Formatteren zonder dataverlies

Status
Niet open voor verdere reacties.

jepewe

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2001
Berichten
656
Ik heb een HDD met 3 partities. 2 van elk 5 GB en een van 2 GB. Nou heb ik, nadat ik niet meer op kon starten omdat de shell32.dll verdwenen was, ME er opnieuw opgezet. De installatie is prima gelukt, maar nu heb ik, na de E partitie een F partitie gekregen, die als het ware een echo is van de D partitie. Ik was nieuwsgierig gennoeg om daar Power Magic tegenaan te zetten en kreeg toen te zien, dat de D partitie niet geformatteerd is. Van een F partitie wilde het niets weten. Maar alles werkt, alle bestanden van D zijn te vinden en te gebruiken (Weliswaar ook op F vreemd genoeg).
Nou heb ik wel eens gehoord, dat er een Programma is, waarmee je kan formatteren terwijl alle gegevens bewaard blijven. Is er misschien iemand die daar iets vanaf weet, dan hoor ik dat graag
Verdere gegevens
Dell PII 300Mhz 160 MB 12GB
Ik wacht met spanning af
Joop
 
Allereerst wil ikje erop wijzen dat "formatteren zonder dataverlies" geen formatteren is. Formatteren is gewoon de schijfinhoud verwijderen in z'n totaal. Dus gewoon normaal gesproken niet terughaalbaar.

Ik weet niet op welke partitie je winMe had staan maar als dat D:\ is geweest is er toch iets mis gegaan tijdens het opnieuw installeren. Heb je eerst geformatteerd en daarna setup gedraait of gewoon er overheen geinstalleerd?

Als D:\ niet de windows schijf was dan vind ik het nog vreemd. Het is zo dat als je een bootflop gebruikt tijdens het opstarten dan worden er essentiele onderdelen naar een virtuele, tijdelijke partitie weggeschreven maar deze is vaak niet groter dan 2 Mb en bovendien bevat deze alleen maar bestanden als command.com en himem.sys enz. Kortom alle benodigde bestanden om in dos normaal te kunnen werken.
 
De bootpartitie is C. Deze is, zoals ook de D partitie, geformatteerd als fat32. Ik heb de installatie uitgevoerd op C door over de oude ME heen te installaren. Het merkwaardige is, dat alles met Windows ME voor de D partitie goed gaat. Als ik op eigenschappen klik zegt hij, dat het een fat32 schijf is. Sterker nog, ik heb een defragmentatie uitgevoerd op D en deze is van begin tot eind keurig afgewerkt zonder foutmeldingen....
Maar ik knijp 'm toch een beetje voor wat P.Magic zegt over dat niet geformatteerd zijn. En het feit, dat ik een soort echo partitie heb van D die zich F noemt.
Wat betreft dat programma. Vroeger, toen windows nog niet bestond, kon je een low format doen zonder ook maar iets van je data te verliezen. Ik dacht misschien zijn er tegenwoordig nog slimmere dingen uitgevonden. Wat natuurlijk ook nog kan is, dat in het eerste record van de D partitie (Bootrecord? ook al is het geen bootable partitie?) de statusletter waarmee deze partitie als geformatteerd staat aangeduid, verdwenen is? Als je weet hoe zo'n eerste record van een data partitie eruit ziet, zou ik dat kunnen controleren.
Toch alvast bedankt
Joop
 
Toch wel een warrig verhaal, je zegt geformatterd te hebben, maar je zegt ook dat je over de oude ME heen ge:installerd hebt.
Hoe zit het nou?
 
Ik heb mijn verhaal nog eens nagelezen, maar ik heb nergens gezegd, dat ik iets geformatteerd heb. Integendeel, mijn D partitie, die als sinds zijn bestaan van meer dan een jaar geleden, als fat32 geformatteerd, door het leven ging, wordt nu ineens gezien als ongeformatteerd. Als dat verwarrend is, dan welkom bij de club.
Joop
 
Als er enig misverstand is over wel of niet formatteren. Ik heb ca. 1 jaar geleden een nieuwe schijf gekocht. Deze heb ik toen in 3 partities verdeeld en elk daarvan geformatteerd met fat32. DAARNA heb ik niets meer geformatteerd, maar nu zegt Power Magic, dat mijn D partitie ONGEFORMATTEERD is. Mijn ME explorer herkent de D partitie nog steeds als fat32. RA ra hoe kan dat?
Joop
 
Oké, ik heb het, maar hoe dat kan weet ik ook niet, wel heeeeel vreemd, hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan