Fan vervangen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barbara81

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2003
Berichten
12
Onze computer maakt steeds een heel vreemd geluid, volgens mij is er iets mis met de ventilator. We gebruiken hem nog wel gewoon, en het geluid stopt af en toe wel, maar het komt steeds terug.
Ik denk dat ik de ventilator (of fan of hoe je het noemt..) moet vervangen.. maar nou is mijn vraag of dat een beetje te doen is voor een leek, of dat ik ´m beter weg kan brengen. En ook wat t ongeveer kost, waar ik op moet letten bij het aanschaffen..
Ik heb wel eens eerder wat geinstalleerd, zoals een videokaart, ram geheugen en een cd brander.. en ik vroeg me dus af hoe ingewikkeld deze reparatie is. Tips zijn ook altijd welkom!

Barbara
 
Om de ventilator te vervangen hoef je de pc echt niet weg te brengen.

De oude ventilator kun je eruit halen, bij een computerzaak hebben ze deze meestal gewoon op voorraad liggen.

Zo'n vetilator is ook niet schrikbarend duur, ik heb er volgens mij fl 12,50 voor gegeven (was al een tijd terug, heb hetzelfde met mijn vorig systeem gehad).

René
 
Hoi Barbara81.

Als je een CD-brander e.d hebt geinstalleerd, dan kan je ook een ventilator schoonmaken :) Als je voorzichtig te werk gaat bespaar je toch alweer een paar euro's. Haal ruimschoots van te voren je stroom van je pc. Maak je kast open. Bekijk effe goed hoe je ventilater is bevestigd en verwijder deze dan. Maak je ventilatorbladen een voor een schoon met een borsteltje. Er gaat zich namelijk een aanslag vormen op de ventilatorbladen waardoor deze in onbelans komt en je toerental omlaag gaat. Als de ventilator beschadigd is dan zullen we deze moeten vervangen! Heb je tevens ook de gelegenheid om alles uit te zuigen of uit te blazen. Succes.
 
Eerst dien je wel de ventilator te detecteren om welke het gaat.

Een beetje PC heeft tegenwoordig wel 4 of meer ventilatoren: in de voeding, op de videokaart, op de chipset op het moederbord, vaak ook nog 1 of meerdere casefans en natuurlijk op de CPU.

De ventilator van de voeding is zelf te vervangen maar daar komt soldeerwerk bij.

Die van de videokaart kun je controleren door het stekkertje eruit te halen (niet te lang!)en dan te luisteren of het geluid weg is.

De chipset vent. van de CPU en de casefans op dezelfde manier als die van de videokaart, maar niet allemaal tegelijk!

Suc6
 
thx

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga het morgen eens proberen, ik laat nog wel weten hoe het is gegaan.

x Barbara
 
help

Ik ben er inmiddels achter dat het om de processorkoeler gaat.. en ik heb alles zoveel mogelijk schoongezogen.. maar dat heeft niks geholpen dus ik denk dat er toch een nieuwe moet komen..
Nu heb ik even geprobeerd om 'm eruit te halen, maar dat lukte niet zo makkelijk. Ik wilde niks forceren dus ik heb 'm maar laten zitten, maar heeft iemand hier nog tips voor? Zit dat normaal vast met een kliksysteem of met schroeven or.. ? Sorry maar ik weet er echt niet zoveel vanaf :)

x Barbara
 
Hoi Barbara81.

Bij mij zat hij vast met 4 schroefjes (dacht ik) en dit ging vrij goed. Maar goed, van deze kant van de lijn is het natuurlijk makelijk praten en is is het ook niet makkelijk te beoordelen hoe je zoiets moet aanpakken. Je zal goed moeten kijken hoe hij is bevestigd. Met klemmetjes, schroefjes, kliksysteem e.d.
Als het niet goed lukt en je bent niet zeker van de zaak, laat het dan over aan iemand die dit vaker gedaan heefd. En meschien is toch de ventilator al beschadigd zoals je zelf aangaf. Dan is het maar beter lijkt mij om dit uit handen te geven. Succes :)
 
ik ben bang dat je met eruit halen hebt geprobeerd het hele koelblok eraf te slopen, je hoeft alleen maar (meestal zwart) het ventilatortje eraf te halen. meestal is dit dus met 4 schroeven die in het koelblok gaan.(bij de standaard koelblokken dan)
 
update

Nou ik heb nog steeds niks gedaan eigenlijk.. want de koeler bleek niet zo makkelijk te krijgen te zijn. Ben bij verschillende winkels te zijn die ze niet meer verkochten.. dus nu hebben we er maar iemand bijgehaald die er achter aan gaat.. en 'm waarschijnlijk ook komt installeren.

Anyway, bedankt voor alle tips.. ik zal deze vraag wel op opgelost zetten hoewel er niet echt een heel duidelijk antwoord mogelijk is natuurlijk

xx Barbara
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan