Netwerk dmv router....

Status
Niet open voor verdere reacties.

drikus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
Berichten
4
Hallo,

1. Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht (P4 2.4GHZ winXP etc...) en daarbij een HUB waarmee ik van plan was mijn ADSL tiscali-medium verbinding te delen tussen de nieuwe computer (pc1) en een pc die ik al had (pc2 besturingssysteem= win98).
Het sharen van internet ging meteen al prima, maar het delen van bestanden wilde nog niet echt slagen. Ik was tot dan toe nog zo dom om op pc1 geen schijf te delen en nu ik dat wel heb, kan ik met pc2 aan de gang met de bestanden van pc1. Maar andersom wil het nog steeds niet slagen. Ik heb nu wel bepaalde delen gedeeld etc.
Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen? (p.s. mijn systeembeheerder vertelde mij dat er op dit moment nog geen firewall actief is binnen het netwerk....)

2. Ik ben onlangs ook in aanraking gekomen met het leachen en beheren van en op ftp-servers... (ik weet niet of ik op dit forum hier vragen over kan stellen maar daar kom ik vanzelf achter... :) ) Ik wil graag niet alleen leachen maar ook sharen dus ik ben gaan proberen zelf een ftp-server op te zetten. Ik heb dit gedaan en het leek even te werken maar een ander kon niet op mijn server inloggen.
Na een beetje rond te hebben gevraagd kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk met het volgende te maken had (en hiervoor moet ik mij internetsituatie proberen duidelijk te maken):
Mijn ADSL-verbinding komt binnen op computer, die "beneden" staat(die van mij staan "boven"). Deze computer is van mijn ouders en maakt deel uit van een bedrijfsnetwerk. Deze computer (computer 3) zou de router zijn en via de ethernetkaart van deze pc gaat de verbinding verder naar mijn HUB, welke de verbinding dus verdeeld over pc1 en pc2.
Nu vertelde iemand mij dat (en nu wordt het wazig want ik ben zelf niet erg bekend iop dit terrein en ik kreeg een antwoord in het Engels... :) ) iemand anders niet op mijn server in kan loggen door een bepaalde instelling van de router.
Ik kreeg daarbij het volgende verhaaltje: Meneer Jansen moet naar vrienden van hem en hij weet op welk nummer zij wonen (nummer=ip). het nummer iblijkt goed te zijn maar de deurbel werkt niet mee (poort). Er doet helaas niemand open (bij de router dus) Maar als de vrienden nou een briefje aan de muur hadden gehangen dat meneer jansen een deurbel verder had moeten hebben had hij ze kunnen vinden. (met andere woorden: de router moet doorverwijzen naar een andere poort)
Ik heb dit ook voorgelegd aan mijn systeembeheerder maar hij zei dat ik, als ik dit zou doen, het gevaar lopen dat een onbekende via de router (pc3) het hele bedrijf zou kunnen hacken wat ik natuurlijk wil voorkomen.
Is er hier een oplossing voor?

ik hoop dat jullie een beetje wijs kunnen uit dit bericht...?

alvast bedankt Dirk Linsen
 
Laatst bewerkt:
PC1 = WIN XP
PC 2 = WIN 98

PC1 ziet bestanden van PC 2 niet.
PC 2 ziet bestanden van PC 1 Wel.

Nu zie dat je op beide computers dezelfde werkgroup hebt ingesteld...

Ik heb zelf al probleempjes gehad met netwerk tussen win 98 en win xp (deze doen lastig), heb het toen kunne oplossen door te blijven proberen, ... maar MS zal hiervoor wel een bepaalde knowledge site hebben gemaakt dus even zoeken in die database stel ik voor...

Allé FTP Servers in de router configuratie -> port forwarding doen.... op poort 21 veronderstel ik dat de router deze door stuurt naar poort 21 op het (intern) ip adres van je computer waarop je ftp server draaid. Pas wel op voor de upload limieten van ja ADSL-internet- Abonement (meestal zijn de upload snelheden beperkt, in belgie toch zodat het uploaden van grote bestandne van lange adem is)
 
reply

Bedankt voor snelle antwoord.... over 1: ik zal je tip gebruiken!

en over 2: sorry maar daar snap ik eerlijk gezegd helemaal iks van. Waar moet ik nu welke configuratie veranderen en waarom?

Bedankt! Dirk Linsen
 
wss in "browser configuratie" van de router port forwarding doen lees in de handleiding van je router hoe je dat best doet bij jouw model...

vrij gecompliceerd dus als "leek"...
 
Maar mijn router zou in mijn situatie dus in feite de ethernetkaart van pc3 zijn?

Dirk Linsen
 
pc die dienst doet als router of een appart apparaatje router???
 
Het eerste denk ik. Ikkom er nu denk ik wel uit Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan