Iso, bin/cue: branden/mounten/editten

Status
Niet open voor verdere reacties.

James007

Meubilair
Lid geworden
7 jan 2005
Berichten
5.794
WAT IS EEN .BIN, .CUE en .ISO ?
Al deze bestanden zijn IMAGE-bestanden.

Wat is een image?
Een image is de inhoud van een CD of DVD verpakt in 1 groot bestand.
Dat bestand kan verschillende extensies hebben, maar de meest gebruikte zijn natuurlijk ofwel de .ISO of wel de combo .BIN/.CUE. Imagebestanden zijn eigenlijk enkel gemaakt om op cd/dvd te zetten met brandsoftware. De gekende brandprogramma’s ondersteunen veel formaten, maar elk programma heeft ook zijn eigen formaat.
Vermoed je dat je een imagebestand gevonden hebt, maar herken je de extensie niet meteen?
Controleer dit door de extensie in te geven op FILExt, waarna je kan kijken bij welk programma het image hoort.

A. Een .BIN en een .CUE
Bij dit soort bestanden is .cue een soort inhoudsopgave en .bin het eigenlijke databestand.

Mis je een .cue?
.bin-bestanden zonder .cue brand je het best met ImgBurn. Ook voor CD-images en het is freeware:love:

B. Een .ISO
Bij dit soort bestanden hoort GEEN .cue
Deze bestanden zijn het ISO9660-formaat en bijna alle brandprogramma’s kunnen ermee werken.

C. Conversie
Als je even op het internet rondsnuffelt, vind je al snel programma’s die imageformaten kunnen converteren. Denk bijvoorbeeld maar aan WinISO, MagicISO, of UltraISO.
Hoe converteer ik een image met UltraISO? => >> Klik <<


WAT KAN IK ERMEE DOEN?
A. Branden
Branden doe je natuurlijk met brandsoftware....
Maar let wel op!
  • Kies een brandsoftware die werkt met je IMAGE!
    Ga geen CloneCD downloaden om een .ISO te branden.
  • Zorg ervoor dat je steeds de OPEN of OPEN IMAGE functie neemt in je brandprogramma, en maak dus GEEN NIEUWE COMPILATIE AAN.

Even een overzicht van de brandprogramma’s:
SHAREWARE:
  • Alchol 120% , één van de meest uitgebreide pakketten die er bestaan, brandt zowat alles.
    Hoe brand ik een image met Alcohol? >> Klik <<
  • BlindWrite , ondersteunt BlindWrite 4.x (.BWT), CloneCD (.CCD), Iso images (.ISO), Cuesheet/Binary (.CUE/.BIN), Alcohol (.MDS)
  • Nero , heel bekende software, ondersteunt bijna alle imageformaten.
    Hoe brand ik een ISO of BIN/CUE met Nero? >> Klik <<
  • CDRWin, het BIN/CUE-formaat was oorspronkelijk van deze brandsoftware
  • CloneCD , ondersteunt enkel zijn eigen images (.ccd, met .img en .sub)
  • CloneDVD

FREEWARE

Omwille van de vele gratis brandprogramma's, vind je hier een overzicht met telkens de mogelijkheden van het programma.

B. Mounten
Voor al wie het niet echt handig vindt om zijn bestand eerst naar een CD of DVD te branden, is er nog steeds de mogelijkheid om een VIRTUELE CD-/DVD-SPELER te creëren, waar je dan je image opzet (MOUNT) en zo je pc laat denken dat je een nieuwe cd-/dvd-drive gekocht hebt, waar nu een cd/dvd inzit.

Het enige wat je niet mag mounten zijn bijvoorbeeld updates voor je BIOS.:p

Voorbeelden:

C. Bestanden uit een image halen
Een image is een cd/dvd in 1 bestand, maar stel je nu voor dat je eigenlijk één of meerdere bestanden uit dat image nodig hebt?
OPLOSSING = ISOBuster
Dit programma haalt alles uit een image wat erin zit. Gewoon in het programma je image openen, het benodigde bestand opzoeken, rechtsklikken en “extract” nemen.
Ook MagicISO heeft dergelijke functie.

Ik hoop dat ik dit alles een beetje duidelijk was.

Aanvullingen / Verbeteringen: >> Klik <<

Met vriendelijk groet, James :)
 
Laatst bewerkt:
Top uitleg.
heb hier vroeger erg mee geworsteld.
weet nu wel hoe ik er mee moet werken.
maar voor beginners is dit een uitstekende uitleg:thumb:
 
Vandaar dat ik het sticky heb gezet :) Het gaat op slot en blijft staan. Verder commentaar graag in een nieuw te openen topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan