*.tar bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joren 007

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2004
Berichten
905
Hoe kan ik een .tar bestand openen? en wat voor progammas heb ik daar evt. voor nodig?

Groet, Joren 007
 
met winzip kun je files met .tar openen en volgens mij ook met winrar :)
 
Allereerst een korte uitleg over de extensie v.e. bestand dat tar heet.

Tar staat voor tape archive. Vroeger werden Unix bestanden op tapes gearchiveerd, vandaar de naam tar. Daarbij is een tar bestand gecomprimeerd en moet dat bestand eerst worden gedecomprimeerd alvorens het te kunnen lezen/openen.

Mocht het decomprimeren van dat bestand met WinZip/WinRar niet succesvol verlopen zijn, dan heb je het hier zeker niet met het bestandssyteem FAT of NTFS te maken. Dan is dat bestand alleen op een Unix of Linux systeem te lezen/openen en daarvoor moet je het Unix/Linux utility tar(of gunzip) gebruiken.

Stel dat de naam van een bestand zo is: voorbeeld.tar

Je opent dan een terminal(een term in Linux voor console) en geef je het commando tar -x voorbeeld.tar

En als een bestand zo heet: voorbeeld.tar.gzip dan moet je hiervoor 2 commando's gaan uitvoeren.

1) gunzip -x voorbeeld.tar.gzip (dit wordt 'uitgepakt' tot voorbeeld.tar)'

2) tar -x voorbeeld.tar

Dennis.

EDIT: Heb wat typfouten moeten verbeteren.
O ja, niet opgezocht via Google of ietsdergelijks, maar heb hier dagelijks mee te maken voor zeer belangrijke klanten(advocatuur). Met WinZip kun je zelfs .gzip bestanden 'uitpakken' en dat het oorspronkelijke bestand een .pdf bestand is.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Tanja1968
En ik maar lange verhalen zitten te vertellen.:eek:

:D
Echt Tanja1968, ik kan er echt niets aan doen met dat verhaal van mij. Zijn vraag stond een hele tijd al open en dacht dat het hem niet lukte om met het de- en comprimeerprogramma WinZip dat bestand uit te pakken. Dat is ook de reden waarom ik op zijn vraag gereageerd heb om hem proberen te helpen. En ik weet dat bestanden met de extensies .tar/gzip soms problemen kunnen geven en om het verhaal volledig te maken moet ik ook over Unix/Linux gaan hebben, zo is het eenmaal.

Groetjes,

Dennis.

EDIT: Trouwens is de vraag door @Devilish en jou opgelost :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ik moest alleen lachen omdat je :eek: erbij deed.
Eerlijk waar, ik zat je echt niet uit te lachen. Het kwam er alleen zo droog uit:D Zowieso lach ik niemand uit die anderen probeert te helpen.

Uitleg is altijd mooi vind ik hoor. Niet alleen het probleem oplossen, maar ook uitleggen WAAROM iets is. Probeer het zelf ook regelmatig te doen.

Enfin, het is topicstarter gelukt

EDIT: Zie hieronder Dennis90 :D :D
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door DENNIS90
En ik maar lange verhalen zitten te vertellen.:eek:

Gelukkig dat het gelukt is! :thumb:

Dennis.

DOOR jouw lange verhaal is het gelukt, anders was ik er nog steeds niet uit... Bedankt, DENNIS90, en de anderen!
 
Geplaatst door Joren 007


DOOR jouw lange verhaal is het gelukt, anders was ik er nog steeds niet uit... Bedankt, DENNIS90, en de anderen!
Oké dan, bedankt dat je mij bedankte.:eek:
 
Geplaatst door Tanja1968
Ik moest alleen lachen omdat je :eek: erbij deed.
Ik ben al lang blij voor het feit dat je nog reageert. Echt, ik dacht dat ik iets verkeerds deed. Ik kom al een tijdje op dit forum(ik ken een aantal fora, maar Helpmij vind ik toch de beste), maar weet de betekenissen van sommige smiles niet eens(ja, ben een beetje dom. (van Maxima), echt Tanja, ben te lui om het te begrijpen wat al die smiles te betekenen hebben. Zal het nog eens moeten doornemen.
Geplaatst door Tanja1968

Eerlijk waar, ik zat je echt niet uit te lachen. Het kwam er alleen zo droog uit:D Zowieso lach ik niemand uit die anderen probeert te helpen.
Tanja, je hoeft mij dat niet uit te leggen hoor, echt, ik heb het niet als zodanig opgevat. Ik schaamde mij juist eerder dan te denken dat ik word uitgelachen. Dus Tanja, niets aan de hand hoor, het lag aan mij, ik kan soms heel gek uit de hoek komen(hier ga je weer lachen, hahahaha)
Geplaatst door Tanja1968

Uitleg is altijd mooi vind ik hoor. Niet alleen het probleem oplossen, maar ook uitleggen WAAROM iets is.
Dat is zo, ben met je volkomen eens.
Geplaatst door Tanja1968

Probeer het zelf ook regelmatig te doen.
Dat weet ik van jou, jij bent een volharder.

Dennis.

PS. Ik maak te veel typfouten, heb een zware dag gehad.
 
Sorry dat ik even off-topic ga.

Tanja, mag ik jou vragen wat dit smiletje:D betekent?

Alvast heel hartelijk bedankt voor de nog te nemen moeite.

Dennis.
 
Zoals ik het opvat is dit :D echt lachen (niet glimlachen, maar echt lekker lachen) Humor, vrolijk, gezellig. Dus niet uitlachen :)p lekker puh)
 
Allereerst wil ik je bedanken voor jouw reactie.:thumb:
(O ja, dat smiltje hierboven spreekt voor zich, ik weet dus de betekeins van dat smiltje, maar al die andere gok ik gewoon, daarom ging het ook verkeerd met :eek: in mijn vorig bericht)
Geplaatst door Tanja1968
Zoals ik het opvat is dit :D echt lachen (niet glimlachen, maar echt lekker lachen) Humor, vrolijk, gezellig.
Aha, bedankt voor de uitleg.
Geplaatst door Tanja1968

Dus niet uitlachen :)p lekker puh)
O ja, nu weet ik het ineens weer, dat was voor uitlachen. (Tanja, al zou ik door mensen worden uitgelachen dan nog vind ik dat niet erg hoor, ik meen dat echt. Ik kan best tegen een stootje)

Tanja, bedankt en wens je verder nog een fijne avond toe.

Het spijt mij dat ik even off-topic ben gegaan. De vraag is al opgelost en ga nu verder op zoek naar (makkelijke)vragen die op Helpmij gesteld worden.

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan