Van CD Rom opstarten, hoe moet dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin32

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
1.406
Ik wil windows xp prof. installeren. Nu schijnt dat je nadat je de installatie cd rom in de cd romspeler hebt gedaan je computer te moeten laten opstarten via de cd-rom. Hoe doe je dat? Alleen, normaal, via bootleg.txt ofzoiets, in ms dos en nog een optie.
Nu schijnt dat je iets in de bios moet veranderen. Dat heb ik even bekeken maar wat moet ik veranderen?
Of is het ook mogelijk gewoon op te starten in ms dos dan de drive van de cd rom in te tikken en vandaar uit de setup te doen, net als bij windows 98?
 
Je kunt in je bios de volgorde veranderen en de CDspeler op de eerste plaats zetten.
 
Geplaatst door sigma
Je kunt in je bios de volgorde veranderen en de CDspeler op de eerste plaats zetten.

Ja, hoe doe je dat? Ik heb in mijn bios gekeken maar zie zo gauw niet iets staan. Waar moet ik wezen en wat moet ik veranderen.
Moet ik als ik windows xp geinstalleerd heb het weer terug zetten of gaat dit automatisch?
 
wanneer je in de bios bent, dan moet je naar het scherm met de opstartvolgorde, daar kun je de aanpassingen verrichten.
Wanneer je eea geinstalleerd hebt, dan zet je de volgorde op ;
1 diskette A-drive
2 cdrom (kan van alles zijn afhankelijk van het aantal partities wat je hebt, is het er maar een dan zal je Cdrom de D-schijf zijn)
3 Harddrive C-schijf
 
Geplaatst door sigma
wanneer je in de bios bent, dan moet je naar het scherm met de opstartvolgorde, daar kun je de aanpassingen verrichten.
Wanneer je eea geinstalleerd hebt, dan zet je de volgorde op ;
1 diskette A-drive
2 cdrom (kan van alles zijn afhankelijk van het aantal partities wat je hebt, is het er maar een dan zal je Cdrom de D-schijf zijn)
3 Harddrive C-schijf

Sorry mijn engels is niet zo best. Waar moet ik wezen in bios, welke optie?
Mijn schijf ziet er als volgt uit,
A=flopy drive
C=systeem schijf waar nu 98 op draait
D=opslagruimte
E=opslagruimte
F=CD-Rom station
Hoe moet het staan bij installeren XP en hoe moet het weer staan als alles is geinstalleerd op de C schijf?
Alvast dank.
 
Waarom doe je je XPcd er eigenlijk niet gewoon in en geeft bij het installeren aan dat je hem geinstalleerd wilt zien op de C-schijf.
Dan hoef je verder ook geen zaken te veranderen.
 
Zou ik graag willen maar krijg ik dan tijdens de installatie ook een optie om eerst mijn c schijf te formatteren?
 
Dat maakt toch niet echt uit je draait geen update maar gewoon een nieuwe installatie, dfan bestaat de oude schijf met inhoud feitelijk niet meer.
 
Een schone installatie is toch verstandiger, de foute in windows 98 neem je dan toch mee naar xp? Tenminste er wordt altijd aangeraden een schone installatie te doen, dus eerst te formatteren. Ik had ergens gelezen dat je dat kunt doen tijdens de installatie maar ik weet niet of dat met windows xp prof ook kan.
 
Je kan tijdens het installeren van WinXP proffesional je hardeschijf laten formateren.:)

Een schone installatie is idd vaak beter, om de reden die je zelf al aangeeft.

Zoek in het Bios naar iets van "First Boot device", om vanaf je cd-rom de pc te laten opstarten.
Bij een Bios, van bijvoorbeeld "Award", vind je dat bij "Advanced boot features".
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door crash
Je kan tijdens het installeren van WinXP proffesional je hardeschijf laten formateren.:)

Een schone installatie is idd vaak beter, om de reden die je zelf al aangeeft.

Zoek in het Bios naar iets van "First Boot device", om vanaf je cd-rom de pc te laten opstarten.
Bij een Bios, van bijvoorbeeld "Award", vind je dat bij "Advanced boot features".

Ik heb mijn hele bios doorlopen maar kom deze termen niet tegen. Ik heb Award bios.

Mijn bios heeft de volgende opties op het hoofdscherm:

Standard CMOS setup
BIOS features setup
Power management setup
PNP/PCI configuration
Load setup defaults
Integrated peripherals
supervisor password
IDE HDD Auto detection
Save & Exit setup
Exit without saving.

Waar moet ik onder kijken? En wat moet ik veranderen?
 
Waarschijnlijk vind je de boot volgorde bij;
BIOS features setup
 
Geplaatst door crash
Waarschijnlijk vind je de boot volgorde bij;
BIOS features setup

Ik heb de handleiding van mijn pc er maar even bijgepakt. Bij Bios Features Setup heb ik de volgende opties:

Anti-Virus Protection: disabled
CPU Internet Cache: Enabled
External Cache: Enabled
CP L2 Cache ECC Checking: Enabled
Quick Power On Self Test: Enabled
Boot sequence: A,C, SCSI
Swap Floppy Drive: Disabled
Boot up Floppy seek: Enabled
Boot Up num-lock Status: on
IDE HDD Block Mode: Enabled
Memory Parity: ECC Check: Enabled
Typematic Rate Settings: Disabled
Typmatic Rate (Chars/Sec): 6
Typmatic Delay (Msec): 250
Security Option: Setup
PCI/VGA Palette Snoop: Disabled
OS Select (For DRAM>64mb): Disabled
HDD S.M.A.R.T. capability: Disabled
Video Bio Shadow: Enabled
C8000-CBFFF Shadow: Disabled
CC000-CFFFF Shadow: Disabled
D0000-D3FFF Shadow: Disabled
D8000-DBFFF Shadow: Disabled
DC000-DFFFF Shadow: Disabled

Pff, zo hopelijk staat hier iets bij wat ik moet veranderen. Zo ja wat en hoe?
Alvast dank.
 
Geplaatst door erwin32
Pff, zo hopelijk staat hier iets bij wat ik moet veranderen. Zo ja wat en hoe?
Alvast dank.
Je geeft toch niet op.:thumb:

Deze moet je hebben;
Boot sequence: A,C, SCSI
Zorg dat de CD-Rom als eerste staat.
Uit m'n hoofd, want ik heb een andere Award Bios versie, moet er dan zoiets komen te staan;
CD-rom,A,C

A = je floppy
C = je hardeschijf
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door crash

Je geeft toch niet op.:thumb:

Deze moet je hebben;
Boot sequence: A,C, SCSI
Zorg dat de CD-Rom als eerste staat.
Uit m'n hoofd, want ik heb een andere Award Bios versie, moet er dan zoiets komen te staan;
CD-rom,A,C

A = je floppy
C = je hardeschijf

Ok, thanks. Dacht al dat die het moest zijn.
 
Geplaatst door crash
Het werkt dus nu begrijp ik.:)

Dat weet ik nog niet, want ik ga van de week XP installeren, maar volgens mij moet dat het wel zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan