XP bestanden vergrendeld of Toegang geweigerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

MacShag

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2002
Berichten
185
Ik ben erg slim geweest. Heb mijn 2e Harde Schijf uit mijn oudere PC gehaald en in mijn nieuwe gestopt. nu krijg ik om de haverklap de melding: "Toegang geweigerd" en als ik een Microsoft Publisher 2000 bestand wil openen op mijn nieuwe pc krijg ik: "dit bestand is vergrendeld, sluit alle programma's en probeer het bestand opnieuw te openen of importeren"

Enig idee waar dit aan ligt? Heb nooit bestanden beveiligd met een wachtwoord of iets dergelijks. Kan het zijn dat windows XP automatisch dezelfde gebruiker van de PC opzoekt, want dat is het enige dat nu anders zou kunnen zijn?

Thanks !
 
Op de 2e schijf even met de eigenschappen / beveiliging spelen, en alle opties daar nakijken.
Admin alle rechten geven enzo, en beveiligins opties vervolgens toepassen op alle onderliggende (sub)mappen.
 
En dat zul je iedere keer weer opnieuw moeten doen als je c:\ formatteerd. Leuk he! :(
 
Geplaatst door Elisa
En dat zul je iedere keer weer opnieuw moeten doen als je c:\ formatteerd. Leuk he! :(

Tenzij je permit everyone doet....

Alleen specifieke gebruikers moet je opnieuw toevoegen/verwijderen
 
Ik heb 4 of 5 keer achter elkaar mijn c:\ moeten formatteren en alle keren was het raak. Zodra ik op de D:\ klikte was ik geen baas ook al was ik als Elisa of Admistrator bezig.
Heel gedoe met weer eigenaar worden. Nou moet ik zeggen dat ik NT admin er bij had. Op het moment (ik heb XP Home) mis ik dat maar helaas...Admin opnieuw er opzetten lukt niet.
En dát vind ik nog vervelender :)
 
Ik draai nu win XP pro en als ik een format c:/ doe dan
hoef ik alleen mijn oude rechten weg te gooien en de nieuwe users erop te zetten en ik heb weer volledig toegang

(dat je na een format krijgt iedereen weer een ander id)
 
Ok, heb ik naar gezocht, maar als ik nu geen tabblad beveiliging heb bij die betreffende harde schijf en mappen op die schijf?

Geeft toegang geweigerd (0bytes, 0 mappen)

Terwijl ik zeker weet dat die niet leeg zijn
 
Is het tabblad Beveiliging weg?

Zorg dan eerst dat je dit tabblad weer zichtbaar krijgt. Ga in Windows Verkenner naar Extra >Mapopties > Weergave en dan helemaal onderdaan staat (Use Simple File Sharing) Ned??? Haal hier het vinkje weg. Nu is het tabblad beveiliging zichtbaar en kan je de als Administrator de owner ship overnemen. Nu antwoord op de vraag waarom je er nu als beheerder er niet meer bij kan. Dit komt omdat de rechten niet plaats vinden op de naam maar op een SID (security ID) nummer. Omdat je nu een nieuwe XP installatie hebt gedaan is je SID absoluut anders en dus heb je geen toegang.
(Behalve als je WinXP Home Edition gebruikt. Dan kun je namelijk alleen maar bij tabblad Beveiliging door op te starten in Veilige Modus en in te loggen met een beheers-account)

Anders dit proberen:
Computer opstarten en met F8 naar de veiligheidsmodus. Daar kan je dan aanloggen als Administrator . De eigenschappen van de hoogste folder, de folder in dit 'Documents and Settings' openen. Daar zie je de tab 'Beveiliging' of 'Beveiligd'.
Dan de eigenaar aanpassen - inclusief op submappen en bestanden.
En de toegang verlenen tot de login(s). Er zijn zeer veel mogelijkheden i.v.m. de beveiliging.
Rebooten, normale start. En alles is zichtbaar.

Dank aan Binary:
‘Ik maak altijd liever gebruik van de engels-talige link: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q308421 Niet zozeer omdat de oplossing anders is, maar daar staat tenminste bij dat je in Home Edition in veilige modus moet opstarten om dit te kunnen doen, en bij Professional moet je eerst "Eenvoudig delen van bestanden" uitvinken in Mapopties. Anders zijn de genoemde tabbladen gewoon niet beschikbaar.’
 
Thanks Passer!

Je eerste oplossing werkte d.m.v. het weghalen van het vinkje bij: Eenvoudig Delen van bestanden gebruiken.

Toen had ik mijn beveiligingstabblad weer terug.

Ga meteen effe backuppen op DVD !
 
Geplaatst door MacShag
Thanks Passer!

Je eerste oplossing werkte d.m.v. het weghalen van het vinkje bij: Eenvoudig Delen van bestanden gebruiken.

Toen had ik mijn beveiligingstabblad weer terug.

Ga meteen effe backuppen op DVD !
:thumb: :)
 
Passer, dat werkt helaas niet in XP home.
Bij mij valt er niets af te vinken bij ook al ben ik beheerder. Wel kan ik als administrator rechten regelen.
Wat ik wel vreemd vind, voorheen had ik het adminpak er op en toen zag ik wel die tabladen met beveiliging.
Nu alleen bij de administrator en ik heb net zoveel rechten. Alleen is de admin eigenaar.
 
:confused: , maar meer info heb ik niet... 'k Heb geen Home. - maar je hebt toch wel het laatste stuk gelezen waar over de Home-editie gesproken werd?

Zo ja: dan zal iemand anders ter hulp moeten snellen... :eek:
 
Ja dat heb ik gelezen maar ik zag het over het hoofd met mijn volgende bericht. Ik heb in ieder geval alle rechten weer gewijzigd want bij mij komen nog steeds de gekste namen tevoorschijn.
Op de een of andere manier slaat Windows dat toch ergens op als je formatteerd.
Bedankt voor je uitleg!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan