videokaart overklokken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Vraagje….

Ik heb een Asus A9250 TD-SE videokaart met 256 MB geheugen. Niet echt spectaculair dus, maar… kan ik hem niet een beetje kietelen door hem wat te overklokken, en (hoeveel) helpt dat?

Ik bedoel…. mijn systeem is al wat gedateerd. Heb een opgepoetste HP Pavilion 7945 met P4 op 1.5Ghz met 1GB SDRAM(133Mhz). Dat geeft natuurlijk ook al wat beperkingen aan de presaties van dergelijke games, dus ja… heeft overklokken dan überhaupt zin? Kan ik merkbare prestatieverbetering verwachtien in games als Brothers in Arms of Need for Speed Most Wanted?
Die games lopen heel aardig, maar het zou best wat beter kunnen.

Ik heb me nog nooit bezig gehouden met overklokken van wat dan ook. Heb er natuurlijk wel e.e.a. over gehoord, maar in de praktijk weet ik dus eigenlijk helemaal niet hoe het moet, wat de mogelijkheden zijn en hoever ik het kan pushen. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik mijn kaart meteen verniel.

Advies en hulp, please?
 
Overklokken kan idd.
Je kan je systeem beter niet overklokken wanneer je er geen ervaring mee hebt.
Je kan beter het eerst met een oud systeem proberen voordat je aan je eigen PC begint.
Maar hierbij een link met informatie;
Link
De prestatiewinst kan in oplopen tot 50% in sommige gevallen.
 
ja je kunt het doen, maar het heedt weinig nut met jou kaart.

overklokken word pas leuk met een nieuwere kaart met geforceerde koeling.

Als jij hem over wilt klokken moet je je warmte zien kwijt te raken. als je geen forceerde koeling hebt net als jou moet je ventilatoren op je kaart mikken.

Veel moeite voor misschien max. 10% sneller.

Vraag gewoon aan sinterklaas / kerstman een nieuwe videokaart
 
Met atitool kan je je videokaart redelijk veilig overklokken, maar is zeker niet aan te bevelen als je daar geen vette koeler op zet, zoals reeds eerder vermeld. De resultaten zullen met jouw kaart ook zeer miniem zijn.

Wat al kan helpen om de prestaties van games te verbeteren is de agp aperturesize verhogen in de bios. Deze staat meestal op 64 MB, probeer deze eens op 128 te zetten en dan 256 en kijk welke instelling het beste past.

atitool
 
... om er nou nog een koeler op te zetten... alles bij elkaar maakt al herrie genoeg. Bovendien, als dat zo marginale resultaten heeft, lijkt me dat ook de moeite niet.

Het aanpassen van de aperture size aanpassen klinkt beter. Had er nog nooit van gehoord, dus heb eens even gezocht op Google. Kwam o.a. dit tegen:
LINK

Dus als ik het goed begrijp... mijn videokaart heeft 256MB geheugen, door het verhogen van de aperture size wordt er een gedeelte van het werkgeheugen van mijn pc aangesproken, dat dientst doet als extra, direct adresseerbaar videogeheugen?
Klinkt interessant, en geen risico op het afbranden van mijn systeem. Ga maar eens even zoeken in het BIOS dan.

Hoe kom ik erachter hoever ik het kan opschroeven?
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat meestal tot 256MB. Als je 512MB of meer hebt kan je rustig 256MB nemen. Als je merkt dat je systeem langzamer wordt ipv sneller dan kan je het weer lager zetten.
 
Nou, ik weet niet of dat wat gaat worden met die aperture size hoor. Ik heb het hele bios doorgesnuffeld, maar ik kan het nergens vinden. Waar zit dat????

Kan dat trouwense op elk moederboard? Ik heb een Hp Pavilion 7945 met een ASUS P4U-LA mobo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan