• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

willekeurig getal tussen de 1 en 163

Status
Niet open voor verdere reacties.

rotrax

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Berichten
99
Ik heb een lijst met citaten. nu wil ik graag dat hij een willekeurig citaat laat zien.

wanneer ik het voor elkaar krijg om een willekeurig getal tussen de 1 en de 163 te produceren, kan ik daarna met vert.zoeken de rest wel af

iets in de trant van random?

aselect geeft alleen een getal tussen 0 en 1

aselecttussen werkt wel maar daar moet je een speciale invoegtoepassing voor laden (aangezien het beatnd op 200 pc gaat draaien heb ik daar geen zin in) :lol:

iemand een idee?
 
Geplaatst door rotrax
aselect geeft alleen een getal tussen 0 en 1
Als je dat weet, dan is het toch niet zo moeilijk om daar een geheel getal van te maken?

=INTEGER((163*ASELECT())+1)

Ps: Het topic in dat ander forum kan nu wel gesloten worden ;-)
 
Hoi Fra,

Wat gebeurt er als Aselect() exact 1 als uitkomst heeft (kleine kans maar toch). Dan is de uitkomt 164 in plaats van 163. Verander de formule derhalve in
=min(163,Integer(aselect()*163)+1)

Deze wijziging heeft gevolgen, statistisch zal bestand 163 een ietsjepietsje vaker te voorschijn komen dan een ander bestand.

Jeroen
 
Geplaatst door jzeedijk
Wat gebeurt er als Aselect() exact 1 als uitkomst heeft (kleine kans maar toch). Dan is de uitkomst 164 in plaats van 163.
Die kans is niet klein, maar onbestaande!
Aselect() geeft als resultaat een waarde groter dan of gelijk aan 0 én kleiner dan (maar nooit gelijk aan) 1. De uitkomst 164 kan in mijn formule dus niet voorkomen !!
Dat aselect() gelijk kan zijn aan 0 is geen probleem (integendeel), want 163 * 0 + 1 is gelijk aan 1 en die waarde behoort mee te doen in het probleem van rotrax.
Er valt hierover nog wel meer te vertellen, maar het is een discussie op de vierkante mm, dus ik laat het hier maar bij.
 
@marjoleinn graag een eigen vraag maken. Het is niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen. Bovendien is het verwarrend voor de helpers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan