Waterkoeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mouze

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2002
Berichten
228
Beste mensen,
ik ben misschien wel van plan om een watergekoeld systeem aan te schaffen, en daarbij heb ik jullie hulp nodig. Een paar vraagjes:
Kan ik zomaar alle onderdelen kopen en in mijn niet water gekoeld systeem inbouwen zonder een nieuwe kast te kopen, of is dit onmogenlijk?
Waar kan ik alle onderdelen voor zo'n systeem kopen?
(Pomp, radiator, resevoir, buizen/slangen e.d.)
het liefst een winkel in de buurt van Amsterdam.
http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/St...o?productID=39773&productType=1&sectionID=149

is dit een goede? 1 probleem als deze goed is: de voeding. Kan ik daar mijn oude inzette? Volgens mij is die oude van mij nl niet zo goed meer.
Alvast bedankt,
Floris
 
Ten eerte geloof ik niet dat je met een standaard kast (veel) watergekoelde dingen kunt maken. Het zou wel kunnen zijn dat er een paar dingen buiten de kast komen te staan.

Nu een vraag: Wat is precies de reden om waterkoeling te nemen?
Is dit om overklok redenen? en ben je met de wijze van werken bekent? zoja dan is alles goed. Maar wanneer je zomaar ergens gehoord hebt dat je met overklokken je meer uit een systeem kunt halen en dat waterkoeling heel goed koelt moet je een aantal dingen in de oren knopen:
- Hoe beter gekoeld hoe meer geluid (kun je zo goed als niet aan ontkomen wil je overklokken voor een redelijke prijs)
- De mensen die overklokken zullen (denk ik) een pc niet langer uitvoerig gebruiken dan een 2 jaar (misschien 3) want dan kopen ze een nieuwe. Dit is omdat ze bij willen blijven maar ook omdat een overgeklokt systeem harder slijt (pc doet meer dan dat hij officieel voor gebouwd is)
- Overklokken heeft alleen nut als je meer doet met een pc dan een gemiddelde gebruiker (dus meer dan alleen internetten, chatten, briefje tikken bijvoorbeeld zware 3d games of cad tekeningen maken)

Als laatste zeg ik je dat wanneer je op deze site zoekt je in de sectie Casemodden/elektronica (kan ook ergens anders staan zie net dan de nieuwe stijl is ingegaan in mijn vakantie) misschien iets meer vinden en anders moet je met Google eens gaan zoeken naar woorden als overklokken, waterkoeling, casemod (engels voor aanpassen / maken van een eigen kast) je zult dan wel site's vinden waar wordt uitgelegd over het hoe en wat en waar je dit soort dingen kunt aanschaffen (en aangezien A'dam een grote stad is zullen hier vast wel winkels voor te vinden zijn).

Hopelijk heb je wat aan dit verhaal.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat met overklokken een kans hebt dat je je pc naar zijn grootje help dus let altijd goed op wat je aan het doen bent.

De groeten,
Mark
 
Een waterkoelings opstelling bestaat uit 4 onderdelen: Het koelblokje, de pomp, het reservoir (optioneel) en de radiator. Dit alles verbonden met slangen. Dat kun je gewoon in een normale kast plaatsen.

Voor de onderdelen, check de pricewatch

Je kunt je voeding gewoon in die kast inbouwen. Maar je hebt zoals gezegd geen speciale kast nodig voor waterkoeling.
 
Geplaatst door meelman
Een waterkoelings opstelling bestaat uit 4 onderdelen: Het koelblokje, de pomp, het reservoir (optioneel) en de radiator. Dit alles verbonden met slangen. Dat kun je gewoon in een normale kast plaatsen.

Voor de onderdelen, check de pricewatch

Je kunt je voeding gewoon in die kast inbouwen. Maar je hebt zoals gezegd geen speciale kast nodig voor waterkoeling.

O ja das waar zo heel groot hoeft dat spul ook weer niet te zijn maar ik had een paar jaar geleden een klasgenoot die wou een compelete (niet van een auto maar wel een vrij grote) radiator achter de pc plaatsen :p.

De groeten,
Mark
 
Ik heb (vind ik zelf) wel redelijk veel verstand van computers. Nu niet echt zo van waterkoeling. Nu heb ik gisteren ff de handleiding vaan die coolance kast gedownload (die kast op de site van mycom) en nu snap ik het (vrijwel) helemaal.

Ik wil het graag gebruiken omdat het juist geruisloos is, in tegenstelling van wat jij mij nu vertelt: hoe meer koeling, hoe meer geluid. Dat is ook wel zo, bij luchtkoeling dan, maar bij waterkoeling volgens mij niet zo. Ook is het zo dat de levensduur van de pc-producten (processor, hd, chipset, GPU) juist verlengd wordt. En dat kan het overclocken (wat ik niet zo veel van plan ben) mooi weer inhalen ;)

Owja, je kan je bestaande pc kast behouden, dan krijg je een kastje (met een pomp, resevoir en radiotorvan erin) van 18.4cm x 9.5cm x 47cm (W*H*D) op je pc staan. Dit kost €190,- Ik kan ook een hele nieuwe kast kopen (hele mooie btw) voor €200,- waarbij ook al pomp, resevoir, radiotor, koelblokjes en slangen bij zitten. Dit ga ik denk ik dan maar kopen. (Hebben jullie die kast btw al gezien op die site van mycom?)
Bedankt voor de hulp,
Floris.

P.S. verdere tips en hulp zijn nog steeds welkom
 
Bij die Koolance kast zit geen blokje. Dat moet je er los bij kopen (30 €)

Maar er zijn ook geheel andere waterkoelsystemen dan die van Koolance. Losse pomp, radiator en blokje, allemaal in de kast ingebeuwd. Bovendien presteert dat waarschijnlijk veel beter.

Goede waterblokjes zijn van Dangerden, Klax en Swiftech. Eheim maakt goede pompen.
 
Maar ik heb geen kast waar ik het in kan bouwen, en ik da8: AAAh, handig, een kast waar alles er al inzit. En een blokje van €30,- maakt mij niet zoveel uit. En ik had op de site van Koolance gelezen dat het een heel goed blokje was, en ik heb hun handleiding gelezen, en de hele site, en dat vertrouw ik wel. Bovendien hoeft mijn processor niet te vriezen, als ie maar rond de 40 graden ligt. Verder weet ik niet hoe ik al die losse onderdelen moet inbouwen in mijn pc, en in die andere kast zit alles al vast :)
Groeten,
Floris
 
Geplaatst door Mouze
Maar ik heb geen kast waar ik het in kan bouwen, en ik da8: AAAh, handig, een kast waar alles er al inzit. En een blokje van €30,- maakt mij niet zoveel uit. En ik had op de site van Koolance gelezen dat het een heel goed blokje was, en ik heb hun handleiding gelezen, en de hele site, en dat vertrouw ik wel. Bovendien hoeft mijn processor niet te vriezen, als ie maar rond de 40 graden ligt. Verder weet ik niet hoe ik al die losse onderdelen moet inbouwen in mijn pc, en in die andere kast zit alles al vast :)
nee hoor, in de Koolance kast moet je het er ook zelf in maken. Al kan het natuurlijk zijn dat een mycom-mederwerker zo behulpzaam is om alles er even in te zetten.

Het blokje van Koolance stelt niet ze heel veel voor en het koelt niet echt goed. Het is logisch dat ze bij Koolance zeggen van wel.
 
Geplaatst door Mouze
Maar ik heb geen kast waar ik het in kan bouwen, en ik da8: AAAh, handig, een kast waar alles er al inzit. En een blokje van €30,- maakt mij niet zoveel uit. En ik had op de site van Koolance gelezen dat het een heel goed blokje was, en ik heb hun handleiding gelezen, en de hele site, en dat vertrouw ik wel. Bovendien hoeft mijn processor niet te vriezen, als ie maar rond de 40 graden ligt. Verder weet ik niet hoe ik al die losse onderdelen moet inbouwen in mijn pc, en in die andere kast zit alles al vast :)
Groeten,
Floris

Als eerste een opmerking over dat vriezen ik weet dat er idioten zijn die dit doen maar die halen de prestaties van de CPU (=processort) alleen maar naar beneden aangezien een CPU het allerbeste presteert bij kamertemperatuur (rond de 20 graden) maar 40 graden is ook een goede temperatuur (zit zelf nu met dit weer op 55 graden AMD 800 met standaard cooler geloof ik).

En over dat geluidsstille wil ik ook nog iets kwijt namelijk ik las in de PCM van augustus op P27 iets over een geluidsstille voeding (zat geen ventilator in) de site die gegeven was is http://www.space-promotion.nl klik op Webshop. Het merk is ProSilence. Dit soort constructies heb je ook voor de CPU / GPU (=videokaart). Is wel helemaal stil maar ook behoorlijk aan de prijs.

De groeten,
Mark
 
Geplaatst door TheM
maar die halen de prestaties van de CPU (=processort) alleen maar naar beneden aangezien een CPU het allerbeste presteert bij kamertemperatuur (rond de 20 graden) .
Daar wil ik graag een bron bij hebben...

En over dat geluidsstille wil ik ook nog iets kwijt namelijk ik las in de PCM van augustus op P27 iets over een geluidsstille voeding (zat geen ventilator in) de site die gegeven was is http://www.space-promotion.nl klik op Webshop. Het merk is ProSilence. Dit soort constructies heb je ook voor de CPU / GPU (=videokaart). Is wel helemaal stil maar ook behoorlijk aan de prijs.
[/B]
Die voeding komt erg slecht uit de testen: instabiele lijnen, enorm hoge temps in de voeding en koelblokken die in de ene test loeiheet worden en in de andere handwarm. Bovendien is zo'n ding waanzinnig duur. Voor je videokaart is er idd een wat beter betaalbare oplossing: www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm.
 
Geplaatst door meelman

Daar wil ik graag een bron bij hebben...

Heb ik via via gehoord dus heb er geen bron bij.
Maar heb net wel even op internet gekeken en las ergens iets over zeeeer ervaren overklokkers die overklokken tot "-100" C (dmv vloeibaar gas) dus zal ik het wel niet goed hebben :eek:.

Geplaatst door meelman

Die voeding komt erg slecht uit de testen

Dat zou ik zo niet weten maar zag er een artikel over in de PCM en aangezien passief koelen geen geluid geeft vermelde ik het.

De groeten,
Mark

[EDIT]
Aangepast omdat de - bij -100 C bij mij (15inch 1024*786) op een andere regel kwam.
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door meelman

Maar er zijn ook geheel andere waterkoelsystemen dan die van Koolance. Losse pomp, radiator en blokje, allemaal in de kast ingebeuwd. Bovendien presteert dat waarschijnlijk veel beter.

Goede waterblokjes zijn van Dangerden, Klax en Swiftech. Eheim maakt goede pompen.

Weet je ook nog merken die goede radiatoren maken; en resevoires?
Floris.
 
nee, bij het waterkoelingssetje dat ik heb gemaakt heb ik zelf voor de radiator en het reservoir gezorgd. Dus ik heb me niet echt verdiept in de fabrikanten.

Maar wat ik gehoord heb: Black Ice schijnt goede radiatoren te maken.
 
Geplaatst door meelman
nee, bij het waterkoelingssetje dat ik heb gemaakt heb ik zelf voor de radiator en het reservoir gezorgd.

Hoe heb je dat dan gedaan?
 
als reservoir een plastic Curver bakje, voor 3 euro bij de blokker.

En als radiator een autoradiateur uit een ?????. Dat zou ik even na moeten zoeken.
 
als je per se een kant en klaar setje wil zou ik de Klax set kopen.
 
heeft klax ook nog een website? En ook een winkel in amsterdam? en een setje rond de 100 euro? bedankt,
Floris.
 
Geplaatst door Mouze
heeft klax ook nog een website? En ook een winkel in amsterdam? en een setje rond de 100 euro? bedankt,
Floris.
helaas, het setje van Klax ligt niet alleen een kwaliteitscategorie maar ook een prijscategorie hoger. Dat setje kost rond de 200 euro. Kijk winkels een in de pricewatch
 
Geplaatst door meelman

helaas, het setje van Klax ligt niet alleen een kwaliteitscategorie maar ook een prijscategorie hoger. Dat setje kost rond de 200 euro. Kijk winkels een in de pricewatch

Weet jij of er nog andere setjes zijn van rond de honderd euro, waarvan de kwaliteit wel goed is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan