lettergrootte wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ernoesh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mei 2005
Berichten
2
hoi,

ik heb een probleem waar ik niet wijs uit geraak
ik heb een site gemaakt (in frontpage en flash), maar de mensen die hierop terecht komen zijn vaak slechtzienden en ik kreeg nu de vraag of ik mijn site niet kon aanpassen zodat ze zelf de lettergrootte konden wijzigen door op een + of een - te klikken
ik heb dit geprobeerd maar het lukt me niet
kan iemand me hierbij helpen ?
mijn site is: http://www.diabetes-transplantatie.be/
:(
 
Ik denk dat je de site het best opnieuw kunt opzetten.
Maar nu niet zoals je hem ZELF het leukst vindt, maar door tijdens het hele ontwerpproces de DOELGROEP voor ogen te houden.
De mensen die jouw site bezoeken, komen daar in de eerste plaats voor informatie.
En daarmee bedoel ik informatie over diabetes en transplantatie. Dat het vandaag 9 mei is en hoe laat ongeveer, dat weet iedereen wel. En niemand zit te wachten op venstertjes die (in hele kleine lettertjes) melden hoe vaak je al op bezoek bent geweest.
Omdat veel diabetici nu eenmaal slechtziend zijn, zul je daar bij alles wat je op de site zet rekening mee moeten houden.
Daarom zou ik ook alles wat beweegt, schuift of knippert vermijden; het is voor iemand die goed ziet al vrij onrustig, maar iemand die slechtziend is, ziet alleen maar wazige dingetjes bewegen, wat nog veel vervelender is.
Om de site ook toegankelijk te maken voor slechtzienden, kun je het best een introductiepagina maken, waarop je in een redelijk groot lettertype een link geeft naar een pagina met tips voor slechtzienden.
Op DIE pagina leg je dan bijvoorbeeld uit dat de verschillende browsers mogelijkheden hebben om tekst te vergroten. Dat kan zowel in IE als in Firefox via het menu Beeld, maar ook door met Ctrl ingedrukt aan het muiswiel te draaien. Daarmee kan tekst in IE enigszins en in Firefox enorm vergroot worden - zie bijlage.
En ook in Windows zelf zitten voorzieningen voor visueel gehandicapten, zoals een vergrootglas.
Dit betekent weer wel dat je tijdens het bouwen van de site er rekening mee zult moeten houden dat mensen de tekst op verschillende groottes gaan bekijken - en dat dan ook nog eens in verschillende browsers.
En DAT betekent weer dat je dat zelf tijdens het ontwerpen ook regelmatig zult moeten doen. Want door het vergroten van de tekst zal de lay-out veranderen.
Overigens kun je dat redelijk binnen de perken houden door met tabellen met vaste breedte te werken.
Wanneer de tekst daarin vergroot wordt, zal alleen de lengte veranderen, wat je ook in de bijlage al een beetje kunt zien.
Tot slot: het klinkt misschien allemaal als een enorme klus, maar ik denk dat je grote delen van de huidige site ongeveer kunt laten zoals ze nu zijn.
Maar als je de site echt geschikt wilt maken voor de HELE doelgroep, kom je niet onder een paar drastische wijzigingen uit.
Succes. :thumb:

Guus.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie
eerst wil ik je wel feliciteren met je site....prachtig in één woord
wat mijn "probleem" betreft: op de site van www.bloedsuiker.nl staat een + en een - om zelf de lettergrootte aan te passen
het is iets van die aard wat ik zou willen op mijn site
toch bedankt voor je reactie

groetjes:confused:
 
Script voor groter kleiner staat in het topframe, en de
function groter()
staat in de contentpage zelf.
 
Gelukt om tekst groter en kleiner te maken in een html pagina.

Zie bijlage.

Alles moet gewoon in de content pagina komen, dus geen frameprobs.

:cool:
 

Bijlagen

  • groter_kleiner.txt
    6,1 KB · Weergaven: 54
Er moet een plus/min plaatje in de pagina, wel handig denk ik dat ik dat erbij voeg :)

:cool:
 

Bijlagen

  • plusmin.gif
    plusmin.gif
    1 KB · Weergaven: 68
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan