schijfpartitie vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

joroma

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
Berichten
313
Systeem: Windows XP Home Edition
Hitmanpro scan dd. 11.08.05 = oké


Ik heb met het ingebruik nemen van m'n computer de 160 Gb schijf in verschillende partitie's ingedeeld, t.w. C:, D:, E: en F:
Echter in de loop van de tijd is de C: wat krap geworden. Hier staan alleen maar programma's op.
M'n D: heeft nog voldoende ruimte over.

VRAGEN:
Kan je de C: vergroten ten koste van de D: ZONDER alles te moeten formateren?:confused:

Is mijn conclusie juist dat door deze te krappe schijfruimte, programma's zoals b.v. NERO steeds moeizamer opstarten?
 
Laatst bewerkt:
Dat kan met partition magic maar het programma is niet gratis
 
sorry, ik had mijn bericht nog aangepast.
Niettemin bedankt voor de snelle reactie.
 
je kan je virual memory op de D gaan plaatsen, hier ga je al redelijk veel plaats mee winnen en dit zal de snelheid van het systeem niet infecteren.
 
Ook kan je je oude herstelpunten weghalen met schijfopruiming > tabblad "meer opties".

En gebruik regelmatig CCleaner
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat je al je programma's op C hebt.

Zelf verander in als ik een programma installeer, de standaardkeuze c:\program files\ in D program files.

Dit omdat ik ook geen zin heb dat mijn C dichtslibt. Wel moet je als je een systeemherstel doet of opnieuw installeert de meeste programma's weer activeren. Maar dat is een keuze die je maakt.

Dit misschien voor de volgende programma's die je gaat installeren.
 
Hartelijk dank voor alle reacties. Het blijkt dat ik maar weer een leek ben, want ik had altijd begrepen dat je programma's altijd op de C: moest installeren.:eek:
 
Programma's schrijven tijdens de installatie altijd wel iets weg in het register van windows, en dat gebeurt wel op C. Maar dat is zo weinig (ruimte).

Voordeel als je het wel allemaal op C zet, en je doet een systeemherstel, dat alles gelijk werkt.

Systeem wordt er meestal wel trager van.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door sorkje
je kan je virual memory op de D gaan plaatsen, hier ga je al redelijk veel plaats mee winnen en dit zal de snelheid van het systeem niet infecteren.

Geplaatst door Jozo
Ook kan je je oude herstelpunten weghalen met schijfopruiming > tabblad "meer opties".

En gebruik regelmatig CCleaner

Beter eerst dit proberen, levert heel wat ruimte op.
 
Geplaatst door joroma
Is mijn conclusie juist dat door deze te krappe schijfruimte, programma's zoals b.v. NERO steeds moeizamer opstarten?
De gevolgtrekking die je maakt kun je pas een zuivere gevolgtrekking(conclusie) noemen indien je nog een andere uitspraak(premisse) had vermeld, namelijk de gootte van de opslagcapaicteit van het station C(één v.d. 4 partities). Veronderstel dat je je HD van 160 GB in het begin(je had nog veel vrije ruimte) precies in 4 gelijke delen(C, D, E en F) gepartioneerd hebt, dan heb je het besturingssyteem(XP) op een partitie van 40 GB geïnstalleerd, en dat was al niet juist, omdat de access-time naar applicaties/data daardoor wordt vergroot waardoor het systeem trager zou gaan functioneren. Een besturingssyteem behoort niet op zo'n grote partitie te worden geïnstalleerd. Aan ruim 4 GB to 6 GB heb je al voldoende en alle andere applictaies en data behoren op die andere partities te worden geïnstalleerd/geplaatst en zal C nooit vol geraken(natuurlijk als je bijvoorbeeld de temporary files opschoont)

Je zou eigenlijk de ongebruikte bestanden moeten verwijderen en de bestanden die je echt nog gebruikt op een cd/dvd te branden(als je tenminste over deze middelen beschikt), of te laten overhevelen naar D, E en F. Vervolgens defragmenteer je het C-station en zal NERO niet meer moeizaam gaan verlopen en zal NERO(en alle andere programmatuur) nog sneller lopen, wanneer XP op een niet al te grote partitie wordt geïnstalleerd.

Met andere woorden: Het staion C nietvergroten, maar juist verkleinen.

Dit kun je, zoals hierboven reeds werd gezegd, met PM bewerkstelligen.

Dennis.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Tanja1968
Je zegt dat je al je programma's op C hebt.

Zelf verander in als ik een programma installeer, de standaardkeuze c:\program files\ in D program files.

Dit omdat ik ook geen zin heb dat mijn C dichtslibt.
O, het staat hier ook al vermeld hoe het te behoeden dat C vol raakt:eek: (en natuurlijk hoort dit :thumb: nog bij)

Dennis.
 
Beankt voor de laatste reactie, 'k zal mijn partitie C; niet vergroten, is nu 10GB, maar m'n progamma's opnieuw installeren op een andere partitie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan