Krassen in een CD / DVD ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tiborv

Inventaris
Lid geworden
22 apr 2001
Berichten
19.156
Ik heb van de week een DVD gehuurd bij de videotheek, er zaten toen reeds een flink aantal krassen in de DVD aan de leeskant. Hierdoor kon ik dus niet alles lezen, er was één bestand dat onleesbaar was. Hieronder vind je een verslag van hetgeen ik heb gedaan om toch de hele DVD te kunnen lezen.


09% Dat is de de hoeveelheid data die ik van één bestand kon lezen, het laatste stuk van de film.
11% was te lezen na een schoonmaakbeurt met standaard schoonmaakschuim. (foamclene van AF)
21% leesbaarheid werd bereikt na een polijstbeurt met tandpasta (zeer licht schurend).
37% leesbaarheid werd bereikt na een polijstbeurt met zilverpoets.
51% We zijn op de goede weg, de eerste helft hebben we gehad. Nog een keertje poetsen met zilverpoets
72% Hijg hijg, puf puf, wat een werk... Maar goed, weer een stukje verder.
100%, victorie, met een politoerschijfje op de hobby-boormachine kun je behoorlijk werken. De drie diepe krassen in het oppervlak zijn bewerkt.


Tips:
Leg de CD/DVD tijdens het polijsten op een zachte doek, de bedrukte kant is tenslotte belangrijker dan de leeskant, onder de bedrukte laag zit de spiegellaag.

Gebruik geen cif of ander grof schuurgeweld, Cif schuurt, zilverpoets polijst!

Gebruik je een politoerschijfje, laat deze dan niet te snel ronddraaien, een test op een oude CD toont aan dat je dan letterlijk het plastic laat smelten, ik liet de schijf ronddraaien met ong. 200 toeren per minuut.

Druk niet te hard tijdens het polijsten, of je dat nu doet met een doekje of met een politoerschijfje, laat het polijstmiddel zijn werk doen.

Tandpasta werkt perfect voor kleine krasjes, zilverpoets gebruiken voor het grovere werk. Spoel alles zeer goed af en droog de DVD met een zachte doek.

Een politoerschijf
attachment.php
 

Bijlagen

  • politoerschijf.jpg
    politoerschijf.jpg
    7,1 KB · Weergaven: 2.181
Een betere foto van politoer/polijstschijfjes.

801445_BB_00_FB.EPS.jpg
 
wow ... en hoeveel uur heeft dit nu gekost? :confused:

je moet er maar opkomen, petje af Tibor :thumb:
 
Of je neemt gewoon een middeltje om helmvizieren weer krasvrij te maken, werkt in 99% van de gevallen afdoende. Te verkrijgen bij een goede motorzaak.
 
Ja, maar dat had ik even niet voor handen.. Ben er al met al twee uurtjes mee bezig geweest.
 
goed om te weten ,staat in mijn geheugen geprent
 
Tiborv,

Als je volgende keer weer eens aan de slag gaat in jou test-lab :)

kan je het ook eens proberen met display cleaner voor gsm-frontjes.

Dit werkt ook heel goed.


groetjes speedtouch
 
Dat had ik niet voorhanden, anders vast wel geprobeerd..
 
Geweldig!

Is een gat in de markt; het product voor 2006!

Polijst-zelf-je-dvd's kit met daarbij een instructiedvd.
Maar wel een beschadigde dvd, waarbij als je zelf je eerste dvd-tje keurig heb gepolijst, je netjes de instructievideo kan bekijken....
:D

Nee, geweldig om te lezen en ik haal straks de hele videotheek leeg.
Bedankt voor de tips...:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan