je voeding een fan plaatsen die lucht uit je kast zuigt.
Of heb je daar helemaal geen ruimte (zelf ook zo'n kast gehad:( )
 
daar onder zit met 2 mm speling met koeling van de processor.
 
Geplaatst door admin
daar onder zit met 2 mm speling met koeling van de processor.
Op deze hoogte kan je aan de achterkant van de pc ook geen casefan kwijt?

PS
kan je mischien een foto van de binnenkant van je kast plaatsen?

Geplaatst door Stigter
met dank aan Crash
Ik voel mer vereerd.:eek::D
Schema is niet van mij zelf, dus hier de bron van de afbeelding.;)
http://www.heatsink-guide.com/casecool.htm
 
Laatst bewerkt:
Je kan de fans in je voeding ook gewoon als outtake fans gebruiken, zeker als het er twee zijn. Dan moet je er wel nog voor zorgen dat er voorin de kast ook een fan zit die naar binnen blaast.

Verplaatst naar Koeling, foei foei :evil:
 
@lex

meestal kom jij met dit plaatje... er staat ook copyright op..;)
Waarom zie ik trouwens plaatje niet meer?

@admin,

Hoe warm is je broodrooster eigenlijk?
 
Geplaatst door Stigter
@lex
meestal kom jij met dit plaatje... er staat ook copyright op..;)
Waarom zie ik trouwens plaatje niet meer?
Klopt, daarom zet ik ook altijd de bron/link erbij.;)

Ik zie het plaatje ook niet meer, wel een link naar het plaatje.
 
Heb geprobeerd het plaatje te fixen, maar blijkbaar staan zowel HTML als IMG (ineens) uit... Admin?
 
Admin is brood aan et roosteren:D

Ik had ook al geprobeerd om plaatje opnieuw te laden, maar lukte niet.
Ach (bijna) iedereen weet nu wel hoe dat plaatje er uit ziet toch?

En inderdaad Steve, met alleen 1 fan die verse koele lucht inblaast kom je ook een heel eind..
 
De Broodrooster was van de week 80 graden, en toen ging hij reboten.. dus toen was het echt tijd voor actie.

Ik heb zojuist weer een aantal aanpassingen gemaakt.

Voorin de kast staat nu een fan lucht aan te zuigen, en bovenin zitten nu 2 fan's . De fan in mijn voeding heb ik omgedraaid zodat hij naar buiten blaast, en daarnaast zit nog een fan die naar boven blaast.. Moet alleen nog even 270 gaatjes boren.. Maar daar had ik nu even geen zin in.
 

Bijlagen

  • krap.jpg
    krap.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 53
Da's inderdaad erg krap.:eek:

Als ik het goed bekijk krijgt je processor eigenlijk geen verse lucht aanvoer.
Zo als ik het op je bijlage kan zien zit je voeding er zowat tegenaan.:8-0:
Is het mogelijk de voeding aan de buitenkant vast te maken op de plek waar ie nu aan de binnekant hangt?
Wel zo dat ie warme lucht uit de kast weghaald.

Twee voordelen;
1. Je bent een hitte bron kwijt in je kast.
2. Je krijgt meer ruimte in de kast en met name boven je processor.
 
Laatst bewerkt:
De voeding weghalen lijkt mij ook het best... Je zou ook een fan langs de zijkant van de heatsink laten blazen, zodat er toch nog een beetje airflow is door de heatsink.

Maar 80° is wel erg veel, zelfs al is er weinig luchttoevoer. Is er wel een goede warmtegeleiding tussen CPU en heatsink (niet te veel / te weinig koelpasta)?
 
Als ik het zo een beetje bekijk: Al de tijd die je erin steekt, eventueel extra fans kopen, enz... Is het niet beter dat je, eventueel tweedehands, een grotere kast op de kop probeert te tikken??? Zeker zonder voeding moet dit toch kunnen lukken voor een prikje??? Hou er ook rekening mee dat extra fans jou huidige voeding extra gaan belasten...
 
De kast bevalt me prima, want hij hoeft van mij niet zoveel ruimte in te nemen.

De koeling verplaatsen naar de zijkant van de heatsink is wel een goed plan. Ik zal hem binnekort weer even openhalen
 
Kheb zelf 2 case fans die allebei lucht naar buiten blazen! no problemo
 
ik zou graag een casefan boven op mijn pc willen hebben.
ik heb er al een onder aan mijn kast die de warme lucht naar buiten blaast.



brits
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan