Wake On Lan - Imagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VinceStar

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2004
Berichten
124
Ik had even een vraagje:

Op mijn stage/werk willen ze een netwerkje van 1 server (win2k) en zo ongeveer 6 clients (xp pro). Wat hun graag willen is dat zogauw een client boot, dat de server dat ziet en een image stuurt naar die client. De client die image installeert (met bijv norton ghost, maar ik geloof dat ze hier een ander programma hebben) en dat de client dan gewoon boot.

Nu hebben ze me gehint op het gebruik van WOL (Wake On Lan) maar zover ik weet is WOL niet tot zoiets in staat. Zover ik weet kun je met WOL pc's laten opstarten via de server en met een leuk programmaatje erbij dat op een vast tijdstip doen.

Verder lijkt mij dat als alle 6 clients booten en ze allemaal een image nodig hebben van laten we zeggen 600mb dat dit een eeuwigheid gaat duren op een gewoon 10/100 mbit netwerk.

Wie kan er helpen/tips/etc? :)
 
Hmmm. is het niet handiger om 1 server te hebben waarvanaf geboot wordt? dan hoef je alleen maar die server te onderhouden en hoeven er geen images geladen worden.
 
Op zich is het wel haalbaar wat je wilt. Alleen zou ik het zeer zeker niet aanraden ;)

Want als je bij iedere reboot een nieuw image krijgt, wordt je daar ook niet echt vrolijk van.
Waar je naar moet zoeken is een PXE-server, die zorgt ervoor dat je clients vanaf F12 kunnen booten, en dan kan je een soort bootflop pushen, en dan kan je daarmee ghost opstarten enzo. Je kan ook op de server (mits een echte windows-server) RIS installeren, dan kan je remote Installations doen, maar ook met een bewerking van het menu ghost laten starten. Dit kan je ook automatisch laten doen. Maar verstandiger lijkt me om het niet automatisch te doen.
Maar bedenk wel dat images bij houden op de voorgestelde manier heel veel werk is, zeker als je ook up-to-date wilt blijven qua updates van je software, want bij iedere reboot moet je dan al je image aanpassen ;).

Maar ik zou voor een situatie gaan waar je een ghost-image kan terugzetten door middel van opstarten via LAN (meeste Biossen F12), en dan met een PXE-server of een RIS-server (in feite ook een PXE-server). En dat je dan patches of met msi (via group policies bijv.) of met wsus/sus installeert.
Maar het is een beetje gokken wat er natuurlijk daar allemaal draait.
Maar ik zou eens beginnen met het herschrijven van je opdracht, en eerst maar eens gaan kijken welke mogelijkheden er zijn, en welke het beste aansluit bij de omgeving.
En vergeet daarbij RIS niet :D
Dan kan je door middel van 1 image meerdere pc's inrichten, en met een beetje kunde kan je alle drivers toevoegen, en alvast wat software installeren. Misschien iets langzamer dan Ghost, maar het heeft wel wat meer mogelijkheden, en kan weleens makkelijker te onderhouden zijn op de lange duur, wat ook weleens handig kan zijn.
Je kan natuurlijk het imagen ook 's nachts doen. PC's door middel van WoL automatisch om 6 uur 's ochtends aan laten gaan, en dan image terugdraaien.

Lijkt me genoeg stof om over na te denken, en als je meer vragen hebt. Stel ze gerust ;)
 
bedankt voor de reacties, ik zal er nog s over nadenken.

ik heb zelf voorgesteld elke vrijdag middag gewoon te broadcasten, maarja. stage periode is toch bijna afgelopen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan