• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke formule om rente te berekenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeVogeltjes

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2003
Berichten
86
Hoi deskundigen,

Ik ben namelijk een beginneling met Excel; er zijn zoveeeeeeeel formules om de rentes te berekenen. Ik word er niet goed van.

Het gaat mij om:
Ik spaar nu bv € 100,00 per maand, en rentepercentage is dan bv 3%, en dan 10 jaar lang.
Ik wil weten, hoeveel rente ik zal krijgen in totaal na 10 jaar.
Moet ik formule BET gebruiken, zo ja, hoe dan precies?:rolleyes: :rolleyes:
 
Nee BET kan je daarvoor niet gebruiken.
Dat is voor aflossingen.

Op deze site kan je snel kijken hoeveel je kunt (gaat) sparen.

Bij maandelijkse aflossingen wordt per maand een herbereking gedaan, als jij gaat sparen wordt normaal gesproken maar één keer per jaar de rente bij geschreven.

Maakt dat wat uit, nou rekeken maar!
Voorbeeld je voor één jaar.

Sparen;
100 per maand
Na één jaar 1200 euro + 36 euro rente (3%) = 1.236 euro.

Betalen;
Bij een aflossing van 100 moet je dus terug rekenen;
Laatste maand bedrag = 100 + 3 euro rente = 103, maand daarvoor, 203 (100 + 103) + 6,09 euro rente = 209,09 etz, kom je uit op 1.419,20 euro.
Verschil voor de bank; + 183,20 bij het zelfde rente percentage!

Hiervoor kun je BET wel gebruiken.
=BET(3%/12;12;0;1419,20) = 100

De formule waar je naar op zoek bent is TW (toekomstige waarde).

=-TW(Rente;aantal jaar*;Bedrag per jaar) ,let op er staat een '-' vooraan.

=-TW(3%;10;100*12) = 13.756,65, je hebt 12.000 betaald, rente winst is dus 1.756,66

* Nb. TW is eigenlijk ook voor maand berekeningen bedoelt, maar door de jaren als 'maanden' te gebruiken in de formule en de '-' er voor, is i te gebruiken voor jou doel.
 
Laatst bewerkt:
Da's vreemd...

Wat me opviel toen ik e.a. kloppend wilde maken met de berekening op de site is dat je over je laatste inleg jaar geen rente lijkt te krijgen.

Dus spaar je één jaar, inleg = 1200, uitkering is 1200 (geen rente!).
Probeer maar eens.
Echter voor 10 jaar geldt dat ook, je legt nog een heel jaar geld in maar krijgt er geen rente over.
Dat scheeld bij 100 euro en 10 jaar maar lieftst 412,70 euro aan rente in dat laatste jaar!!!

Foutje van de site en in mijn berekening, of doen banken dit inderdaad zo?!!! :8-0:
 

Bijlagen

  • rente rekening.zip
    3,7 KB · Weergaven: 710
Erg bedankt voor je uitleg, het is inderdaad een juiste formule, die TW.
Toch heb ik een andere berekening dan van jou.

Als je maandelijkse aflossingen verricht op een lening met een looptijd van tien jaar tegen een jaarrente van 3 procent, moet je 3%/12 voor rente gebruiken en 10*12 voor aantal-termijnen.
Dus 1e maand 100 sparen, aan het eind van het jaar rente: 2,75. 2e maand 100 sparen, aan het eind van het jaar 2,51, ga maar zo door.

Dus =-TW(Rente/12;aantal jaren*12;bedrag sparen)

 

Bijlagen

  • rente rekening2.zip
    3,6 KB · Weergaven: 394
Ik had er ook even een mailje aan besteed bij Spaarhulp;

----- Original Message -----
From: "Spaarhulp" <xxxx@xxxx.nl>
To: "Withaar" <xxxx@xxxxx.com>; "Van den Bovenkamp Verzekeringen" <xxxx@xxxx.nl>
Sent: Saturday, May 28, 2005 7:37 PM
Subject: Re: Rente berekening.


> Geachte heer / mevrouw Withaar,
>
> Hartelijk bedankt voor uw reactie.
>
> De rekenmodule op Mijnspaarrekening.nl klopt niet, zoals u al aangeeft.
>
> Er is 1 keuzemogelijkheid:
> 1) de maandelijkse storting aan het begin van de maand (dus al rente in
> de eerste maand)
> 2) de maandelijkse storting aan het einde van de maand (dus na eerste
> maand alleen de vaste inleg)
>
> ad 1)
> De berekening op http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=222 loopt op
> die manier.
>
> Ik heb het zo berekend met OpenOffice Calc (een soort Excel):
> cel A1 = 100 * 1,03 ^ (1 / 12)
> cel A2 = (A1 + 100) * 1,03 ^ (1 / 12)
> en kopieer cel a2 naar a3..a120
>
> In cel 120 staat dan13979,19 en dat zou hetzelfde moeten zijn als de
> berekening op Wisfaq, maar daar komt wat anders uit als ik het even snel
> bereken...
>
>
> ad 2)
> Ik heb het zo berekend met OpenOffice Calc:
> cel A1 = 100
> cel A2 = A1 + 100 * 1,03 ^ (1 / 12)
> en kopieer cel a2 naar a3..a120
>
> In cel 120 staat dan13944,8 en dat is dus hetzelfde eindbedrag na 120
> maanden = 10 jaar als op Spaarhulp.
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Frans Reijnhoudt
> Spaarhulp.nl
>
>
>
>> Ls,
>>
>> Op een forum stelde iemand een vraag over te ontvangen rente als hij
>> 100 euro per maand ging sparen en dat 10 jaar zou doen met een rente
>> van 3%.
>>
>> Hier werd de vraag gesteld;
>>
> http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?postid=1396143#post1396143
>>
>>
>> In een poging zijn (Excel) vraag op te lossen ben ik aan de slag
>> gegaan en had ook een mooie Excel formule gevonden =-TW(B2;B3;B1*12)
>> die ook de uitkomst gaf zoals die op deze site;
>> http://www.mijnspaarrekening.nl/spaarcalculator.htm voor berekend
>> werd. B2 staat hier voor het rente percentage, B3 voor de termijnen
>> en B1 voor het maand bedrag.
>>
>> Wat schertst echter mijn verbazing het lijkt er op dat je het laatste
>> spaar jaar geen rente krijgt... Maak ik ergens een fout of is dit
>> inderdaad zo, en zou je dus eigenlijk alleen maar contracten voor 10
>> jaar en 1 dag aan moeten gaan met banken om over je laatste spaarjaar
>> (waar de rente natuurlijk het hoogte is) ook nog rente te ontvangen.
>>
>> M.v.g.
>>
>> Collin Withaar.


Duidelijk is dat de berekening op www.mijnspaarrekening.nl niet klopt, deze gaat uit van een jaarlijkse bijschrijving van de rente, en niet van een maandelijkse.

Ik blijf echter met een vraag zitten, m.i. krijg je bij deze reken methode maar 11x rente, bij een aflossing is dat geen probleem, de lost 11x af en de 12x los je het restbedrag af waardoor het (debit) saldo nul wordt, er is dus geen reden meer om rente te berekenen.
Echt bij een spaar rekening staat er wel een saldo waar rente over berekend moet worden.

Kijk maar eens, er wordt maar 9x rente bijgeschreven.
Ook in de door jou aangepaste formule.

Bij de TW formule kun je echter nog twee variabelen meer geven, deze zijn wel degelijk van belang.

De juiste formule voor spaar rekeningen met een maandelijkse rente bijschrijving wordt dan;
=-TW(rente per jaar/12;Aantal maand termijnen;Maand bedrag; 0; 1)

De laatste 0 omdat er berekend moet worden over het dan opgebouwde totaal.
En de allerlaatste 1 omdat de rente bijschrijving plaats vindt aan het eind van elke periode.

Ik ga ook nog even een vraag stellen op Wisfac...
 

Bijlagen

  • rente rekening2 poging 2.zip
    11,2 KB · Weergaven: 406
Laatst bewerkt:
Erg bedankt, die is erg duidelijk!!!
Ik bewonder je om je inzet en ijverheid om alles erachter te komen!!! Compliment!!

Het is inderdaad:

=-TW(rente;aantal-termijnen;bet;hw;type_getal)
en voor hw = 0 en type-getal = 1

Nogmaals bedankt!!!!
:D :thumb: :thumb: :thumb: :D :D :thumb: :thumb:
 
Hier mijn reactie op de mail van Frans,

Beste Frans,

Volgens mij kun je de gebruikte formule (met of zonder de haakjes) niet gebruiken bij spaar rekeningen.
Kijk nog maar eens op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?postid=1396890#post1396890 en download de rente rekening2 poging 2.zip.
N.b. de (excel) formule TW werkt waarschijnlijk niet in OpenOffice....

Waar het om gaat is wanneer bereken je de rente, aan het begin of aan het eind van de periode (maand/jaar).
Bij een lening is dit aan het begin, ik leen 10.000 euro, de rente gaat direct lopen, niet pas aan het eind van de maand.
Bij sparen is dit precies omgekeerd, ik leg 100 euro in en pas na een maand krijg ik rente.

Als ik nu de rente berekening voor een lening gebruik voor een spaar rekening heb ik een probleem.
Ik begin een spaar rekening altijd met 0 en als ik dan direct al de eerste rente bijschrijving doe is dat ook nul.
Na 10 jaar heb ik echter een probleem, ook nu wordt voor de 120x de rente bijgeschreven, echter weer aan het begin van de maand.
De laatste rente bijschrijving over de laatste maand loop ik zo mis.
Op mijnspaarrekening (spaarhulp) gaat men (standaard) uit van jaarlijkse bijschrijving, echter voor zo ver ik kan na gaan is het ook voor spaarrekeningen gebruikelijk om een maandelijkse bijschrijving (of zelf een dagelijkse) te doen, dit kan je op de site aanpassen, maar je moet er wel goed op letten, een andere standaard waarde zou handiger zijn m.i.

Als je spaart moet er dus nog de laatste rente bij en dat is bij 100 en 10 jaar bij 3% = 34,94, het totaal gespaarde bedrag wordt dan 14.009,08 euro. Geen groot verschil, maar toch.

En dat je met deze formule rente aan het begin van de maand berekend kun je zelf snel uit testen.
Vul maar in op de site eerste inleg 0, extra, maakt niet uit maar laten we zeggen 100 en dan per maand.
Rente percentage, nou laten we gek doen 100%, per maand.
Hoe lang ga ik sparen, 1 maand.
Klik op de 'Berekeneindsaldo' en wat krijg je .... geen 200 euro dus... sterker nog je krijgt minder mee dan je ingelegd had...

En of je dan met of zonder haakjes in de formule werkt maakt dan ook niet zo veel uit... het is gewoon de verkeerde formule voor het uitrekenen van een spaar bedrag over een bepaalde periode.
Overigens voor leningen is i wel de juiste, maar dan wel met de haakjes op de juiste plek (zoals bij Wisfaq).

M.v.g.

Collin Withaar

Van de mensen van Mijnspaarrekening.nl en Wisfaq heb ik nog geen reactie gekregen.
 
En nog een reactie van Frans,

Beste Collin,

Zoals ik in de vorige e-mail ook al schreef zijn er kun je de bijschrijving op de eerste van de maand doen (en dus al rente krijgen in de eerste maand) of op de laatste dag van de maand (en dus geen rente krijgen in de eerste maand). Spaarhulp gaat uit van het laatste en veel anderen van het eerste.
Wij doen dit omdat we een soort worst-case scenario willen schetsen: dit is waar je minimaal recht op hebt. Dat staat ook met zoveel woorden bij de berekening:


* Overboekingen vinden plaats op de eerste dag van de maand.
* Gespaarde bedragen worden bijgeboekt op de laatste dag van de maand.

Met vriendelijke groeten,

Frans Reijnhoudt
Spaarhulp.nl

Nou dat is dan ook duidelijk lijkt me.

Wil je dus een preciese berekening kunnen maken moet je ook precies weten hoe en wanneer een bank bij jou spaarrekening de rente bijschrijvingen doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam bij dit forum buurten, omdat dit onderwerp mij aanstond.

Er was een reactie betreffende Open Office en dat deze waarschijnlijk de formule niet aan kon. Dat kan wel, echter moet je TW vervangen door FV
=-TW(rente per jaar/12;Aantal maand termijnen;Maand bedrag; 0; 1)

wordt dan:

=-FV(rente per jaar/12;Aantal maand termijnen;Maand bedrag; 0; 1)

De Open Office functies zijn alleen blijkbaar beschikbaar in het Engels en dan wordt TW (Toekomstige Waarde) vertaald (Future Value).

Ik had veel aan de formule in Open Office
 
Allereerst bedankt voor dit topic! FV was precies wat ik zocht en bestaat gelukkig ook in OpenOffice!

Ik vind de - voor de formule alleen erg verwarrend en kwam er al proberend achter dat die veroorzaakt wordt door het teken van de inleg. Als ik die negatief maak snap ik het een stuk beter, want als ik spaar (inleg) verdwijnt het geld van m'n betaalrekening.

Ik zou de FV formule dus zo uitleggen:
som = FV(rente per jaar/12;Aantal maand termijnen; -Maand bedrag; 0; 1)

Wat misschien ook leuk is om te weten, is dat met de 4e parameter het beginbedrag aangepast kan worden (begin storting).
 
Nog een korte aanvulling, vergeet niet het percentage teken te gebruiken bij de invoer van de rente.
Vul je bv alleen 2,5 in ziet en gebruikt excel dit als 250%....
4 jaar lang 53 euro op een spaarloon rekening wordt op die manier meer dan 2,7 miljoen... :love:
 
Ehh waarschijnlijk klopt de berekening wel, maar jouw redenatie niet.

Als je van jaarrente naar maandrente wilt moet je niet gewoon jaarrente/12. Dat is onjuist.
Je moet de 12-machtswortel nemen

jaarrent = maandrent^12 dus omgekeerd maandrente=12machts-wortel(jaarrente).
 
ik heb ook een rentevraag

Als je 12.500 hebt geleend bij een rente van 3,5% op jaarbasis en maandelijks 200 aflost, hoe bereken ik dan ook weer de totale verschuldigde rente bedrag op jaarbasis. hoe is dan ook weer de formule na x periodes?
bedankt voor het meedenken vast!!
 
Topic stamt uit 2005, vijf jaar na dato dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan