• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

buitenlands telefoonnummer in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

lw87

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Berichten
361
Via Celeigenschappen - Speciaal - Telefoonnummer kun je opgeven dat het getal in een cel een telefoonnummer weergeeft: het getal kan dan met een 0 beginnen.

Buitenlandse telefoonnummers kun je zo niet invoeren. Daarvoor gebruik ik nu de opmaak "tekst".

Wie weet een betere oplossing? Ik kan nu namelijk niet sorteren op de kolom met telefoonnummers.
 
Geplaatst door lw87
Via Celeigenschappen - Speciaal - Telefoonnummer kun je opgeven dat het getal in een cel een telefoonnummer weergeeft: het getal kan dan met een 0 beginnen.

Buitenlandse telefoonnummers kun je zo niet invoeren. Daarvoor gebruik ik nu de opmaak "tekst".

Wie weet een betere oplossing? Ik kan nu namelijk niet sorteren op de kolom met telefoonnummers.

Je kan toch alles als text neer zetten (is ook makkelijk voor de naam nummers)
 
als je een ' teken voor het nummer zet wordt het automatisch als tekst opgeslagen, en zie de die ' niet

dus bijvoorbeeld '0044567890 wordt in excel 0044567890
 
Ga naar celeigenschappen, tabblad "Getal", bij categorie kies je "aangepast" en bij Type vervang je het geen er staat door bv. "+"00000000000 of 0000 00 0000000. Afhankelijk van het aantal cijfers dat je invult geef je hier het aantal nullen op. Nu kan je normaal sorteren. Bij de eerste opmaak hoef je het +-symbool niet in te geven dit verschijnt vanzelf.
Bel ze.
 
Leuk bedacht SiCe, maar het werkt toch niet helemaal zo.

Telefoonnummers in Nederland zijn doorgaans 10 cijfers lang. Diverse 0800 nummer echter maar 8.
De buitenlandse nummers hebben geen vaste lengte. Wil ik ze met 00 laten beginnen, dan heb je voor Griekenland 12 nullen nodig bij de getalopmaak. In België is de lengte 12 cijfers voor het vaste en 13 voor mobile nummers. Duitsland varieert van 12 tot 14 cijfers en Australië heeft ook 14 cijfers.

Kies ik bij de opmaak voor 14 nullen, dan worden alle telefoonnummers 14 cijfers lang en worden extra nullen aan het begin van de kortere nummeers toegevoegd: dat is niet de bedoeling. Met een spatie tussen de nullen los je dat ook niet op: met na de 4e nul een spatie zijn de Nederlandse vaste en mobiele nummers weer herkenbaar, maar de buitenlanders niet.

Ik houd het maar weer op TEKST al lijkt de sortering dan nergens op.
 
als je voor 14 tekens kiest.

en als het bijvoorbeeld 12 tekens heeft

Maak er dan van ''0800 0800 0800
 
Is dit misschien een mogelijkheid die werkt om in te vullen bij aangepast: 00##############
 
Iedereen reuze bedankg voor zijn/haar bijdrage.

De standaard optie Aanpgepast - telefoonnummers is niet bruikbaar bij buitenlandse nummers

00############ geeft alle nummers met de juiste lengte weer, maar ze beginnen allemaal met 00 en dat is niet de bedoeleing.

Groepjes nullen maak alle nummers even lang: ook niet de bedoeling

Excel kan gewoon niet overweg met internationale telefoonnummers door verschillen in nummerlengte.
 
Wellicht mis ik de pointe, want wat is nu het eigenlijke probleem? Excel kan teloefoonnummers uit verschillende landen niet allemaal vooraf opgemaakt plaatsen. Maar daar begon je al mee.

Buitenlandse nummers raken door de Nedrlandse heen? Bij sortering? En wat als je kiest om ook de Nederlandse nummers van het landnummer te voorzien? Dus geen telefoonnummeropmaak maar gewoon als getal? Dan komen alle telefoonnummers van een bepaald land toch bij elkaar? Wel even kiezen voor hele getallen voor het land en decimalen voor het nummer.
Dus Nederland 031 netnummer 0118 abonnee 999999 wordt 31,0118999999 en Nederland 0800 991 wordt 31,0800991.

Volgens mij staan ze dan in de sortering keurig per land en op volgorde. Eventueel kan je het nog verfijnen door ook 06 als 0006 (dus ook viercijferig netnummer van maken).

Voor het afdrukken maak je nu een aantal maskers die de weergave afhankelijk van de inhoud correct weergeven.
(Als... dan...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan