Optellen van uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anglinapierre

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2005
Berichten
35
Voor het maken van urenlijsten dien ik te kunnen tellen met minuten. Dit is per dag geen probleem, maar bij het optellen van de daguren gaat het fout. Het programma telt niet verder dan 23:59 uur. Hoe kan dit opgelost worden ?????
 
Ik heb het geprobeerd maar het van elkaar aftrekken van de uren is het probleem niet, maar het optellen van de daguren, dus om een weektotaal te krijgen, dat lukt met echt niet. Ik werk met de nederlandse versie van Access 200.
 
Bartuls,
Bedankt voor je medewerking maar dit is niet mijn vraag. Het is namelijk zo dat de uren als volgt verdeeld zijn;
ma 08:00 di 08:00 wo 08:00 do 08:00 vr 08:00 dan is het mijn bedoeling om het weektotaal dan door ma t/m vr op te tellen.
 
Je moet uren opslaan als een numeriek getal en niet als een tijdstip.
Zes en een half uur moet je dus opslaan als 6,5 uur.
Dan kun je er normaal mee rekenen.
 
Dan heb ik misschien het foute voorbeeld gegeven, maar bij ons moet met minuten gerekend worden ivm tijd voor tijdregelingen
 
Mijn vraag is of je de uren en minuten per dag dus op kunt tellen om een weektotaal te krijgen en een 4-weektotaal. Het is dus de bedoeling dat hij de uren per dag optelt en dan als uitkomst geeft 48:15.

Hoe werkt dit nu kan mij iemand op weg helpen.
 
Ik vrees dat het, zoals jij wil, niet zal lukken.

Wat je wel kan doen, Is met Format$() de uren en minuten splitsen. Dan je uren omrekenen naar minuten en optellen Dan je minuten optellen en omrekenen naar uren. je krijgt dan een getal, en achter de comma is dit uiteraard decimaal. Dit moet je dan terug omzetten naar 60 delig.

Een voorbeeldje. een werknemer werkt 3 dagen 8,45 u
Opgespits is dat 24 u. daarbij komt nog 135 min bij. resulteert in 2,25 u. die 25 zijn dus 10 delig. ogerekend in 60 delig stelsel is dat 25*60/100 = 15. Totaal heeftt de werknemer nu 26,15 u gewerkt.

Nu nog uitwerken in de database en alles is OK.
 
@ Anglinapierre

Ik zie dat de vraag als opgelost staat. Mogen wij weten hoe???
 
Ik heb van mijn cursusleider van Gilde BT de navolgende VB-code ontvangen en het werkt.

Bij het optellen van uren werk je in een datumformaat. Dit houdt in dat 10 uur + 18 uur = 1 dag + 4 uur
(10:00 + 18:00) = 1:4:00

In de query voor het rapport moet behalve de werktijd ook twee kolommen worden opgenomen
die het totaal aantal uren en minuten bereken:

Uren: Som(Val(Format([Eindtijd]-[Begintijd];"hh")))
Minuten: Som(Val(Format([Eindtijd]-[Begintijd];"nn")))

Uiteindelijk kan het totaal worden berekend door:

=LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

groeten
 
Geplaatst door Anglinapierre
Ik heb van mijn cursusleider van Gilde BT de navolgende VB-code ontvangen en het werkt.

Bij het optellen van uren werk je in een datumformaat. Dit houdt in dat 10 uur + 18 uur = 1 dag + 4 uur
(10:00 + 18:00) = 1:4:00

In de query voor het rapport moet behalve de werktijd ook twee kolommen worden opgenomen
die het totaal aantal uren en minuten bereken:

Uren: Som(Val(Format([Eindtijd]-[Begintijd];"hh")))
Minuten: Som(Val(Format([Eindtijd]-[Begintijd];"nn")))

Uiteindelijk kan het totaal worden berekend door:

=LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

groeten

Dat is inderdaad wat ik bedoelde in mijn vorig bericht. Ik heb het niet in de query geplaats, maar rechtstreeks in het rapport. Blijft hetzelfde eigenlijk, je moet toch zowiezo 2 velden bij maken. Goed dat het opgelost is.
:thumb:
 
totaal uren berekenen in rapport

Hallo, ik heb onderstaande oplossing gevonden bij Anglinapierre. Een vraag : het plaatsen van de expressies uren en min. is gelukt. Hoe en waar moet ik dan de grote totaalformule plaatsen (=Ltrim......) ????
b.v.d., Kloontje



Ik heb van mijn cursusleider van Gilde BT de navolgende VB-code ontvangen en het werkt.

Bij het optellen van uren werk je in een datumformaat. Dit houdt in dat 10 uur + 18 uur = 1 dag + 4 uur
(10:00 + 18:00) = 1:4:00

In de query voor het rapport moet behalve de werktijd ook twee kolommen worden opgenomen
die het totaal aantal uren en minuten bereken:

Uren: Som(Val(Format([Eindtijd]-[Begintijd];"hh")))
Minuten: Som(Val(Format([Eindtijd]-[Begintijd];"nn")))

Uiteindelijk kan het totaal worden berekend door:

=LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

groeten
 
Re: totaal uren berekenen in rapport

Geplaatst door kloontje
Hallo, ik heb onderstaande oplossing gevonden bij Anglinapierre. Een vraag : het plaatsen van de expressies uren en min. is gelukt. Hoe en waar moet ik dan de grote totaalformule plaatsen (=Ltrim......) ????
b.v.d., Kloontje

Hi, dan heb je 2 mogelijkheden,

1° wil je de totaalformule in een query zetten, kan het zo :

Totaal:LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

2° Wil je dit niet, maak dan, in je formulier of rapport een tekstvak, en bij eigenschappen -> gegevensbron, vul daar in:

=LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

Dat is het.

succes
 
Re: Re: totaal uren berekenen in rapport

Mooi, dat is gelukt, de uren apart, de minuten apart en daarna de uren en minuten bijelkaar via Ltrim....formule, maarrrrrrr... ik wil totale tijden per dag, b.v.

tijd 1 = 2.15 (vlgs LTrim.. = dit 2 uur+15 min)
tijd 2 = 1.00
tijd 3 = 2.30
tijd 4 = 0.20
totale tijd = 6.05

Ik wil dus onder in het rapport hebben staan de totale tijd van de 4 tijden, dus 6.05 zoals hierboven.
Dat is eigenlijk de achterliggende vraag.
Alvast bij voorbaat dank voor Uw antwoord !



Geplaatst door vanzwam


Hi, dan heb je 2 mogelijkheden,

1° wil je de totaalformule in een query zetten, kan het zo :

Totaal:LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

2° Wil je dit niet, maak dan, in je formulier of rapport een tekstvak, en bij eigenschappen -> gegevensbron, vul daar in:

=LTrim(Str(Int([Uren]+[Min]/60+0,0001))) & ":" & Right("00" & LTrim(Str([Min] Mod 60));2)

Dat is het.

succes
 
Re: Re: Re: totaal uren berekenen in rapport

Geplaatst door kloontje
Mooi, dat is gelukt, de uren apart, de minuten apart en daarna de uren en minuten bijelkaar via Ltrim....formule, maarrrrrrr... ik wil totale tijden per dag, b.v.

tijd 1 = 2.15 (vlgs LTrim.. = dit 2 uur+15 min)
tijd 2 = 1.00
tijd 3 = 2.30
tijd 4 = 0.20
totale tijd = 6.05

Ik wil dus onder in het rapport hebben staan de totale tijd van de 4 tijden, dus 6.05 zoals hierboven.
Dat is eigenlijk de achterliggende vraag.
Alvast bij voorbaat dank voor Uw antwoord !

Dan kan je die gewoon optellen, aangezien je niet boven de 24 u komt. Die formules zijn bedoeld, als je boven de 24 u komt deze exact te berekenen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan