C schijf loopt vol, wat moet ik doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin32

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
1.406
Ik wilde vanavond iets downloaden met Emule, nadeel van dit programma is dat hij al schijfruimte gaat vastleggen voordat je daadwerkelijk iets hebt gedownload. Mijn harddisk liep dus vol en kreeg dus de melding in mijn systemtray dat ik schijfruimte moest vrijmaken. Heb toen maar wat programma's verwijderd maar om nou te zeggen er dat het op schiet nee.
Ik heb mijn schijf in 3 partities verdeeld: C is 4,87 gb waarvan 4, 31 gb gebruikt en nog maar 580 mb beschikbaar, schijf D is 7,60 gb en 1, 20 gb gebruikt en 6,40 gb gebruikt, schijf E is 1,80 gb groot waarvan 1,00 gb gebruikt en 815 beschikbaar.
Hoe kan ik nou meer schijfruimte terug krijgen op C, heb al behoorlijk wat programma's verwijderd maar niets helpt echt, ook bij een een keer opnieuw opstarten blijft die grote er maar staan terwijl ik voor dat ik iets probeerde te downloaden behoorlijk wat schijfruimte over had. Ik heb overigens WinXP Prof.
Alvast dank.
 
ja dan zul je toch echt wat moeten verplaatsen of verwijderen,hier een link naar een programma waar je precies kan zien wat er op je pc staan en hoe groot het allemaal is.
http://www.softpedia.com/public/cat/13/10/13-10-8.shtml


waar je trouwens VEEL ruimte mee wint is je systeemherstelpunten eens weg te doen.dan blijft er nog 1 staan.
via start>buroasso>systeemwerkset>schijfopruiming>meer opties>systeemherstel opruimen.
 
Laatst bewerkt:
Jje moet eens je temp file leeg maken, en dan is defragmenteren, misschien help dat.
 
Laatst bewerkt:
:D ja dat probleem had ik ook ..heb gewoon die 'ÉZEL' maar weggedaan .neemt bijna alle schijf ruimte in beslag ..en Emule is fokop traaaaaaaaaaag!!:confused:
 
Geplaatst door humpe
Jje moet eens je temp file leeg maken, en dan is defragmenteren, misschien help dat.

In die temp file staat gek genoeg bijna nooit wat in.

Herstelpunten verwijderen is het eerste wat ik heb gedaan. Hoeveel ruimte neemt zo'n herstelpunt in trouwens?
 
Herstelpunten kunnen een paar honderd MB tot meer dan een GB in beslag nemen.

Met het volgende kun je ook een paar honderd MB besparen.

Slaapstand uitschakelen

Slaapstand slaat de gehele inhoud op die op het moment van het in slaapstand gaan van de computer in het geheugen zit.
Deze gegevens worden opgeslagen in hiberfil.sys, een verborgen systeembestand die in de hoofddirectory van de systeemschijf wordt opgeslagen. Dit bestand kan een paar honderd MB in beslag nemen.
Je kunt deze functie van Windows uitschakelen en daarmee een hoop ruimte besparen.

Ga naar Start / Configuratiescherm en dubbelklik op Energiebeheer.
Ga vervolgens naar het tabblad Slaapstand en haal het vinkje weg bij Slaapstand inschakelen.
Je kunt daar ook zien hoeveel ruimte het bestand in beslag neemt.
 
Ik heb aan deze link wel wat gehad http://home.tiscali.nl/freddykaiser/OpschonenPC.htm.
Ik heb nu eens mijn DLLCache opgeschoond zoals daar beschreven, niet normaal meer wat dit aan schijfruimte in beslag neemt, dat is nu weer helemaal schoon en heb weer 1,31 gb ter beschikking op C, meer dan voldoende. Dat is dus wel een aanrader omdat even te doen. Was er een beetje huiverig voor maar toch maar gedaan. Weet niet wat er in die DLLCache zit en of dat ook kwaad kan als je dat allemaal hebt verwijderd?
Mijn pc doet het nog dus, het zal wel niet denk ik. Wie weet dat?
 
Hoi Erwin.

Dat is een Windows File Protection map als bescherming van de bij setup geïnstalleerde systeembestanden zodat ze niet kunnen worden overschreven.

De een zegt hij is noodzakelijk, een ander zegt weer van niet.

Ik heb de map zelf al een hele tijd geleden verwijderd en na die tijd heel wat geïnstalleerd en verwijderd maar er nog nooit een probleem door gehad.

PS. Heb je die slaapstand nog uitgeschakeld? Dat levert ook nog een paar honderd MB op.
 
Geplaatst door Lucky Fred
Hoi Erwin.

Dat is een Windows File Protection map als bescherming van de bij setup geïnstalleerde systeembestanden zodat ze niet kunnen worden overschreven.

De een zegt hij is noodzakelijk, een ander zegt weer van niet.

Ik heb de map zelf al een hele tijd geleden verwijderd en na die tijd heel wat geïnstalleerd en verwijderd maar er nog nooit een probleem door gehad.

PS. Heb je die slaapstand nog uitgeschakeld? Dat levert ook nog een paar honderd MB op.

Ik zag dat dat vinkje bij slaapstand al weg was, dus dat doet hij niet.

Maar nog een vraag over die DLLcache schoonmaken, moet je dit net als andere schoonmaakaktiviteiten op je PC af en toe eens doen of was dat eenmalig?
 
Dat was gewoon eenmalig.
Of je moet windows opnieuw installeren, dan wordt die directory weer volgepropt om het maar zo te zeggen.
 
Geplaatst door Lucky Fred
Dat was gewoon eenmalig.
Of je moet windows opnieuw installeren, dan wordt die directory weer volgepropt om het maar zo te zeggen.

Ok dank.
 
Geplaatst door Lucky Fred
Graag gedaan.:thumb:

Nog even: mocht ik SP2 gaan installeren, geeft die lege DLLcache dan geen problemen met de installatie van SP2?
 
Nee, SP2 is gewoon via software te verwijderen en maak kopieën van zijn eigen dll-bestanden.
 
Welkom Lizbiz,

Het is op Helpmij niet wenselijk om je vraag in die van iemand anders te stellen. Daarnaast is het topic uit 2004 en niet actueel meer.

Graag je eigen vraag aanmaken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan