extensie koppelen aan (vast) programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burlwood

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2002
Berichten
24
Probleem: hoe kies je in Win98SE met welk programma een bestand voortaan wordt geopend. b.v. een .jpg openen met de Windows viewer of Irfanview of noem maar op.
Ter illustratie: in XP is dat een fluitje van een eurocent: rechts klikken->openen met->programma kiezen, vinkje bij 'voortaan ...enz' OK en klaar is ome Kees.
Maar hoe gaat dat ook al weer in W98?!!!
 
Zat dat niet in de verkenner bij extra, mapopties, bestandstypen. Daar ergens wijzigen?
 
Doe het volgende.

Ga naar "start" ga naar "configuratie scherm" ga naar "instellingen" en ga naar "maptopties" daar kies je voor tabblad 3 (bestandstype) je krijgt nu een overzicht van alle voor windows bekende bestandstypen op jouw pc, daar zoek je eerst het bestands type op, met bestandstype wordt bedoeld, de extensie achter de filenaam.
Als je de gevonden hebt dan klik je daar 1x op zodat hij blauw wordt, dan kun je kiezen voor "wijzigen" en daar kun je een programma selecteren, je kunt ook een programma zoeken door daar op "bladeren" te drukken, accepteer dit alles met toepassen en oke en dan hoef je alleen maar te resetten en tada......klaar is Burlwood.
 
Als de extensie er niet bij staat kan je kiezen voor toevoegen.
 
Geplaatst door Burlwood
Maar hoe gaat dat ook al weer in W98?!!!
Op dezelfde manier. Alleen moet je tijdens het rechts klikken Shift ingedrukt houden. Dan krijg je ook de optie Openen met... in het snelmenu.:)

Guus.
 
Gelukt !

Het is gelukt hoor, dankzij de aanwijzingen/tips. Vooral de tip van Guus abc om bij het rechtsklikken SHIFT ingedrukt te houden, deed het hem (haar trouwens ook) Zie joe, fooks (Oud-Fries voor 'het gaat morgen dooien')
:thumb:
 
Nog een handig Openen-met-trucje: zet snelkoppelingen naar al je programma's in de map C:\Windows\SendTo.
Door rechts klikken op een bestand en dan Kopiëren naar te kiezen, kun je dan van alles met van alles openen - gaat een stuk vlotter dan op Openen met... klikken en dan in de lijst het programma kiezen en dan weer op OK klikken.
Zo kun je bijvoorbeeld heel snel kiezen of je een html-bestand in Kladblok, Wordpad, Dreamweaver of Internet Explorer wilt openen.
In de bijlage een voorbeeld waarin een Paint Shop Pro-bestand in IrfanView geopend wordt.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk Dank, waarde Giga Senior Guus, ik zal de .../windows/send to/ -mogelijkheid uitproberen op 'dagelijks nut'. Ik ben een enthousiast gebruiker van Paint Shop Pro, maar ik ben niet weg het vast laten openen door PSP van bv alle jpg's. Soms wil ik alleen maar een paar afbeeldingen bekijken en dan duurt het iedere keer weer helemaal opstarten van PSP te lang, dan gaat de ingebakken Windows-wiewer handiger.
 
Geplaatst door Burlwood
Soms wil ik alleen maar een paar afbeeldingen bekijken en dan duurt het iedere keer weer helemaal opstarten van PSP te lang, dan gaat de ingebakken Windows-wiewer handiger.
Daar is dit trucje inderdaad ideaal voor.:)

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan