Externe (USB) schijf niet zichtbaar in windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

dxl

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2005
Berichten
5
Ik heb twee externe storage cases (Sweex USB 2.0, 2,5 inch) en twee harde schijven (Fujitsu 80gb 2,5 inch) gekocht.

deze heb ik in elkaar gezet (er is maar een mogelijkheid, fout kan niet), maar nu doen zich twee problemen voor:

1) bij het eerste exemplaar: als ik deze met de usb kabel inplug, hoor ik het bekende pling-geluidje van windows dat ik iets aansluit. Ik krijg ook de melding in de taakbalk dat ik nieuwe hardeware heb. Apparaatbeheer geeft ook terecht aan dat ik een "mass storage device heb, maar... ik kan de schijf nergens in de verkenner vinden. Waar is hij gebleven?
Goed om te weten, ik heb nog een oudere externe harddisk, die wel direct wordt gevonden als ik hem inplug.

2) bij het tweede exemplaar: als ik deze met de usb kabel inplug, hoor ik het bekende pling-geluidje van windows dat ik iets aansluit NIET. Er gebeurt ook verder niets. Enkel het controlelampje van de casing brandt oranje-groen i.p.v. groen. Wat gaat er fout?
 
Hoi,

Als het 2 nieuwe harde schijven betreft moeten deze eerst geformateerd en eventueel geparitioneerd worden.
Je kan kijken via :

rechtermuisklik op deze computer
dan beheren en dan op schijfbeheer.
Je zult hier de nieuwe (externe) hardisk bij zien staan
(bij je 1e probleem) deze kan je dan formateren en zal deze te gebruiken zijn.

het 2e probleem ken ik niet.
staat er in de handleiding niet wat de kleur van de led inhoud?
 
Dank je Robbie. Na het plaatsen van het bericht, ben ikzelf ook verder gaan zoeken. Het eerste probleem ben ik nu aan het oplossen (formateren), denk dat dat de oplossing is, goed gezien.

Het tweede is niet opgelost. De sweex site geeft geen hulp. Bij de eerste schijf brandt het lampje groen, deze sluit hij ook aan en deze ben ik nu aan het formateren. Ik denk dat de oranje-groene melding wil zeggen dat er iets is met de casing. Als het iets is met de schijf, zou windows toch de casing wel zien, maar de schijf niet, toch?

Krijgt hij te weinig stroom? Zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Is hij stuk?
 
voor je 2e probleem:

Als je alleen je case aansluit zonder harddisk dan zal de pc wel het bekende geluid geven, echter zal hij geen drive letter aanmaken, omdat er geen device (hd) aanhangt
je zou dus kunnen proberen als je andere hd compleet geformateerd is deze in de niet werkende case te plaatsen en kijken wat er dan gebeurd. werkt dit niet dan is je case defect. werkt deze wel, dan zou ik de andere hd eens proberen in de 1e case... werkt dit ook niet dan is de HD van de 2e case kapot.
 
als schijf 1 in orde is (geformateerd-geinitialiseerd-en eventueel gepartitioneerd)kan je eerst eens proberen de 2e schijf aansluiten met de voeding van de eerste (transformator)er gaan 2 verschillende spanningen naar de case nl.5v+12v-2a.kan zijn dat deze kapot is (en maar 1 van de 2 spanningen goed doorkomt(-groen oranje))anders zit er niets anders op dan de case terug te openen en de aansluitingen nakijken.succes;)
 
Zal ik zo dadelijk gaan proberen. Is inderdaad een goede manier om erachter te komen welk onderdeel nu daadwerkelijk het probleem oplevert. Gelukkig heb ik van elk twee exemplaren. In ieder geval een goede (en snelle) tip. Dank je. Ik laat wel weten wat er uit komt.
 
Geplaatst door domi
als schijf 1 in orde is (geformateerd-geinitialiseerd-en eventueel gepartitioneerd)kan je eerst eens proberen de 2e schijf aansluiten met de voeding van de eerste (transformator)er gaan 2 verschillende spanningen naar de case nl.5v+12v-2a.kan zijn dat deze kapot is (en maar 1 van de 2 spanningen goed doorkomt(-groen oranje))anders zit er niets anders op dan de case terug te openen en de aansluitingen nakijken.succes;)

De schijven hebben standaard geen externe voeding. Ze betrekken hun stroom via USB 2.0. Ik zal de optie van Robbie uitproberen. Lukt dat niet zal ik er een externe voeding bij zoeken. Misschien is het een grensgevalletje (net wel/niet genoeg power via USB), zodat de ene net wel pakt en de andere niet...
 
Nou... het bovenstaande geprobeerd. En wat denken julie? Ja hoor, de schijf die niet werkte, werkt wel in de andere casing. Dus ligt het aan de casing? Toen voor de zekerheid ook maar ff de werkende schijf in de (zogenaamd) niet werkende casing gedaan. En... nu werken ze allebei!

Nu weet ik nog niet wie of wat er haperde. Wat vinden julie? toch maar even contact opnemen met de fabrikant? Ik hou nu natuurlijk het gevoel over dat het allemaal een beetje fragiel is.

Jullie beide evengoed hardstikke bedankt.:thumb:
 
waarschijnlijk een verbinding nok!ps:als die case geen externe voeding heeft denk ik toch dat je in problemen komt als je er een grotere schijf of een dvd speler gaat inzetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan