router achter een ...router

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_crow

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2004
Berichten
39
hallo ff een vraagje want ik zit al een tijdje met een probleempje

eerst ff de sithuatie uitleggen. Wij zitten dus op kot (op kamers voor de nederlanders :p ) en krijgen kabelinternet via de universiteit (kotnet heet dat :) ) omdat er nog studenten zitten in het gebouw is er in de "bezemkast" een router geplaatst door die van kotnet met een X aantal verbindingen naar de studenten (ik dacht 8) wij hebben er dus ook een. Maar aangezien mijn vriendin dikwels op internet moet (zogezegd voor de studies maar in feite is het voor op forums over katten te zitten :p ) wil ik ook op het net met mijn laptop, voorlopig heb ik in de desktop 2 netwerkkaarten gestoken en de laptop laten "aftappen" van de desktop.

alles gaat goed maar vervelende is als mijn vriendin herstart (doet ze veel als de pc niet "lekker" meer loopt) jup valt mijn pc, ook van het net... redelijk irritant als je net aan het downloaden bent bvb.

aangezien ik hier toch nog een router liggen heb wou ik dat zo doen...

probleem is dat het langs geen kanten werkt :S want ik krijg enkel een masked IP adres van de "internetprovider" in de zin van 10.xxx en dat het kabel is maar je moet inloggen via een website. weet iemand raad? of tips?
 
Als de router in de bezemkast op een normale manier is aangesloten kun je er, in plaats van een router, ook een switch achter hangen. Elke PC zou dan normaal een IP adres moeten krijgen van de router, tenzij dat allemaal vastgezet is per compiter (iets wat me voor normaal internet delen niet voor de hand liggend lijkt)
 
Ik heb laatst een router aangeschaft en daarvan herinner ik me dat zoals in jouw geval je een router achter een router schakelt de eerste router een aansluiting op moet geven. Hoe dat technisch zit weet ik ook niet. Wat je dus zou moeten doen is in de bezemkast twee routers achter elkaar zetten. De tweede router kan dan ook weer X aansluitingen ondersteunen.
Misschien dat je wat aan mijn opmerking hebt.
Jaap
 
bedankt alvast voor je antwoord.

jammer genoeg kan ik niet in de bezemkast. Dat is ook de kast waar de elektriciteitsmeters zitten, de watermeter etc. van de kamers van de studenten (er zijn 8 kamertjes met gemeenschappelijk toilet en douche en 2 appartementen in dit gebouw, wij wonen in een appartementje met eigen elektricitieit badkamer etc, dus wij hebben er geen sleutel van) moest ik in de kast kunnen had ik al lang een 2e verbinding bij gelegd :)

en wij zijn ook op zoek naar een groter appartement dus veel kosten wil ik ook niet meer doen, ik zou gewoon via de verbinding dat ik nu heb (komt uit de router in de kast dus) nog een router willen aansluiten. op zich geen probleem ware het niet dat ik geen "echt" iP krijg enkel een masked :confused:
 
Ik denk ook niet dat je het IP adres van de provider via de router zal krijgen. Twee routers achter elkaar wil soms wel eens problemen geven als beide met NAT werken.

In dat geval blijven alleen de opties Internet delen via PC of switch over.
 
effe tekening gemaakt hoe ik het wil doen
 

Bijlagen

  • situatie.jpg
    situatie.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 75
hmja probleem is switch wil ik niet echt meer kopen want in september zijn we waarschijnlijk weg van hier, en hebben we een aansluiting voor ons alleen :D dan is de switch nutteloos. Ik heb nog een router liggen dus... Ik zou dus die willen gebruiken ofwel mja verderdoen met internet delen.
 
Koop dan een hub die kost maar een paar euro.
Normaal gesproken zit er in jouw router ook een switch dus jouw theorie zou moeten werken.
Stop de kabel vanuit de bezemkast in poort 1 dan vanuit poort 2 naar jouw computer en vanuit poort 3 naar de laptop.
spanning op de router en het zou moeten werken.
Achter op jouw router zit nog een klein knopje hiermee kun je uplink inschakelen, probeer dat eens.
Kun je in jouw router komen, zo ja zet dan de dhcp aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan