draadloze netwerkverbinding werkt, internet delen niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

hapakev

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2004
Berichten
17
Het lukt me om zonder een enkel probleem een draadloze netwerkverbinding op te zetten tussen twee PC's. Tot voor kort was het ook geen enkel probleem om vanaf de ene PC (boven) internet toegang te krijgen via de andere PC (beneden).
Sinds een week of twee en in ieder geval na installatie van service-pack 2 van Windows werkt dit niet meer.
Het valt op, dat als de wizard voor het opzetten van een netwerkverbinding wordt gestart, op beide PC's de default keuze wordt aangegeven dat het om een PC zou gaan die via een andere PC in het netwerk probeert verbinding te krijgen.
Ik weet zeker, dat deze wizzards in het verleden een "logische keuze" maakten.
IP-adressen heb ik zowel handmatig, als automatisch geprobeerd op te zetten. Handmatig lukt het om een goede netwerkverbinding tot stand te brengen. Bij de automatische keuze voor een IP-adres lukt dit niet.
Het heeft een aantal weken goed gewerkt, waarbij voor de PC die verbinding maakte met het internet (beneden) het IP-adres voor het draadloos netwerk handmatig was geconfigureerd en voor de andere PC (boven) het IP-adres automatisch werd toegekend. Stel ik het nu opnieuw zo in, dan herkent de PC boven het handmatig ingevoerde IP-adres van de PC beneden niet meer en komt met een IP-adres in een hele andere reeks op de proppen (beneden 192.168.0.1, boven 169.etc).
Van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit
 
Als je SP2 installeert wordt de firewall van XP automatisch aangezet. Dit kan de genoemde problemen veroorzaken. Zet de firewall eens uit en probeer het dan nog eens.
 
Beneden krijg je wel een IP adres toegewezen door je dhcp server en boven eentje van windows zelf 169.254 ... waar je niet mee het internet op komt.
Idd firewall XP 2 eens uitschakelen en kijken wat er gaat gebeuren.
 
Misschien ben ik v.w.b. de IP-adressen niet helemaal helder geweest. Aan het draadloze netwerkkaartje beneden ken ik zelf een IP-adres toe: 192.168.0.1
Als ik aan het draadloze netwerkkaartje boven automatisch een IP-adres laat toewijzen, dan komt het systeem met een 169 nummer.
Ik heb het al geprobeerd, ook nadat ik zowel boven als beneden de firewall uitgeschakeld had.
 
Je hebt kennelijk geen DHCP-server die IP-adressen uitdeelt. Geef alle PC een apart IP-adres uit dezelfde range.
 
Hoe is je opstelling ?
Adsl,Kabel ?
Modem/Router of ......
Werk je ook met Clientsoftware van je draadloze kaart ? Welk merk ?
Schakel in XP even de service wireless uit.
 
Kabel

Geen router

Geen cliënt-software

Wireless uitschakelen kan vanavond pas, ben nu niet thuis
 
PC beneden maakt via LAN-netwerkkaart - utp kabel - kabelmodem verbinding met het internet.

Verbinding tussen PC beneden en PC boven via draadloze netwerkkaartjes
 
als je nu op je andere computer ook een IP adres toekent in dezlfde range en stelt overige zaken als Gateway.DNS etc ook handmatig in wat gebeurt er dan ?

Probeer eens te pingen op Ip adres en op www adres.

En verder is USB natuurlijk wel storingsgevoelig op velerlei gebied.Voor echte stabiliteit moet je mi toch eea veranderen.
 
Beneden draadloos netwerkkaartje IP=192.168.0.1

Boven draadloos netwerkkaartje IP=192.168.0.10
Standaard Gateway=192.168.0.1

Netwerkverbinding tussen beide PC's is prima, internetten lukt niet.

Voor de goede orde:

de LAN-internetkaart (automatisch configureren):

IP=172.18.135.239
Standaard gateway=172.18.128.1

Misschie heb je het al gemerkt, maar ik ben een relatieve leek als het gaat om netwerken. M'n logische verstand zegt wel: het heeft een aantal weken feiloos gewerkt, dus wat is er verandert, waardoor het me nu niet meer lukt.
 
Kan het kwaad als ik hier de resultaten van dat commando laat zien?
 
Nee hoor,als je maar de laatste 3 cijfers van je ip nr weghaalt resp vervangt door een XXX
 
Ik heb ze maar bij allemaal weggehaald, zal wel niet nodig zijn, maar voor alle zekerheid.

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Hans Benard>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: HansPC
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: ja
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-76-29-FC-60
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 172.18.135.XXX
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 172.18.128.XXX
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 62.45.46.XXX
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 18 oktober 2004 20:02:46
Lease verlopen . . . . . . . . . : vrijdag 22 oktober 2004 8:02:46

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding 4:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
WLAN miniUSB Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-01-24-B0-23-3B
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.XXX
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

PPP-adapter Kabelfoon:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
WAN (PPP/SLIP) Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 62.45.227.XXX
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Standaardgateway. . . . . . . . . : 62.45.227.XXX
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.45.45.XXX
62.45.46.XXX

C:\Documents and Settings\Hans Benard>
 
Als je nou je PC beneden eens het volgende toekent:

Naam client-pc:pC01
Werkgroep:Beneden
IP adres: 172.18.135.0.1
Subnetmask:255.255.255.0
Gateway:172.18.135.xxx
DNS:idem

Je PC boven:

Naam client-pc:Boven
werkgroep:Thuis
IP Adres:172.18.135.02
Subnetmask:255.255.255.0
Gateway:192.168.0.xxx
DNS:idem
 
Ga ik proberen. Zit nu op m'n werk. als het tegen zit ben ik pas laat thuis. Alvast bedankt voor alle moeite die je neemt om me te helpen.
 
Helaas, ik ga er even van uit dat de computernaam niet zo veel uitmaakt, maar dit levert niets op. Er is nu zelfs geen verbinding tussen de twee computers.

Start je de Wizard netwerk instellen, dan blijf ik het vreemd vinden, dat deze niet herkend dat de computer beneden de verbinding met het internet maakt en als default komt met het gegeven, dat deze via een andere computer verbinding maakt.
 
En als je de Gateway wijzigd in het IP nr van de kabelfoon dus 62 45 227 xxx ?

Als dit ook niet werkt,schakel dan eens alle SP2 fukties uit (er vanuitgaande dat je een andere virusscanner actief hebt en wellicht een firewall ) en ga den eens terug naar de oude situatie van voor SP2

Werkt het dan wel ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan